Trafikkopplæring på tegnspråk

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Norges Døveforbund søkte om midler til prosjektet Trafikkopplæring på tegnspråk (2004-3-304) i 2004. Det er 14 år siden materiellet ble utviklet som CD-ROM, som nå er teknisk utdatert og ikke lenger i bruk. Siden den gangen har tegnspråk blitt anerkjent som et offisielt språk i St.meld. nr. 35 (2007–2008) Mål og meining. Det er like stort behov for trafikkopplæring på tegnspråk i dag. Nå har vi ny teknologi basert på internett. Det er behov for oppdatering av både innholdet og den tekniske plattformen for trafikkopplæring på tegnspråk. I tillegg har vi fått en ny målgruppe med innvandrere.

Målsetting for prosjektet

Det skal lages en nettside med tegnspråkvideo, grafikk og animasjoner som er tilgjengelig for døve trafikkelever og kjøreskoler som har døve trafikkelever. Den skal ta for seg trafikkopplæring med fokus på teori til førerprøven.

Målgruppe

Døve/hørselshemmede som skal ta trafikkopplæring.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

5000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Aleksander Rødseth Hjelle er hørselshemmet og tegnspråklig trafikkskolelærer, som blir prosjektets trafikkfaglige konsulent. Tegnsspråk må formidles via video, da det ikke har skriftspråk. Produktet skal ha responsiv nettside; dvs fungere på alle plattformer – pc, nettbrett og smarttelefon. Man kan klikke på grafikk og enkle overskrifter, og tekstinnholdet fremføres på tegnspråk som video integrert i nettsiden. Det ferdige produktet skal ha en innbydende og helhetlig design. Det finnes opplæringsmateriell for trafikkopplæring på nett. Det er viktig å understreke at vi ikke skal bruke store deler av prosjektets ressurser på å gjenskape for eksempel figurer, bilder og animasjoner som allerede finnes i det ordinære læremateriellet når vi snakker om animasjoner og grafikk. Det som er viktig her er å gi gode forklaringer på norsk tegnspråk som gjør at døve elever uanstrengt forstår det som skal formidles. Materiellet skal egne seg for døve/hørselshemmede med leseutfordringer (feks dysleksi) og fremmedspråklige (innvandrere). Vi tenker altså at målgruppen har tilgang til både det ordinære materiellet og materiellet vi skal utvikle, og at dette sammen gir elevene en tilgang til lærestoffet som er likeverdig med det de hørende har.

Fremdriftsplan for prosjektet

01.01.19 – 01.06.19 Tilpasning av læremidler til tegnspråk og manusutvikling Workshop med prosjektgruppen, møter med referansegruppa. 01.06.19 – 31.12.19 Filmopptak og postproduksjon, design og utforming. 01.01.20 – 01.07.20 Utvikling av nettside Utprøving av resultater for testgruppa, justeringer etter tilbakemeldinger. 01.08.20 – 31.12.2020 Lansering, markedsføring og distribusjon. Tilbakemeldinger fra målgruppen. Sluttrapportering og regnskap.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Lage en nettside med tegnspråkvideo, grafikk og animasjoner som er tilgjengelig for døve/hørselshemmede trafikkelever og deres kjøreskoler. Den skal ta for seg trafikkopplæring med fokus på teori til førerprøven. Nettsidene skal bygges opp som en virtuell bok hvor man kan bla gjennom stoffet, søke etter emner, se eksempler og løse oppgaver. Primært er målgruppen ulike grupper døve/hørselshemmede med leseutfordringer som skal ta førerkort for bil, men produktet skal også kunne brukes av døve barn og ungdommer i forbindelse med generell trafikkopplæring og mopedopplæring. Målgruppen er døve/hørselshemmede som skal gjennomføre trafikkopplæring. Bakgrunnen for prosjektet var at det er et vedvarende behov for læringsressurser for trafikkopplæring på tegnspråk. Det som fantes tilgjengelig på norsk tegnspråk av trafikkinformasjon før dette prosjektet, er fra tidlig 2000-tall og utgitt som CD-ROM. I dag fins det mye interaktivt materiell på nett, men dette er ikke på norsk tegnspråk.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Prosjektet hadde ambisjoner om å opprette samarbeid med produsenter av eksisterende læringsmateriell for trafikkopplæring, og tilby å tilrettelegge dette gjennom å lage tegnspråklige tilpasninger. Vi brukte mye tid på dialog med ulike leverandører av trafikkopplæringsmateriell, men ingen ønsket å inngå konkret samarbeid med prosjektet. De kommersielle aktørene viste liten interesse for prosjektet, og vi antar at dette skyldes at målgruppen rett og slett fremstår som for liten til å være av interesse. Prosjektet måtte derfor utvikle alt innhold selv. Vi ble nødt til å forenkle målsetningene. Pensum for førerkort klasse B ble prioritert. Prosjektet ble igangsatt 1. januar 2020, tre måneder før korona-lockdown. Koronasituasjonen påførte prosjektet store forsinkelser. Det som er publisert oppfyller det meste av prosjektets opprinnelige målsetning, men noe forenklet og redusert i forhold til våre opprinnelige ambisjoner.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1500

Prosjektgjennomføring/Metode

Trafikkfaglig konsulent Aleksander Rødseth Hjelle som selv er hørselshemmet og tegnspråklig trafikkskolelærer ble engasjert som prosjektleder fra januar 2020. På grunn av koronasituasjonen og andre forhold, ble store deler av arbeidet gjort fra hjemmekontor fra mars 2020. Det var ikke mulig å gjennomføre workshops og effektive møter. Mange av de medvirkende var utilgjengelige gjennom perioden med korona lockdown, hjemmekontor og begrensinger. Vi brukte mye tid på dialog og forsøke å etablere samarbeid med produsenter av trafikkopplæringsmateriell, siden prosjektet hadde en målsetning om å kunne gjenbruke materiell hvor man allerede har interaktive læremidler, grafikk og animasjoner. Men siden ingen ville inngå forpliktende samarbeid, måtte vi endre målsetningen til å lage alt materiellet selv. Prosjektets målsetning ble justert til å publisere serien “Trafikk 1-2-3” på nettsiden Tegn.TV (https://tegn.tv) hvor vi formidler trafikkteori primært for førerkort klasse B som en filmserie på norsk tegnspråk med animasjoner og grafikk. Serien er et tegnspråklig supplement til trafikkopplæring for tegnspråklige, men ikke en fullstendig erstatning for kursopplæring.

Resultater og resultatvurdering

Vi vurderer resultatet som greit i forhold til et overordnet målsetning om å gjøre pensum i trafikkopplæring tilgjengelig på tegnspråk. Men vi nådde ikke målet om å gjenbruke eksisterende materiell og implementere interaktivitet gjennom oppgaveløsning på nettsidene. På den positive siden har vi publisert serien på Tegn.TV, som har hatt en god utvikling siden søknaden ble sendt inn september 2020. Da søknaden ble sendt inn var Tegn.TV ganske nytt, men har utviklet seg til å bli en mye brukt læringsressurs for skoler og institusjoner som jobber med døve, for eksempel blant kommunene og voksenopplæring. Tilbakemeldinger vi har fått underveis i prosjektet av fagpersoner innen voksenopplæring, arbeidsmarkedsbedrifter og ulike deler av det offentlige tjenestetilbudet viser at døve innvandrere er en del av målgruppen som har ekstra god nytte av prosjektet. Dette er positivt, og viser at serien vil bli aktivt brukt i kurs- og opplæringsaktivitet av andre etter prosjektperioden.

Oppsummering og videre planer

Filmserien ligger fritt tilgjengelig på Tegn.TV, og siden Tegn.TV er blitt en kjent ressurs i opplæring av døve, med økende seertall (55% økning fra 2021 til 2022), vil dette komme målgruppen til gode i lang tid framover. Vår erfaring er at innhold som er nyttig i opplæringsøyemed blir brukt jevnlig i flere år etter publisering. I noen tilfeller øker bruken lenge etter prosjektperioden. I praksis viderefører Tegn.TV prosjektet gjennom å sørge for at serien forblir tilgjengelig i overskuelig fremtid samtidig som Tegn.TV blir mer og mer brukt som ressurskilde i de relevante fagmiljøene.

Prosjektleder

Finn Arild Thordarson

Detaljer
Program
Helse høst (2019)
Prosjektnavn
Trafikkopplæring på tegnspråk
Organisasjon
Norges Døveforbund
Org.ledd
Supervisuell – en sosial entreprenør som skaper arbeidsplasser for døve.
Beløp Bevilget
2020: kr 559 000, 2021: kr 437 000
Startdato
01.01.2020
Sluttdato
31.12.2022
Status
Under gjennomføring