Psykisk helsefremmende kompetanse hos lærlinger

Søknadssammendrag

Prosjektsammendrag

Målet med prosjektet er å trygge lærlingene i overgangen mellom skole og læretid, og forebygge ensomhet og frafall. Lærlinger er en sårbar gruppe i arbeidslivet og for mange er læretiden det første møte med arbeidslivet. De har ofte mangelfull informasjon om læretidens og arbeidslivets krav og forventninger, samt at de sliter med å forstå kodene blant voksne i en bedrift. Det stilles helt andre krav til en arbeidstaker enn en skoleelev. Vi ser i dag at de fleste hevinger, dvs. avslutning av lærekontrakt før utløpt læretid og fagprøve, er fordi lærlingene ikke håndterer overgangen mellom skole og arbeidsliv. Ved å heve en lærekontrakt fullfører ikke lærlingene læretiden og de vil dermed ikke oppnå fagbrev og stå uten utdanning. «OECD fremhever betydningen av læring i arbeidslivet i fag- og yrkesopplæringen som sentral for å gi lærlingene kompetanse som arbeidslivet etterspør, og for å lette overgangen inn i arbeidslivet» (NOU 2019:25). Ifølge SSB viser tall at 30% av de som starter på vg1 yrkesfag ikke fullfører innen 6 år. Vi ser i vår oppfølging av lærlinger at flere trenger trygge rammer for å blomstre i virksomheten. Bortfall av skolens trygge ressurspersoner som rådgiver og helsepsykepleier oppleves som en stor overgang for mange. Lærlinger uten forutsetninger for å møte de krav og forventninger som stilles har heller ingen forutsetninger for å sette seg inn i virksomhetens hjelpefunksjoner. Dermed opplever lærlingene en dobbel belastning i form av å ikke mestre kravene samtidig som de ikke vet hvem de skal snakke med eller henvende seg til. I dagens situasjon er det ikke nok ressurser til å gi de sårbare lærlingene den trygge overgangen mellom skole og arbeidsliv. Prosjektets målsetninger skal nås gjennom fokus på å styrke egen psykisk helse og verktøy til å håndtere egen hverdag. Vi skal sammen med ressurspersoner og lærlingene utvikle strategier som kan hjelpe lærlinger å håndtere og mestre arbeidslivet og hverdagslivet. Vi skal gjøre dette ved å kartlegge lærlingenes psykiske helse ved oppstart av læretiden. Dette vil si hvilke områder som vi skal fokusere på. Vi skal arrangere erfaringsdeling mellom 1.års og 2.års lærlinger. Vi etablere en referansegruppe for å utvikle og velge ut emner til seminarer, og vi skal ha workshops med lærlingene for å utvikle en nettside med gode tips og råd for selvhjelp. Vi skal skape et fellesskap og en trygg arena for alle lærlingene. En viktig del av prosjektet er å sette av ressurser for tett oppfølging av lærlinger i overgangen mellom skole og arbeidsliv, bruke tid til å trygge de og hjelpe de å avkode arbeidslivets spilleregler. Prosjektet skal gi lærlingene verktøy og strategier for å håndtere egen psykisk helse i et langt arbeidsliv. Vi skal også evaluere effekten på frafall. Resultatet fra prosjektet skal formidles til lærebedrifter, fylkeskommuner og partene i arbeidslivet, og det skal det etableres en nettside hvor resultater, verktøy og strategier skal deles.

Prosjektleder

Monica Lindahl Moen

Detaljer
Program
Utvikling (2023)
Prosjektnavn
Psykisk helsefremmende kompetanse hos lærlinger
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Beløp Bevilget
2023: kr 223 000, 2024: kr 632 000, 2025: kr 645 000
Startdato
01.09.2023
Sluttdato
01.07.2025
Status
Under gjennomføring