Skeive perspektiver i helsefagutdanningene
Søknadssammendrag
Populærvitenskaplig sammendrag
Forskning viser at mange skeive eldre har negative erfaringer fra møter med helse- og omsorgstjenester. Mange opplever å bli møtt med en forventing om heteroseksualitet og bestemte forventinger knyttet til kjønn, og en del opplever negative holdninger og diskriminering. Dette bidrar til redusert livskvalitet og til at skeive eldre utsetter eller unnlater å bruke tjenester, noe som kan ha negative helsekonsekvenser. Mangel på kunnskap blant helsepersonell kan være en viktig årsak til disse negative erfaringene med tjenestene. Hensikten med dette prosjektet er derfor å øke helsepersonells kunnskap om temaer knyttet til skeive eldre gjennom å utvikle undervisningen ved helsefaglige grunnutdanninger. Vi vet imidlertid lite om hva som formidles om dette i undervisningen i dag, og det behov for å etablere et bedre kunnskapsgrunnlag før en kan utvikle undervisningen. Prosjektet vil derfor bestå av følgende fire arbeidspakker: 1) En analyse av forskrifter, studieplaner og emnebeskrivelser for sykepleier-, vernepleier-, fysioterapeut-, og ergoterapeututdanningene ved alle utdanningsinstitusjoner i Norge. Vi undersøker i hvilken grad tema knyttet til seksualitet, kjønn og skeive eldre tas opp i dokumentene og hvilke perspektiver og normer som skapes og vedlikeholdes. 2) Fokusgruppediskusjoner med sykepleier-, vernepleier-, fysioterapeut- og ergoterapeutstudenter sent i utdanningsløpet. Vi undersøker hvordan studentene erfarer at tema knyttet til skeive eldre formidles og hvilke perspektiver og normer studentene skaper og vedlikeholder. Fire fokusgrupper gjennomføres, hvorav to med kun skeive studenter. 3) Workshops med universitets- og høgskolelærere. Innledningsvis presenteres ny kunnskap basert på forskning og kunnskap fra arbeidspakke 1 og 2. Workshopene vil handle om hvordan tema knyttet til skeive eldre kan tas inn i helsefaglige utdanninger og hvilke ressurser underviserne har behov for. 4) Vi utvikler en ressursbank med de etterspurte undervisningsressursene. De overordnede målene med dette prosjektet er å fremme helse og livskvalitet blant skeive eldre og forbedre helse- omsorgstjenester til denne gruppen gjennom å utvikle undervisningen ved helsefaglige grunnutdanninger. Prosjektet vil gjennomføres i tett samarbeid med en bredt sammensatt referansegruppe og vil bidra med forskning inn i et svært forskningsfattig felt.