Helseprisen
Tegnspråklig vernepleieutdanning vant Helseprisen 2025.
– Det er en helt fantastisk opplevelse. En ubeskrivelig følelse av frihet og samhold. Jeg føler meg så motivert og jeg har lyst til å gå på skolen, forteller Ellen Charlotte Ricci.
Hun er en av tolv døve studenter ved vernepleieutdanningen på Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Takket være et samarbeid mellom USN, Norges Døveforbund og NTS Kompetanse kunne studentene starte en bekymringsfri studiehverdag høsten 2022.
Det er på ingen måte en selvfølge.
– Det er dessverre veldig vanlig at døve blir utbrent i høyere utdanning. Det å være inkludert kommunikasjonsmessig sett er for mange hørende som luft. Du har det, og du merker det ikke før det er borte. For mange døve er denne inkluderingen som å få luft for første gang, sier prosjektleder Finn Arild Thordarson.
Se video om prosjektet her
Video: Hege Bjørnsdatter Braaten/Stiftelsen Dam
Har tatt tid
Thordarson er selv døv, og kjente på utenforskapet da han studerte i Trondheim på 1990-tallet. Men først da kona begynte å studere til å bli sykepleier, og ble utbrent som følge av den krevende situasjonen ved å være eneste døve student, bestemte han seg for å ta grep.
– Jeg tok kontakt med Steinar Vikholt (universitetslektor ved USN, red.anm), som er vernepleier og som kan tegnspråk. Han skjønte utfordringen med en gang. Universitetet har vært veldig positive, men det har tatt tid å komme seg gjennom byråkratiet for å få den nødvendige tilretteleggingen på plass, forteller Thordarson.
Men sammen med en bredt sammensatt prosjektgruppe, blant annet bestående av universitetslektor ved USN, Steinar Vikhold, Norges Døveforbund og NTS Kompetanse, har man lykkes med å etablere et studietilbud tilpasset døve studenter.
– Gull verdt
For studentene handler dette om å ha tilgang på faste tolker i undervisningen, samt å ha egne studiegrupper for de døve studentene. Det gjør at de enkelt kan kommunisere om det faglige innholdet seg i mellom, uten bruk av tolk.
– Det er gull verdt. Bare det å kunne planlegge uten å være avhengig av om tolk er tilgjengelig. Alle snakker det samme språket. Og da kan vi både ha faglige diskusjoner og henge med sosialt, forteller student Babar Ali, og legger til:
– Det er kanskje det vi får mest utbytte av. Å kunne diskutere det faglige på tegnspråk uten å være avhengig av tolk. Og å kunne gjøre det på våre egne premisser. Jeg har studert ved høyskole et par ganger før, men har aldri følt at jeg har vært inkludert.
Han forteller at det er krevende å henge med i diskusjoner med hørende når man er avhengig av tolk for å formidle det man vil si.
– Det ble ofte begrenset hva jeg fikk sagt. Jeg falt mye utenfor. Jeg hang ikke med når de andre i gruppen var godt i gang med diskusjoner og hadde fått flyt på gruppearbeidet. Jeg hadde lyst til å si noe, men det var vanskelig å komme til ordet på riktig tidspunkt, sier han.
- OMTRENT50 prosentAV ALLE DØVE ER ARBEIDSLEDIGE
- HØSTEN 2022 BEGYNTE12DØVE STUDENTER PÅ DET TILRETTELAGTE STUDIET PÅ USN
Ekte likestilling
Prosjektleder Finn Arild Thordarson tror det kan være vanskelig for mange hørende å sette seg inn i hvordan det er å være den eneste døve på et studium.
– Inkludering er et begrep som mange ikke helt forstår dybden og rekkevidden av. Det er lett å tenke at dersom det er hundre personer i et rom, og en av disse er døv sammen med en tolk, så er inkluderingen i boks. Men sånn er det egentlig ikke, sier han, og sammenlikner inkludering med likestilling mellom kjønn.
– Hvis du for eksempel tar et skole- eller arbeidsmiljø med bare menn, og en typisk mannskultur, og setter inn én kvinne. Er det god likestilling?
Han svarer et åpenbart nei på sitt eget retoriske spørsmål, og forklarer at flere likepersoner i et større fellesskap er avgjørende for å få til ekte inkludering.
– Jeg er veldig glad for å se de tolv studentene som får denne muligheten nå, sier han.
Vil spre modellen til flere studier
Gjennom prosjektet har det blitt utviklet en modell for god inkludering av døve studenter. Det kan bety mye for både den enkelte og for samfunnsøkonomien.
Nå håper Thordarson at modellen kan fungere også flere steder.
– Vi har et sterkt ønske om at dette kan tas i bruk på andre utdanninger eller med nye vernepleierkull senere. For jeg tror at vi her viser inkludering som faktisk fungerer i høyere utdanning for døve, og det har ikke skjedd på mange mange år i Norge.
Og han får full støtte av studentene, som forteller om en helt ny hverdag.
– Jeg slipper å kjenne på den vonde følelsen i magen, og at jeg gruer meg til å gå på skolen. Nå er det så lett, og det er gøy å gå på skolen. Det er en stor forskjell, sier Ellen Charlotte Ricci.
NTS Kompetanse
- NTS Kompetanse er en non-profit bedrift basert i Sandefjord.
- Formålet til bedriften er å styrke døve oghørselshemmedes tilgang til samfunnsdeltakelse medvekt på arbeidsliv.