Tillitsperson- Frivillige i møte med NAV

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Pilotprosjektet 2016 har vist at frivillige kan trygge og effektivisere samhandlingen mellom brukere med en rushistorie og det offentlige systemet med å være til stede på møter samt ha enkel oppfølging i forkant og etterkant med brukerne. Langvarig rus reduserer kognitive funksjoner, eksekutive evner (planlegging og gjennomføring) og bidrar til kaotiske livssituasjoner. Dette utfordrer samhandling og gjensidig forståelse. Tillitsperson ønsker å redusere den negative effekten dette har for brukernes mulighet til å kunne få den hjelpen de har krav på og oppleve økt gjensidig respekt og ansvar.

Målsetting for prosjektet

1- Målet til Tillitsperson å bidra til at brukere med en rushistorie opplever økt mestring og tilgang på sine rettigheter i det offentlige systemet med enkel men kompetansebasert bistand fra frivillige. 2- Tilby kvalifiserende og arbeidsrettet frivillig arbeid.

Målgruppe

Personer med en rushistorie og opplevelse av å ikke fult forstå eller gjøre seg forstått i møte med det offentlige.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

100

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

De frivillige Tillitspersonene kurses i et 3 dagers sertifiseringsprogam Bymisjonen har laget med NAV, KORFOR (regionalt senter for rusmiddelforskning) og Dropout Teamet. De frivillige rekrutteres innad fra organisasjonen, utad via FB og nettsider, via nettverk i NAV, frivillighetssentraler mm. Relevant arbeidserfaring fra NAV eller rus/ psykiatri-feltet vektlegges, i tillegg til personlig egnethet. Jevnlige team-samlinger, en-til-en veiledning og debriefing styrker kvaliteten, motivasjonen og innramming av tjenesten. Brukerne rekrutteres fra andre lavterskeltilbud i Bymisjonen. I tillegg er det laget turnus hvor ulike frivillige og prosjektleder jobber oppsøkende. Hver åttende uke har vi samling for hele behandlingsavdelingen på Rogaland A-Senter (det største rusbehandlingssenter i Rogaland), hver fjerde uke står vi på servicetorget i Stavanger Fengsel og hver tirsdag på det kommunale lavterskeltilbudet Stasjonen. Her får brukerne mulighet til enkel oppfølging og kobling til Tillitsperson om de ønsker en mer fast «følgesvenn». Brukere sender ellers forespørsel direkte eller via eventuelle kontaktpersoner. Tillitsperson bookes via prosjektleder som en slags «taxi-sentral» og bekreftes når Tillitsperson godtar oppdraget.

Fremdriftsplan for prosjektet

2017 – Årlig kurse 14 Frivillige og koble dem til minst 30 brukere. Igangsette mer omfattende måling av effekt. 2018- Få på plass en modell hvor vi tilbyr Tillitsperson utplassert på ett av NAV-kontorene i byen i første omgang. Kan være tilgjengelig fra servicetorget. Eskalere til fler NAV-kontor? 2019- Synliggjøring av resultat av måling av effekt og evaluering. Eskalere Tillitsperson til andre regioner via nettverket til Bymisjonen mm.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Tillitsperson er et prosjekt hvor frivillige bistår mennesker med en rushistorie i møte med det offentlige systemet. Oppgaven er i hovedsak å være en nøytral tredjepart i møter, men også enkel oppfølging i forkant og etterkant av møter. Hensikten er å trygge og effektivisere samhandlingen slik at brukere får økt tilgang på sine rettigheter. De frivillige har relevant arbeidserfaring og kurses gjennom et sertifiseringsprogram laget i samarbeid med NAV og fagmiljø rus. Fokuset er på at bruker tar ansvar, men trygges med veiledning og støtte.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Tilbakemeldingen fra brukerne er entydig positiv. De forteller om bedre samarbeid, økt tilgang på rettigheter og at de blir mer rustet til å følge opp egne forpliktelser og ansvar. De forteller at de føler seg mer respektert og ivaretatt når en tredjepart er med dem i møtene, og mange påpeker dette med økt trygghet, senket frustrasjonsnivå og mindre engstelse når noen er med. Mange forteller også at de opplever det som godt at noen vil bruke av sin egen fritid til å bistå dem. Samarbeidet med det offentlige har vært av avgjørende betydning for i det hele tatt å kunne utføre en rolle som “brobyggere”. I likhet med brukerne, er tilbakemeldingene fra det offentlige også entydige positive. Det tilbakemeldes at tjenesten fører til en tryggere og mer effektiv samhandling. Veiledere på NAV har tilbakemeldt at Tillitsperson bidrar til mindre frafall i forhold til oppmøte, og at bruker møter mer forberedt, trygge og fokuserte.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

113

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi laget en metode hvor brukerne ved hjelp av en-til-en veiledning fra frivillige og enkel støtte underveis, får nye verktøy til å mestre prosesser med NAV eller andre instanser. Forutsetningen for å komme seg videre i systemet er dermed større for hver enkelt. Våre brukere er i sårbare livssituasjoner hvor små nyanser kan bidra til å endre utgangen på veien ut av soning, rusbehandling eller krisesenter. Metoden handler om effekten av økt mestring, respekt og ansvar i prosesser som angår ens egen økonomi, helse og bosituasjon. For å sikre kvaliteten på tjenesten og at den var i tråd med målsetningene utarbeidet vi et to dagers sertifiseringsprogram som alle frivillige må fullføre for å bli godkjente tillitspersoner. I tillegg til bidrag fra Kirkens Bymisjon, ble kurset laget og satt sammen av 4 eksterne fagfolk innen rusforskning og rusbehandling, ettervern og oppfølging (KORFOR og Dropout teamet) og NAV

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet hadde et overordnet mål om å nå ca. 100 personer innen målgruppen, da med ca. 30 nye brukere per år. Vi har bistått totalt 113 brukere i løpet av tilskuddsperioden. Vi registrerer ikke brukere som får enkel saksbehandling på stedet gjennom vårt oppsøkende arbeid, så antall brukere som er nådd er i realiteten langt høyere. Vi ser også at mange brukere fra tidligere år fortsetter å vende tilbake til prosjektet. Dette fordi vi er opptatt av å være synlige og stabile. Vi har sertifisert 25 frivillige tillitspersoner og disse har utløst ca. 2,3 årsverk i frivillig arbeid gjennom hele tilskuddsperioden.

Oppsummering og videre planer

Erfaringer fra prosjektet viser at det er behov for Tillitsperson, at vi har tilgang på kvalifiserte frivillige og at det offentlige systemet ønsker oss velkommen. Vår erfaring viser at vår modell har effekt og bidrar til bedre samarbeidsklima mellom brukere og offentlige instanser, samt at brukere får bedre tilgang på sine rettigheter. I årene som kommer vil vi fortsatt jobbe for å gjøre tjenesten tilgjengelig, både for brukere og for de offentlige instansene. Vi vil også fortsette å jobbe for at Stavanger kommune ser den samfunns- og helsemessige verdien av arbeidet Tillitsperson gjør.

Prosjektleder

Benedicte Nessa

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Tillitsperson- Frivillige i møte med NAV
Organisasjon
Stiftelsen Kirkens Bymisjon Rogaland
Beløp Bevilget
2017: kr 280 000, 2018: kr 355 000, 2019: kr 375 000
Startdato
01.07.2017
Sluttdato
29.06.2020
Status
Under gjennomføring