Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Etter et initiativ fra Sykehuset i Vestfold har flere etater og organisasjoner etablert en faglig møteplass kalt Sorgstøtte Vestfold. I dag er alle kommunene i Vestfold representert, sammen med Kreftforeningen, og Human-etisk forbund og Den norske kirke. Dette har resultert i bedre informasjonsflyt, et nytt sorggruppetilbud og en fagdag om sorg og sorgstøtte for helse, barnehage, skole, organisasjoner og kirke . Fagdagen ble arrangert på Torp konferansesenter 7.mai 2024, i samarbeid med Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (Usht). Den ble fullbooket (140 deltagere). Tilbakemeldingene var tydelige på at er ønske om mer kunnskap og kompetanse for å møte mennesker i sorg. Derfor denne søknaden. Arrangørene representerer etater og organisasjoner som er interessert i å styrke både sine egne og andres kompetanse på sorg og sorgstøtte. De vil derfor ha et stort engasjement for å rekruttere og følge opp deltagere som kommer fra sine egne rekker. Dette legger en mal for hvordan deltagere fra andre etater og organisasjoner er tenkt fulgt opp. Medarrangørene stiller derfor med ansatt-ressurser, materiell og underskuddsgarantier.
Aktivitet/tiltak/metode
Fire fysiske fagdager med 4 timers varighet pr samling, fordelt over to år. Digitale nettverksgrupper og selvstudium av pensumlitteratur. For å komme arbeidsgivere i møte tilbyr vi en sorgskole med fire halvdags-samlinger over to år. Mellom samlingene fordeles deltagerne på digitale nettverksgrupper hvor de ulike temaene sees i sammenheng med arbeidet de står i. Boken «At forstå sorg. Teoretiske og praktiske perspektiver» (Mogensen & Engelbrekt, 2017) brukes som hovedbok og selvstudium mellom samlingene. Andre kilder som vurderes som referanse er Hedvig Montgomery sin bokserie Foreldremagi. Sorgskolen skal godkjennes av en ekstern referansegruppe slik at den kan godkjennes som et poenggivende kurs/videreutdanning for psykologer og leger. I referansegruppen skal det også være en pedagog/rektor som kan fremsnakke kurset for ansatte i skolen. Denne består av: • Trine Bålsrød Vik, rektor Fagerli skole, Larvik • Geir Dunseth, samhandlingslege SiV og fastlege Holmestrand • Grethe A. Cederkvist, Virksomhetsleder Forebyggende helsetjenester barn og unge, Færder kommune • Psykolog Marthe Opsal, psykolog Familiehuset i Tønsberg Sorgskolen har ikke primært fokus på frivillige eller brukere, men på fagpersoner. Med den tydelige praksis-orienterte profilen vi har er hensikten at kompetansen skal komme brukergruppe og frivillige til gode. Dette må skje lokalt. Betydningen for den enkelte bruker, hvordan de blir møtt og ivaretatt, kan dermed være ganske høy. Vi har knyttet til oss Senter for omsorgsforskning v/Per Gunnar Disch for å kvalitetssikre, for å kunne se på effektene og for å sikre nasjonal overføringsverdi. Den største utfordringen vi ser for oss er om deltagerne blir med på hele sorgskolen, evt om den utvidede tidsrammen oppleves for vanskelig å planlegge for.
Antall deltakere
140
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Vi håper å oppnå at deltagerne får integrert kunnskap om sorg og sorgstøtte, til bruk i sin arbeidshverdag, i møte med brukere og frivillige. I nettverksgruppene skal deltagerne knytte faget til konkrete situasjoner i arbeidet sitt. Gruppa hjelper den som har et case-fremlegg med å se situasjonen med faglige briller, etter mal av veiledningsformen «reflekterende team». Deltagerne tar med seg et case til hver samling og disse gås igjennom etter tur. Hensikten med dette er å få kunnskapen så praksisnær så mulig. Det er først når kunnskapen og verktøyene er godt integrert at de kan brukes naturlig i yrkesutøvelsen. En del av denne virkningen er vanskelig å måle. Vi håper likevel å kunne se konkrete tiltak i kommunene i tiden underveis og etter kurset. Dette kan handle om synlighet av sorgstøttetiltak på kommunens nettsider, flere gruppe- og samtaletilbud, kvalitetssikrede sorgplaner i skoler og flere dedikerte fagpersoner som kan markedsføre sin kompetanse på sorgstøtte.
Plan for gjennomføring
Våren 2025: Første fagdag, etablering av nettverksgrupper Høsten 2025: Andre fagdag. Nettverksgrupper. Selvstudium pensum. Våren 2026: Tredje fagdag. Nettverksgrupper. Selvstudium pensum. Høsten 2026: Fjerde fagdag. Nettverksgrupper. Selvstudium pensum. Utdeling av kursbevis.