Treff en likeperson!

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

De siste årene har Diabetesforbundet gitt opplæring til ca. 100 likepersoner, 40 likefamilier og ca. 100 motivasjonsgruppeledere. En kartlegging av behov i forbindelse med ny strategi for 2019-2021 viser at tillitsvalgte, medlemmer og potensielle medlemmer ønsker at vi skal styrke vårt likepersonarbeid. Kartleggingen viser at få kjenner til det likepersontilbudet vi har, og at vi bør synliggjøre dette mer. Fordelen med å snakke med en likeperson er mange. De kan gi støtte og veiledning knyttet til erfaringer fra hverdagen, slik som barnehage, skole, kosthold, aktivitet osv.

Målsetting for prosjektet

Ved å produsere 5 korte filmer om likepersonarbeid har vi et todelt mål: – Å gjøre våre tillitsvalgte, medlemmer og potensielle medlemmer bedre kjent med vårt likepersontilbud. – Å bevisstgjøre alle de som får opplæring som likeperson i hva oppgaven går ut på.

Målgruppe

– Personer som nylig har fått diabetes type 1. – Personer som nylig har fått diabetes type 2. – Foresatte til barn som nylig har fått diabetes type 1.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

230000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

I forbindelse med gjennomføringen av prosjektet vil det bli opprettet en prosjektgruppe der representanter fra vårt likepersontilbud er inkludert, samt psykolog og diabetessykepleier fra vårt medisinske nettverk. Dette for å sikre brukermedvirkning og ikke minst kvalitet på det diabetesfaglige innholdet. Manus vil bli utarbeidet av kommunikasjonsenheten i Diabetesforbundet, og vil ta utgangspunkt i ulike former for likepersonarbeid. Dette manusarbeidet gjøres sammen med prosjektgruppa, og det vil bygge på ulike helsepsykologiske argumenter som tydeliggjør fordelen med å benytte tilbudet. Hovedpersonene i filmene vil vi finne blant våre egne likepersoner, Diabetes type 1 og type 2, samt pårørende. Dette skaper et realistisk bilde slik at folk kjenner seg igjen. Organisasjonsrådgiver i DF vil fungere som prosjektleder. Innholdet i filmene vil blant annet omhandle: – Møte med en ungdom som forteller om sine erfaringer med det det å være ung og ha diabetes type 1. – Møte med en likeperson som forteller hvorfor han/hun ville være likeperson og sine erfaringer med diabetes type 1 eller type 2. Filmene vil avsluttes med informasjon om likepersonstilbudet og muligheten for å snakke med en av våre likepersoner.

Fremdriftsplan for prosjektet

Fase 1 (januar – juni 2019.): Oppstart prosjektgruppe, arbeid med manus, brukermedvirkning, manus ferdigstilt. Fase 2 (august. – desember): Filming, filming ferdigstilt, redigering, redigering ferdigstilt, publisering, markedsføring, evaluering, oppsummering/etterarbeid

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Diabetes er en kronisk sykdom som må følges opp døgnet rundt. På diagnosetidspunktet kan situasjonen føles kaotisk og overveldende. Ulike spørsmål melder seg, og man her behov for å snakke med noen som har erfaring. En kartlegging viser at våre medlemmer etterlyser et tilbud der de kan snakke med likesinnede og får veiledning. Dette for å stå bedre rustet til å mestre sykdommen. Derfor har vi sett et behov for å gjøre vårt likepersontilbud bedre kjent. MÅL: • Å gjøre våre tillitsvalgte, medlemmer og potensielle medlemmer bedre kjent med vårt likepersontilbud. • Å bevisstgjøre alle de som får opplæring som likeperson i hva oppgaven går ut på. MÅLGRUPPE: • Personer som nylig har fått diabetes type 1 og diabetes type 2 • Foresatte til barn som nylig har fått diabetes type 1. • Deltakere på våre samlinger for likepersoner og gruppeledere for motivasjonsgrupper.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det oppleves at effektmålet er på vei til å bli nådd. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra lokal – og fylkeslag om at de vil bruke materiellet fremover. Det er også registrert mange visninger på filmene i sosiale medier og på TVNorge i forbindelse med reklamefrie dager. Hvis vi får plass i TV-kanalenes reklamefrie dager i påsken, vil synligheten økes ytterligere. I løpet av det neste året vil gjennomføring av markedsplanen legge grunnlag for økt bruk av likepersonstilbudet vårt.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

0

Prosjektgjennomføring/Metode

Utfordringen med likepersonstilbudet er at mange ikke kjenner til begrepet og hva ordningen går ut på. En viktig del av prosjektet har derfor vært brukermedvirkning i utviklingen av budskapet om likepersonstilbudet. Prosjektets omfang ble større enn forventet. Oppstart av prosjektgruppe, utvikling av manus og brukermedvirkning ble hovedprioritet i starten av prosessen. Fremdriftsplanen viser hvordan prosjektet ble gjennomført. Fremdriftsplan 2019: Fase 1 – januar – juni • Oppstart prosjektgruppe • Arbeid med manus • Brukermedvirkning • Manus ferdigstilt • Filming • Filming ferdigstilt Fase 2 – august – desember • Redigering • Testing og tilbakemeldinger på utkast • Redigering ferdigstilt • Utvikling av annonser i samme profil som filmene • Testing og tilbakemeldinger på utkast • Publisering • Planlegging av markedsføringsplan 2019/2020 • Evaluering • Oppsummering/etterarbeid og veien videre

Resultater og resultatvurdering

Ved å synliggjøre vårt likepersontilbud gjennom disse filmene og annonsene vil flere nydiagnostiserte og andre som har behov for det, få mulighet til å snakke med en likeperson. Det å få støtte og veiledning fra noen som har erfart det samme gjør personer med diabetes bedre rustet til å stå i situasjonen og forebygge psykologiske utfordringer. «Den gode samtalen» er en kursfilm som vil bli brukt i utdanningen av nye likepersoner. Det var viktig å utvikle en kursfilm som er relevant for diabetes og setter søkelyset på de viktigste kvalitetene innenfor likepersonssamtalen. Det var i utgangspunktet søkt om fem filmer og tilsvarende annonser. Når prosjektet ble satt i gang, innså vi at vi måtte justere antallet. Vi så viktigheten av å inkludere enda flere målgrupper for å nå bredere ut og endte opp med åtte filmer og seks annonser med følgende målgrupper: – Diabetes type 1 – Diabetes type 2 – Foreldre med barn med diabetes – Kursdeltakere – kommende likepersoner

Oppsummering og videre planer

Målgruppespesifikke filmer og annonser hjelper Diabetesforbundet med å treffe enda bedre med markedsføringen. Markedsføringsmaterialet er tidløst og kan brukes i mange år fremover. I løpet av 2020 og 2021 vil vi markedsføre filmene og annonsene i alle våre kanaler, blant annet sosiale medier, medlemsbladet Diabetes, fagbladet Diabetesfag, i opplæringsøyemed rettet mot tillitsvalgte, medlemmer og helsepersonell og synliggjøring i alle store konferanser i regi av Diabetesforbundet. I tillegg vil tillitsvalgte vil bruke materiellet på medlemsmøter og andre arrangement.

Prosjektleder

Kristin Øygard

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Treff en likeperson!
Organisasjon
Diabetesforbundet
Beløp Bevilget
2019: kr 231 000
Startdato
01.01.2019
Sluttdato
30.12.2019
Status
Avsluttet