Podkast
Sluttrapportsammendrag
Da vi fikk innvilget søknaden, skulle vi lage 20 podcast-episoder på ganske kort tid. Vi laget en liste over tema vi ønsket å ta opp, og en liste med mennesker vi ønsket å snakke med. Vi kontaktet alle vi ønsket å ha med, forklarte hva podkasten skulle handle om og hvorfor vi ville lage den.
De aller fleste var positive til å være med, men vi undervurderte hvor mye gjestene våre hadde å gjøre i denne perioden. De aller fleste var jo hjemme, men leger psykologer for eksempel hadde enda mer å gjøre enn vanlig. Det var også mange medier som ville snakke med de samme personene, og noen måtte takke nei. Da ble det i perioder krevende å finne gjester som kunne passe på kort varsel.
Sammen med produksjonsselskapet BådeOg fant vi en måte å spille inn episodene uten at gjestene måtte komme i studio. Dette var nytt for alle, og det ble litt prøving og feiling med teknikken. Det måtte også tilpasses litt etter hvem vi snakket med ettersom teknikkunnskapen var veldig ulik hos de ulike gjestene.
Vi fikk gjennomført prosjektet omtrent etter planen, men det ble litt knapt med tid, og det var en strek i regningen at så mange var så opptatt at de måtte si nei til å delta som gjest i podcasten. Statistikken for episodene viser at hver episode ble i gjennomsnitt lyttet til 420 ganger. Den mest populære episoden (799 avspillinger) handlet om helseangst. Den minst populære episoden (248 avspillinger) handlet om hvordan man kan få tiden til å gå i isolasjon.
Søknadssammendrag
Målet med prosjektet er å gi unge kreftrammede og pårørende et kombinert informasjons- og underholdningstilbud i koronakrisen, gjennom en podcast. Målgruppen er unge kreftrammede og pårørende mellom 15 og 35 år.
Kreftrammede opplever for tiden en dobbelt belastning ved at de er livstruende syke og i tillegg står i fare for å bli rammet av et livsfarlig virus. Mange sitter isolert og har god tid til å bekymre seg. Vi får allerede meldinger om at de føler seg ensomme og lurer på hva fremtiden bringer. Tidligere har vi laget to sesonger av podcasten «Bekreftet – en prat om kreft og sånn». Nå tenker vi å lage en ukesaktuell spesialversjon av podcasten vår tilpasset koronatiden vi lever i. Den skal inneholde informasjon og underholdning rettet mot unge kreftrammede og pårørende, slik at de føler seg litt mindre alene og får svar på alt de lurer på.
Vi skal lansere 20 podcast-episoder innen utgangen av juni 2020. Awa Sarr er programleder og lager podcasten fra hjemmet sitt, og produksjonsselskapet Både Og hjelper med redigering og distribuering. Lytterne kan selv være med å påvirke innholdet ved å sende inn forslag til temaer de vil vite mer om, spørsmål de lurer på eller historier de vil dele. Dette er en interaktiv podcast, designet slik at lytterne er med på det som skjer. Podcasten skal gi dem mulighet til å glemme isolasjonen og helsebekymringene for en stund. Hvis Ung Kreft ikke kan svare på spørsmålene som kommer inn, vil vi intervjue eksperter over telefon.
Vi tror og forventer at dette blir en populær podcast for vår målgruppe.