Søknadssammendrag
Bakgrunn
Innvandrerbefolkningen har risiko for visse alvorlige folkehelseproblemer, som fedme og utvikling av diabetes, anemier og mangel på vitamin D, som gjør det ekstra viktig for å forstå sammenhenger mellom mat, næring, aktivitet og hvile – og hvordan det påvirker helsen. God helse er essensielt for integrering og deltakelse i samfunnet. Tiltak med undervisning i teori og praksis om mat og helse, kan bidra til å forebygge og fremme helse, evt. forebygge videre utvikling av sykdom, bedre egenhåndtering av sykdom for målgruppen.
Målsetting
Å gjøre overgangen til det norske samfunnet lettere for personer med innvandrer- og flyktningbakgrunn, ved å kurse 120 personer fra frivilligeorg., frisklivesentraler og mottak, hvorav 18 blir kursledere i eget nettverk med tittelen helseambassadør i temaet mat og helse.
Målgruppe
Personer med innvandrer- og flyktningbakgrunn fra frivillige innvandrerorganisasjoner, frisklivsentraler og mottak.
Antall personer i målgruppen
100000
Beskrivelse av gjennomføring
– Veilede nøkkelpersoner i Innvandrerorganisasjoner og frivillige i praktisk matlaging og undervisning i mat og helse med Taching of Teachers (TOT)-metode ute i samfunnet lokalt, samt tilby faste aktiviteter via Interkulturelt museum der FROA har startet Ny… Norsk senter i Oslo sentrum. – Arrangere dialogmøter mellom innvandrerorganisasjoner og helseaktører. – Arbeide systematisk med introduksjonsordningen, voksenopplæringen og asylmottak for implementering av helseinformasjon slik at nyankomne innvandrere får tidlig, nok og tilrettelagt informasjon. Dette innebærer bl.a. å forankre undervisningsplaner i mat og helse på ledernivå, samt arbeide for bedre delingsplattformer på tvers av bydeler, kommuner og fylker. – Videreutvikle ferdig materiell om mat og helse til spesifikke grupper etter behov gjennom brukermedvirkning, samt utvikle nytt materiell etter behov, med bruk av den didaktiske relasjonsmodellen og fokus på helseinformasjonsforståelse, og evaluere med Suitability assessment of materials (S.A.M)vertkøyet.
Fremdriftsplan
2017-19: Fastsette prosjekt og ressursgruppe. Underskrive intensjonsavtaler med aktørene. Avdekke behov basert på fokusgruppeintervjuer knyttet til kompetansebehov og spissing av materiell. Utvikle nytt materiell, rekkrutere frivillige til helseambassadører, utvikle kurspakker og planlegge gjennomføring av kursing. Kurse tot. ca. 60 personer i -18 og -19 Gjennomføre prosessevaluering og rapportere etter behov.