Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det er i dag er det ingen offentlig eller privat instans som arrangerer kurs i norsk tegnspråk og døv kultur for hørende. Hørende som skal bruke norsk tegnspråk i en profesjonell sammenheng som ikke er lærere, kan ikke lære norsk tegnspråk noe annet sted enn på arbeidsplassen. Dette gir i mange tilfelle ikke en tilstrekkelig kunnskap når man skal gi et psykiatrisk helsetilbud på tegnspråk. derfor vil NSHP i samarbeid med NDF og ODF utvikle en ny arena for hørende å lære tegnspråk i møte med døve tegnspråkfaddere.
Målsetting for prosjektet
Utdanne døve i grunnleggende kunnskap om: A) døves historie, B) tegnspråkteori og C) organisering av faddersamværsøkter.
Målgruppe
Døve som vil utdanne seg til tegnspråkfadder for hørende.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1500
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Prosjektet er todelt: Først utdanne døve tegnspråkfaddere, så la hørende få utvikle sine tegnspråkferdigheter i samvær med fadderne.
Fremdriftsplan for prosjektet
2017 januar-mai, utvikle fadderkurset. 2017 august – november, gjennomføre fadderkurset: 10 kursøkter a 2,5 time med 25 deltakere. 2018 januar – november, gjennomføre fadderordningen med 10-15 hørende deltakere. 2018 november- desember, evaluere prosjektet og skrive rapport.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsetting 1: Utdanne døve til å være tegnspråkfaddere for ansatte på NBHP. Målsetting 2: Utdanne hørende i norsk tegnspråk. Bakgrunnene er oppdraget for Nasjonal behandlingstjeneste før hørsel og psykisk helse, som er å gi hørselshemmede og døve et likeverdig tilbud som hørende har, til en tredjelinjetjeneste i psykisk helse. Målet er at alle ansatte skal kunne behandle sine pasienter på det språket pasienten ønsker.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Målsetting 1: 12 personer meldte seg på kurset. / gjennomførte og ble godkjente tegnspråkfaddere. Målsetting 2: 15 ansatte har gjennomført 4 – 47 individuelle undervisningstimer med tegnspråkfadder. Alle er blitt bedre i norsk tegnspråk. De som kunne lite er blitt meget bedre på å føre en naturlig og avslappet samtale med døve. Andre har fått finpusset enkelte talemåter på norsk tegnspåk.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
22
Prosjektgjennomføring/Metode
Kurs, fellesundervisning, individuell undervisning, samtaler om hverdagstema.
Resultater og resultatvurdering
De 7 tegnspråkfadderne hadde dels gode kunnskaper fra før og var alle svært ivrige på å lære mere og nye kunnskap om norsk tegnspråk. De var godt skikket til oppgaven som tegnspråkfaddere. De 15 ansatte som benyttet seg av tilbudet, ble dels svært meget bedre i norsk tegnspråk. De som kunne mye fra før, fikk justert og finpusset sine ferdigheter.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet vurderes som vellykket. Alle deltakerne ønsker det skulle være et permanent tilbud for døve å bli utdannet tegnspråkfaddere og et fast tilbud for ansatte å ha sin egen tegnspråkfadder. NBHP tenker at modellen er god for tospråklige arbeidsplasser, og at døve selv kan ta ansvar for et slikt tilbud, evt. med oppstart hjelp fra NAV, jfr. Oslo Døvefortenings arbeidsplasskurs.