Styrking og videreføring av digitale nettverksgrupper

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Vår organisasjon har gjennom mange år opparbeidet et nasjonalt tilbud av fysiske nettverksgrupper. Erfaringene våre i pandemien har vist oss at et tilbud om digitale nettverksgrupper for spilleavhengige og pårørende er både gjennomførbart og nødvendig, som et supplerende tilbud. Særlig geografi og økonomi pga. reisevei har vært store hinder for mange fra å delta i vårt fysiske gruppetilbud. Et fysisk tilbud er også avhengig av lokale frivillige. Dette er hindringer som det digitale tilbud ikke trenger å ta hensyn til og vi har en unik mulighet til å skape et likeverdig tilbud til alle berørte.

Målsetting for prosjektet

Gjennom å bygge opp et nettverk av frivillige gruppeledere og rammeverk for digitale nettverksmøter, kunne gi spilleavhengige og pårørende tilbud om et digitalt tilbud, uavhengig av bosted. Nettverk og tett oppfølging over tid er ofte nøkkelfaktorer for å mestre et liv uten spill.

Målgruppe

Befolkningsundersøkelsen fra UiB viser at Norge har til sammen 177 000 problem- og risikospillere. I tillegg kommer alle de pårørende.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

800

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Vi vil bygge opp ett digitalt nettverkstilbud til spilleavhengige og pårørende, der brukere med egenerfaring trygges og gis rammer til å delta i og å drifte de forskjellige nettverksgruppene. Prosjektet skal nå ut til brukerne gjennom markedsføring og utarbeide rammeverk for god og trygg gjennomføring av digitale nettverksgrupper i form av en håndbok og en rapport, som også vil deles eksternt. Prosjektgruppa vil være ansvarlig for innhenting av erfaringer, gjøre justeringer basert på disse, og produksjon av håndbok og rapport. Gjennomføring av møter og det meste av opplæring vil utføres av frivillige.

Fremdriftsplan for prosjektet

Første prosjektår har fokus på markedsføring av tilbudet, og oppskalering gjennom identifisering av gruppeledere og opplæring av disse. Andre prosjektår vil prosjektgruppen høste og sammenstille erfaringer i en håndbok for opprettelse og drift av et digitalt nettverkstilbud, samt en rapport om arbeidet til internt og eksternt bruk.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

I 2020 mottok Spillavhengighet Norge tilskudd gjennom pandemi midler hos Stiftelsen Dam. Dette tilskuddet ble brukt til å utvikle digitale nettverksgrupper. Organisasjonens fysiske nettverksgrupper måtte stenge ned PGA pandemien. Dette tilbudet ble uvurderlig for både tidligere og nye brukere. Dette var bakgrunnen for at det ble søkt nye midler gjennom utviklingsprosjektet for å kunne styrke tilbudet og sikre videreutvikling. Målet med digitale selvhjelpsgrupper er å gi deltakerne en plattform der de kan dele erfaringer, støtte hverandre og finne fellesskap, uavhengig av geografisk plassering. Nettverk og tett oppfølging over tid er ofte nøkkelfaktorer for å mestre et liv uten spill. Målgruppen er alle som rammes av spilleavhengighet og deres familier. Da både innfor pengespill og dataspill. Når det gjelder dataspill har det vært et mye mindre fokus enn i forhold til pengespill.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi opplever dette som svært vellykket og alle målene er nådd i mindre eller større grad. Det som vi kanskje ikke så helt skulle bli problematisk var å rekruttere gruppeledere.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

508

Prosjektgjennomføring/Metode

Arbeidsgruppen besto av 1 ansatt og 3 frivillige. Disse hadde alle egenerfaring med spilleavhengighet. En av de tre hadde erfaring i forhold til dataspill og de to andre med pengespill. De utarbeidet også en møteplan for året. Arbeidsgruppens oppgaver var som følger: Sørge for innsamling av data som kan brukes for videreutvikling. Diskutere eventuelle endringer og justeringer som må gjøres med gruppene. Utarbeidet plan for markedsføring. Utvikle og igangsette brukerundersøkelser. Dette for å få tilbakemeldinger fra brukerne om hvordan tilbudet fungerer. Evaluere prosjektet fortløpende. Gjennom disse to årene ble det brukt tid på å forsøke ut ulike metoder for gjennomføring av møtene.

Resultater og resultatvurdering

En brukerundersøkelse fra 2023 vil vise effekten av gruppene (se vedlegg). Det er også viktig å ha med at noen går over flere år i gruppene, mens andre trenger mindre tid. Noen gir tilbakemelding om at de har fått den hjelp de trenger så langt og andre dropper ut. Dette er en bevegelighet denne type grupper alltid vil oppleve. Det er det samme vi har sett i de fysiske gruppene i over 20 år. Etter vår vurdering og de tilbakemeldingene som er kommet inn, anser vi dette prosjektet å ha gitt oss et fantastisk resultat. Det er ingen tvil om nødvendigheten med å ha et slikt tilbud. Gjennom dette prosjektet har vi klart å sikre tilbudet videre. Det er både kostnadssmart å drifte og effekten for deltagerne er enorm.

Oppsummering og videre planer

Konklusjon vår er at dette har vært et vellykket prosjekt, som har gitt oss verdifull kunnskap som vi ønsker å dele med andre. Det digitale tilbudet ser vi kan ha lang levetid pga enkeltheten med at det er nettopp, digitalt. Til tross for det kan vi ikke la gruppene gå av seg selv da det skjer stadig endringer som gjør at tilbudet må følges opp og muligens utvikles enda mer på sikt Vinteren 2024 implementerte vi dette tilbudet sammen med våre fysiske grupper

Prosjektleder

Lill-Tove Bergmo

Detaljer
Program
Helse høst (2021)
Prosjektnavn
Styrking og videreføring av digitale nettverksgrupper
Organisasjon
Spillavhengighet Norge
Beløp Bevilget
2022: kr 600 000, 2023: kr 600 000
Startdato
01.01.2022
Sluttdato
30.04.2024
Status
Avsluttet