Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Psykoselidelser er blant de mest alvorlige psykiske lidelsene og også blant de viktigste bidragsyterne til uførhet og helsetap. I tillegg til belastningen det innebærer for den enkelte og deres pårørende, er også betydelige samfunnsmessige kostnader forbundet med psykoselidelse. De totale kostnadene forbundet med schizofreni i Norge anslås å være 7.9 milliarder kr årlig, hvorav 30 % skyldes manglende deltakelse i arbeidsliv og på andre funksjonsarenaer. Ulike behandlingsmetoder har vist seg å være effektive, men forhindrer dessverre ikke at svært mange med psykoselidelser lever isolert og i utenforskap, med lite aktivitet, som igjen har negativ innvirkning på både psykisk og fysisk helse. Dette kan i stor grad forklares ved at personer med psykoselidelser trekker seg unna som følge av angstsymptomer. 2 av 3 personer med psykotisk lidelser har i tillegg betydelige angstsymptomer og unngåelsesproblematikk. , Aktiv angstbehandling kan være svært virksom, men både system- og individfaktorer vanskeliggjør denne. Knappe klinikerressurser er en stor utfordring. Angstbehandling består dessuten av eksponering og utprøving i reelle angstutløsende situasjoner. Det kan være svært vanskelig å få personer med psykose til å eksponere seg for det de frykter. Bruk av Virtual Reality (VR) åpner imidlertid for nye muligheter. Vi har akkurat gjennomført en mulighetsstudie/pilot med det engelske VR-programmet gameChange. Pilotundersøkelsen viser gode erfaringer med bruk av VR i psykosebehandling. Erfaringer, resultater og tilbakemeldinger tyder imidlertid på at det er behov for videreutvikling og skreddersøm av angstutløsende treningsscenarier slik at eksponering blir mer realistisk og relevant på individnivå. Innlemming av kunstig intelligens (KI) i tillegg til viktige prinsipper fra kognitive atferdsterapi (KAT) i VR-behandling vil bidra ytterligere til dette. I RecoVRy-prosjektet vil vi videreutvikle VR-terapi med elementer fra KI, spesifikt 2 scenarier, samtale med NAV-veileder og jobbintervju, som sammen med 5 andre scenarier vil utgjøre et «eksponeringsbibliotek» for angstbehandling ved psykose slik at det er mulig å øve på å mestre slike situasjoner i trygge omgivelser, sammen med en VR-terapeut. Etterhvert kan man øve på egen hånd før man til slutt oppsøker situasjonen i virkeligheten. Viktigheten av KI-elementer er særlig tydelig i eksponeringen som gjøres uten terapeut tilstede. Scenariene er valgt ut fra tilbakemeldinger fra og erfaringer under pilotundersøkelsen; samtale med NAV-veileder og jobbintervju. Bruk av VR i psykosebehandling kan bidra til å både engasjere og motivere, hvilket igjen kan bidra til at behandling i større grad følges opp. Læring som gjøres i VR lar seg overføre til reelle situasjoner og bruk av KI antas å øke læringen ytterligere. Dette vil i praksis kunne øke deltakelse i arbeid, utdanning og på sosiale arenaer og ikke minst bidra til at flere får tilbud om kognitiv atferdsterapi innenfor psykosefeltet.