Ressursformidlere for bedre helse

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

I rapporten “Tilrettelegging av offentlig informasjon for innvandrere” skrevet på oppdrag fra IMDI i 2011, kommer det fram at når offentlig informasjon fra NAV og andre aktører skal ut til innvandrerbefolkningen, er manglende norskkunnskaper og svake leseferdigheter to store utfordringer. Selv om info. fra f.eks NAV og Skatteetaten ikke nødvendigvis kan sammenlignes med helseinformasjon, er det flere likhetstrekk med vårt prosjekt, da det handler om å formidle faglig kvalitetssikret informasjon på en måte som er forståelig. Se mer i prosjektbeskrivelse

Målsetting for prosjektet

Å organisere fire ressursgrupper med følgende språkbakgrunn: pastho, somali, urdu, og arabisk. Ressurspersonene skal formidle helse informasjonen de får gjennom prosjektet til målgruppa dvs. sine respektive språk miljøer. Ressurspersonene skal månedlig gjennomføre oppgaver, se prosjektbeskrivelse

Målgruppe

Målgruppen vår i dette prosjektet er voksne med arabisk, urdu, somali og pastho som morsmål, og som kan lite norsk, og/eller har lite kontakt med storsamfunnet

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

2800

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

I dette prosjekt søker vi midler til å organisere fire ressursgrupper for mobilisering av målgruppe og formidling av sykdomssituasjon om diabetes 2, overvekt, depresjon, angst, hjertet, karsykdommer og pandemi og andre viktige helsetemaer, under og etter Covid-19. Ressurspersonene for bedre helse rekrutterer deltakere fra sine miljøer, arrangerer informasjonsmøte og formidler faglig kvalitetssikret informasjon til deltakere De 16 ressurspersonene skal opplæres grundig om basisinfo om diabetes, hjertet og lunge sykdommer, overvekt, depresjon, Covid-19, og pandemiens påvirkning på helse, skole og samfunn i Norge, samt andre generell helse informasjon som vi har nevnt over Hver av de 16 ressurspersonene skal månedlig gjennomføre følgende oppgaver: ● Delta på fagmøte, opplæring, med fagfolk og fellesmøter, 2 timer pr mnd. ● Gjennomføre minst ett digitalt eller fysisk møte med inntil 20-25 deltakere fra sin språkgruppe, 2 timer pr mnd. ● Stå på stand/holde informasjonsaktivitet på kjøpesenter eller lignende offentlig steder der målgruppa ferdes , 2 timer pr mnd. ● Deling av forebyggende informasjon gjennom digitale medier, samt formidling av info. til organisasjoner og ressurspersoner i de respektive språkgruppene, 2 timer pr mnd.

Fremdriftsplan for prosjektet

Februar Planlegging, iverksetter ressursgruppa, kontakte frivillige og samarbeidspartnere, rekruttering og markedsføring Mar- Juni Organisere månedlig de 4 oppgavene med hver ressursformidlere i fem bydeler. Planlegging August Rekruttering av frivillige, deltakere og koordinerer med alle samarbeidspartnere September – Desember Organisere månedlig de 4 oppgavene med hver ressursformidlere i fem bydeler. Evaluering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Bakgrunnt; I rapporten “Tilrettelegging av offentlig informasjon for innvandrere” IMDi i 2011, kommer det fram at når offentlig informasjon fra NAV og andre aktører skal ut til innvandrerbefolkningen, er manglende norskkunnskaper og svake leseferdigheter to store utfordringer for mange i vår målgruppe Målsetting; vi har organisert fire ressursgrupper for mobilisering av deltakere og formidling av sykdomssituasjon om diabetes 2, overvekt, pandemi, depresjon og andre temaer Hver av de 12 ressurspersonene har månedlig gjennomført følgende oppgaver: ● Deltatt på opplæring, fagmøte-fellesmøter ● Gjennomført minst ett digitalt/fysisk møte med inntil 13-18 deltakere fra sin språkgruppe ● Stått på stand og formidlet informasjon til målgruppen ● Deling av forebyggende info. gjennom digitale medier, organisasjoner og ressurspersoner i sine språkgruppene Målgruppen har vært voksne med arabisk, urdu, somali og pashto som morsmål, og som kan lite norsk, og/eller har lite kontakt med storsamfunnet

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Deltakerne er blitt bevisstgjort om at informasjon bidrar til bedre helse Deltakerne blitt kjent med hvor de kan få kvalitetssikret informasjon om helse, for eksempel offisielle nettsider, fastlege, organisasjoner med mer. Deltakerne har styrket sine kunnskaper om helse Deltakerne er blitt motivert til å ta i bruk myndighetenes råd for å ivareta fysisk og psykisk helse Fagmøtene for ressursformidlere har vært veldig nyttige for arbeidet de utfører, da de møter fagpersoner og oppdaterer seg om aktuelle temaer og de kan stille spørsmål. Fagpersoner i prosjektet melder om at fagmøter er nyttig informasjon for ressursformidlere fordi det gjelder temaer som det er viktige å kjenne til, og det er viktig å vite hvilken hjelp man kan få. Ved at ressursformidlere får informasjon om disse temaene står de sterkere i møte med sine grupper, og kan gi informasjon om dagsaktuelle temaer innen helse. Dette er viktig for en stor del av målgruppen

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

4550

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi har startet med å planlegge og markedsføre oss blant målgruppen og samarbeidspartnere, deltatt på arena der målgruppen deltar eller vi har skaffet oss møtet med samarbeidspartnere som arbeider tett med målgruppa. Hver ressursformidler har arrangert og tilrettelagte informasjonsmøte for målgruppen. Det vil si at morsmål er blitt forenklet, mange i målgruppen som ikke har fått mulighet til å lære å skrive eller lese deres eget morsmål, derfor har de informasjonsmøte og stand aktiviteter i dette prosjektet vært meget verdifulle for en stor del av målgruppen fordi ressurspersoner har kunnet formidlet informasjon direkt på muntlig språk, folkelig måte og på deltakernes morsmål. Målgruppen har vært deltakerne fra de fire språkgrupper hovedsakelig som ikke kan norsk/lite norsk eller lite kontakt med stort samfunnet. En del av metoden er også at målgruppen gjør seg kjent med noen viktige nettsider der viktig helse-samfunnsinformasjon blir oversatt eks. Helsenorge, Folkehelseinstitutt, diabetesforbund, frivilligsentraler i de forskjellige bydeler og andre. Det er blitt opprettet små grupper av hver ressursformidlerne og disse fungerer etter at prosjekt er ferdig med andre midler.

Resultater og resultatvurdering

Det er blitt gjennomført fagmøter, ressursformidlerne har arrangert informasjonsmøter, stått på stand, deling av informasjon med foreninger og andre. -     Fagmøter; Det er blitt gjennomført digitale og fysisk fagmøter for de ressursformidlerne med fagfolk som foredragsholdere. Fagmøter har fokusert på kommunikasjon metoder, kreft, psykisk helse, diabetes, hjertet og kar sykdommer og flere temaer relatert til prosjektets formål -     Informasjonsmøter for målgruppen; Hver av ressursformidlerne har gjennomført fysisk/digitale informasjonsmøter rettet mot målgrupper, på̊ morsmål til deltakere om covid-19 situasjon og aktuelle helsetemaer. -     Stått på stand ; Hver av ressursformidlerne har stått på stand en gang per måned i; Bydel Gamle Oslo, Alna, Grorud, Sentrum, Grunnerløkka. I tillegg har vi stått på stand på festivaler -Deling av informasjon; Hver av ressursformidlerne har delt med 3/4 organisasjoner/institusjoner/foreninger, slik at de deler med sine medlemmer/deltakere/ elever

Oppsummering og videre planer

Prosjektet er meget viktig og nyttig for målgruppen og samfunnet. Gjennom prosjektet har ikke bare deltakerne fått informasjon men vi har også forsterket ressursformidlere kunnskaper med tanke på den integreringsdelen hva gjelder å jevne sosiale ulikheter i samfunnet. Prosjektet kan ha skapt også bedre forståelse og tillit mellom målgruppen og helsemyndighetene i Norge. Samarbeid med andre er en forutsetning for å lykkes. Etter pandemien, og med krigen i Ukraina, gir dette nye perspektiver i forhold til integrering og forebygge dårlig helse. Prosjektet forsetter med andre midler.

Prosjektleder

Susana Biamon

Detaljer
Program
Helse høst (2021)
Prosjektnavn
Ressursformidlere for bedre helse
Organisasjon
Norsk Folkehjelp
Beløp Bevilget
2022: kr 860 000
Startdato
01.02.2022
Sluttdato
01.07.2023
Status
Avsluttet