Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Rundt 17.000 barn vokser opp i lavinntekt i Oslo. Gjennom Barnas Røde Kors (BARK), en lavterskel møteplass med ukentlige aktiviteter for barn 6-13 år, gjør Oslo Røde Kors en viktig innsats for barna i bydeler med høyest andel lavinntekt. Aktivitetene barna tilbys er basert på deres egne innspill, og består av spill, formgivning, matlaging, sport, turer, samt kulturelle aktiviteter. For å forhindre stigmatisering er BARK åpent for alle barn, men vi er samtidig plassert i lavinntektsområder for å sikre at vi når målgruppen. BARK bidrar til bedre folkehelse gjennom fysisk aktivitet, mestringsopplevelser, sosiale måltider og etablering av vennskap på tvers. Som ledd i Oslo Røde Kors sitt strategiarbeid skal BARK utvide sitt tilbud til stadig flere barn i bydeler med størst behov. Styrking av frivilligheten er en nøkkel i dette arbeidet. Prosjektets målsetninger: 1) Muliggjøre vekst i alle BARK gruppene gjennom å rekruttere frivillige, styrke frivilligheten gjennom økt ansvarsdelegering, samt økt involvering av frivillige i BARKs strategiske arbeid høsten 2024 2) Videreutvikle tilbudet med gruppe nr. to i bydel Sagene og dag nr. to på Stovner hvor behovet er størst 3) Kartlegge behov, samarbeidspartnere og lokaler for etablering av ny aktivitet i bydel Søndre Nordstrand i 2025
Aktivitet/tiltak/metode
Hovedmålet for prosjektet er å styrke tilbudet til BARK gjennom både å øke antall frivillige og styrke frivilligheten kvalitativt, samt øke antall BARK grupper i Oslo. Sistnevnte innebærer ny gruppe etablert på Sagene, åpning av dag nr. to på Stovner, samt kartlegge for ny gruppe i Søndre Nordstrand. Som ledd i styrking av eksisterende frivillige, vil vi jobbe fokusert med å implementere BARK 2.0 – en modell for en ny ansvarsfordeling av arbeidsoppgaver mellom ansatte og frivillige, hvor et større ansvar legges på frivillige. BARK vil samtidig etablere en arbeidsgruppe for frivillige i utvikling og strategiarbeid, som skal bidra til å forme aktivitetens mål og planer fremover. Med disse to verktøyene vil frivillige få større eierskap til aktiviteten, kunne påta seg flere oppgaver som vil frigjøre ansatte til å videreutvikle grupper, slik at flere barn vil kunne motta et enda bedre tilbud gjennom BARK. Prosjektet evalueres både kvantitativt mht. antall deltakere (unike vs antall besøk) samt kvalitativt gjennom samtaler med barna, frivillige og ansatte. Våre frivillige fører i tillegg logg etter hver aktivitetsdag. Vedrørende sikkerhet har BARK en regel om at det ikke skal være flere enn fire barn per frivillig i aktivitet, og at det alltid skal være to voksne sammen med et barn. Alle våre frivillige og ansatte har fremvist politiattest. Vi forhåndsregistrerer også alle barn med navn, samt telefonnummer til foresatt. Barn kan kun delta dersom de er påmeldt. Røde Kors har gode systemer for håndtering av personopplysninger, med systemer som er passordbeskyttet og/eller tilgangsstyrt, samt rutiner for lagring av informasjon. Vår viktigste utfordring er å sikre rekruttering av nok frivillige til alle BARK gruppene, samt at frivillige tar på seg nok ansvar til at vi kan utvide tilbudet. Dette prosjektet blir igangsatt nettopp for å adressere disse utfordringene.
Antall deltakere
300
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Helsedirektoratet har understreket at det forhindrer sosial ulikhet i helse å «sørge for at tilbud om fritidsaktiviteter til barn og ungdom omfatter familier med svak økonomi». BARK har dette som formål, og det spesifikke prosjektet vi søker midler til, vil bidra til å utvide og styrke BARK tilbudet, slik at vi kan nå enda flere barn, både gjennom eksisterende (8) og nye (2) grupper. Som følge av dette prosjektet vil vi dermed ha enda større positive virkninger både på nåsituasjonen og fremtiden til stadig flere barn som deltar, gjennom de forebyggende effektene tiltaket har. Et langsiktig mål for oss er å forebygge langsiktige helsemessige og psykososiale problemer hos barn som kan følge av mobbing, svak familieøkonomi, lavt selvbilde, ensomhet, rusmisbruk, inaktivitet og overvekt. BARK skal bidra og resultere i en positiv minnebank, utvikling av egne ressurser og helsefremmende livsstil hos barn hvor de er bedre rustet for et aktivt og meningsfylt voksenliv. Med å implementere prosjektet vil vi både skape et utvidet og mer robust tilbud som når flere barn, men også sikrer at aktiviteten blir mer bærekraftig for fremtiden, da frivilligheten vil «eie» aktiviteten og fremtidige planer og ambisjoner i større grad enn i dag. Vi vil gjennom prosjektet sikre flere og mer stabile frivillige som brenner for målgruppen og som dermed sikrer et bedre og mer robust aktivitetstilbud. Vi har som mål å rekruttere 20 nye frivillige gjennom prosjektet, i tillegg til de 50 vi har i dag. Dette vil resultere i at vi har 7-8 frivillige i hver BARK gruppe, når de nye er etablert, som både vil sikre at vi ikke vil måtte avlyse aktivitet, samt også kan ta imot flere barn i eksisterende grupper.
Plan for gjennomføring
Målsetning nr 1. «Muliggjøre vekst i alle BARK gruppene gjennom å rekruttere frivillige, styrke frivilligheten gjennom økt ansvarsdelegering, samt økt involvering av frivillige i BARKs strategiske arbeid høsten 2024». Fra september-november vil vi avholde workshoper i BARK 2.0 modellen (evaluering), samt etablere arbeidsgruppen for frivillige i utvikling og strategiarbeid. Denne vil møtes jevnlig gjennom høsten. I desember avholdes en felles workshop med alle frivillige og ansatte hvor høstens arbeid evalueres. Rapporter ferdigstilles. BARKs to seniorkonsulenter er ansvarlig for arbeidet med støtte fra enhetsleder. De frivillige involveres fortløpende. Målsetning nr. 2 «Videreutvikle tilbudet med gruppe nr. to i bydel Sagene (åpnet våren 2024) og dag nr. to på Stovner (åpner 22. aug) hvor behovet er størst». Vi vil i september fokusere på promotering, for å sikre at de to nyåpnede gruppene når full kapasitet mht. deltakere. Vi vil i samme periode rekruttere ekstra frivillige slik at gruppene kan ta imot flere barn. I oktober-november vil vi evaluere gruppene mht. antall unike deltakere og besøk. Tiltak kan iverksettes dersom behov. BARKs to seniorkonsulenter er ansvarlige for arbeidet med støtte fra enhetsleder. De frivillige involveres fortløpende. Målsetning nr. 3 «Kartlegge behov, samarbeidspartnere og lokaler for etablering av ny aktivitet i bydel Søndre Nordstrand i 2025». I september vil vi møte med bydelsadministrasjonen og andre aktivitetstilbud i bydelen for å sikre at tilbudet treffer riktig, samt vedrørende lokaler. Kartleggingsarbeidet vil avsluttes i november når endelig beslutning om ny aktivitet tas. I desember vil vi rekruttere frivillige mot åpning på nyåret 2025. BARKs to seniorkonsulenter er ansvarlige for arbeidet med støtte fra enhetsleder.
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
Prosjektet ble initiert for å adressere det økende behovet for stabile og inkluderende aktivitetstilbud for barn som vokser opp i lavinntektsområder i Oslo. Med over 17 000 barn som lever i familier med vedvarende lavinntekt, er det avgjørende å tilby trygge møteplasser for barn som bidrar til sosial inkludering, mestring og vennskap. Barnas Røde Kors (BARK) har etablert seg som en lavterskel aktivitetsarena for barn i alderen 6–13 år. Målsettingen for prosjektet har vært tredelt: – For det første å muliggjøre vekst i eksisterende BARK-grupper gjennom rekruttering av nye frivillige, økt ansvarsdelegering og involvering av frivillige i strategisk arbeid. – Videre ønsket vi å utvikle tilbudet med en ny gruppe i bydel Sagene og en ekstra aktivitetsdag på Stovner, der behovet er størst. – Til slutt ønsket vi å kartlegge behov, samarbeidspartnere og lokaler for oppstart av en ny BARK-gruppe i bydel Søndre Nordstrand i 2025. «BARK 2.0» modellen har vært en sentral metode i gjennomføringen av dette prosjektet. Modellen innebærer en ny ansvarsfordeling mellom ansatte og frivillige, hvor frivillige har fått flere oppgaver og større ansvar i drift og utvikling av aktivitet. Målet med å bruke denne metoden har vært å skape mer eierskap, ansvarsfølelse og stabilitet blant frivillige. Ved å systematisk forankre BARK 2.0 i eksisterende BARK grupper, har vi lagt grunnlaget for videre ekspansjon og kvalitetsforbedring av BARKs aktivitetstilbud i Oslo.
Gjennomføring
Prosjektet ble i stor grad gjennomført som planlagt. Som ledd i styrking av frivilligheten gjennomførte vi flere samlinger og kurs for alle frivillige høsten 2024, herunder evaluering. Vi klarte å rekruttere 10 nye frivillige i perioden, noe som kun var 50% av opprinnelig mål. Takket være styrket engasjement blant eksisterende frivillige, står frivilligheten sterkere enn noen gang. Vi har som planlagt etablert en frivillig arbeidsgruppe for utvikling og strategi, som blant annet har opprettet en digital aktivitetsbank, samt en egen arbeidsgruppe for utvikling av et nytt sommerprogram. Målsetningen om å videreutvikle tilbudet på Sagene og Stovner har resultert i at vi på Sagene har klart å øke antallet frivillige og skape et stabilt tilbud med 156 besøkende, mens vi på Stovner klarte å gjennomføre 17 aktivitetsdager med totalt 92 besøkende, på tross av utfordringer med å rekruttere frivillige. Vi gjennomførte også en omfattende kartlegging i bydel Søndre Nordstrand for å identifisere muligheter for oppstart av en ny BARK-gruppe i 2025. Gjennom dialog med relevante lokale aktører har vi landet på å starte opp på Bjørndal skole. så snart vi har rekruttert nok frivillige.
Resultater og virkninger
Prosjektet har hatt en betydelig positiv effekt på målgruppen ved å øke tilgangen til lavterskel aktivitetstilbud og styrke frivilligheten. Vi har sett økt deltakelse og bedre kvalitet på aktivitetene, mens etableringen av nye tilbud på Stovner og Sagene har gitt flere barn muligheten til å delta. Videre har prosjektet identifisert prioriterte områder for utvidelse, med en ny gruppe planlagt i Søndre Nordstrand i 2025. Utviklingen av aktivitetsbanken har vært en viktig milepæl., ettersom den har ikke bare gitt frivillige lettere tilgang til nyttige ressurser, men har også lagt grunnlaget for bedre samarbeid og utvikling. Dette har bidratt til å øke engasjement blant de frivillige. Prosjektet videreføres i 2025. Evalueringen vi har gjennomført i samarbeid med de frivillige vil bli brukt til å skape en bedre arbeidsfordeling, styrke rekrutteringsarbeidet og sørge for bedre oppfølging av nye frivillige. Kunnskapen vil bli implementert i BARKs videre drift. blant annet gjennom kompetanseheving av frivillige og videreutvikling av aktivitetsbanken. Erfaringene vil også bli delt med andre BARK-grupper nasjonalt gjennom Røde Kors’ interne nettverk.