Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Erfaringer gjort av Stiftelsen Stensveen og prosjektets logoped viser at stemme er en reell utfordring for mange med kjønnsinkongr (KI), det er avgjørende for psykisk helse at stemme harmonerer med den du er. Prosjektleder (PL) har erfaring på omr. gjennom nær relasjon og brukerorg. Pilotprosjekt (2019-2021) gir grunnlag for hovedprosjektet. PL bruker fagbakgr. i musikkterapi til utv.arb. og forskning overfor personer med KI og tverrprofes. samarb. med logoped. Forskning her er nytt og viktig og knyttet til PLs arb.pl, Norges Musikkhøgskole. / Senter for forskning i musikk og helse, Cremah,
Målsetting for prosjektet
Deltakere i kursdelen av prosjektet skal bli trygge på egen stemme og kjønnsuttrykk sammen med andre i gruppe og delta i utforming av kurset (frivillighet). Prosjektet skal utvikle en kurstype, kursmateriell og en kursmodell for framtidige kurs for å nå personer med KI i hele landet.
Målgruppe
Personer med kjønnsinkongruens (KI), passer ikke inn i kjønnsnormer, er usikre på /misliker egen stemme , er «i skapet», lite sosialt nettverk, musikkinteresse
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
100
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
1: 4 fysiske helgesamlinger og 4 oppfølgende zoomsamlinger for 12 kursdeltakerne (16-65 år). 2: I samarb. med kursdeltakerne utvikle en kurstype og digitalt kursmateriell som møter behov i målgruppa. Arb. metoder og aktiviteter evalueres av kursdelt. som også har ideer til utvikling og forbedring av kursinnholdet. utprøving i praksis. 3: Formalisere samarbeidet med nettverk fra pilotprosjektet. Prosjektleder, daglig ledelse samt kursrepr. gjennomfører 4 -6 samarbeidsmøter (via zoom og fysisk) med repr. for fagfeltet, frivillige org. og mulige kursarrangører. Formål: Få innspill til framtidig kursmodell, denne må være fleksibel og ta hensyn til ulike regionale behov; mulige strategier for kursimplementering, rekruttering. Produkt: Kursmodell beskrives i digital etablerings-håndbok for kursarrangører og nettverket. Gjennomføring: Prosjektleder Eckhoff og Harald Syundby (Stift. Stensveen) har daglig ledelse. Styringsgruppa jobber langsiktig med gjennomføring, RPH deltar. Faglig utvalg tar hånd flerfaglighet i prosjektet, samarb fagmiljøer, formidling, følgeforskning Brukersamarbeidsgruppe / referansegruppe sikrer at brukerorg. og kursdeltakere høres og påvirker hele veien. Regionale samarbeidmøter for kursimplementering.
Fremdriftsplan for prosjektet
Start 01.04.2022. 1. kvartal: rekruttering, planlegging, intervju runde 1 2. – 5 kvartal. Gjennomføring 4 fysiske og 4 digitale kurssaml., for- og etterarb. eval.-skjema etter hver etter hver samling, lage kursmateriale, eval.-intervju runde 2, følgeforskning 6.- 8 kvartal: Regionalt samarbeid om kursmodell, etableringsbok, formidling, følgeforskning eval. intevju runde 3. Slutt: 31.03.2022
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsetting: Kursdeltakere – bli tryggere på stemme, kjønnsuttrykk og gruppe samt delta i utforming av kurset (frivillighet). Utvikle kurstype, kursmateriell og kursmodell for framtidige kurs i hele landet. Etablere samarb. med aktuelle fagmiljøer og brukerorganisasjoner i alle helseregioner om kurs. Målgr: Musikkinteresserte pers. med kjønnsinkongruens og behov for støtte på stemmeutvikl. Brukerorganisasjoner, pårørende, aktuelle fagmiljøer hele landet. Bakgr: Behov for regionale psykososialt tilbud (Helsedirektoratet 2020). 2020 – 2024 har regionale sentre for kjønnsinkongruens blitt startet i alle helseregioner. Vi ville lage et kurs som kunne fremme helse, livskvalitet og sosio-kulturell tilhørighet. Kombinasjonen av gruppemusikkterapi og logopedi er valgt fordi musikk ofte har en positiv virkn. på grupper, spesielt for pers. med psykososiale utfordringer. Stemmelogopedisk veiledning for økt trygghet på stemmeuttrykk / stemmemodifisering er nødvendig for velvære og stemmehelse.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Mål for gj.f. av kursdelen det første året nådd i stor grad. Alle planlagte elementer ble gj.f. (4 helgesaml, 8 zoomsaml og ind. logopeditilbud). Styringsgruppa samarbeidet godt. Målene for samarb. med brukere / frivillighet og fagutvalg om kursutvikling ble nådd. Mål for gjennomføring av musikkterapeutisk og logopedisk kartlegging og evaluering nådd (muntlige og digitale evalueringer, loggnotater, VAS-målinger, stemmekartl, lydopptak stemme start / slutt, evalueringsintervju, eval. i team). Mål for datainnsaml. følgeforskning (intervjudata) ble nådd, + ekstern faglig og økonomisk støtte. I fase to nådde vi mål om regionalt samarb, beskrev kurset i Veileder for kursarr. og -ledelse, opprettet søknadsgruppe for utredning av mulig oppfølgingsprosjekt. Digital materialsaml. valgt bort, arb.måter beskrives i Veilederen. Mål formidl. overoppfylt, 2 fagsaml, en avisartikkel, 6 foredrag og en workshop. Faglige nettverk dannet. Arbeid med stor kompleksitet, veiledn. nødv. for kursholdere
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
580
Prosjektgjennomføring/Metode
Søkerorganisasj: Stiftelsen Stensveen – trygg i eget uttrykk (ressurssenter for kjønnsmangfold, lang erfaring). Prosjektet ble gjennomført av styringsgruppe /daglig ledelse i nær kontakt med brukersamarbeidsgruppe og fagutvalg. Tiltak: 4 helgesamlinger og 8 zoomsamlinger. Lukket chat på Signal var intern kommunikasjonskanal. Individuelt logopeditilbud mellom samlinger, finansiering via henvisning fra fastlege/ Helfo. Deltakere: 12 personer i alderen 20 – 71 år fordelt på 2 undergrupper, alle samarbeidet i plenum. Rekruttering foregikk i samarbeid med Stensveen, 4 brukerorganisajoner samt ulike helseinst. 2 videoer ble laget, samt Facebookside og Instagramkonto. Inntak: Individuell søknad, 20 søknader kom inn til 12 plasser. Behandling av søknader, opptaksintervju, orienteringsmøte på Zoom, undertegning av individuelle kontrakter. Kursinnhold: Temabaserte helgesamlinger. Gruppemusikkterapi, formål å styrke gruppetilhørighet. Metoder: (sangdeling, sang, bev. til musikk). Logoped fulgte hver enkelt i utforskende samarb, først individuelt, så i gruppe. Oppgaver for hjemmetrening gitt. Integrerte metoder: Kroppsholdning. pust, Qi Gong, stemmeøvelser, utforske eget uttrykk /framføring.
Resultater og resultatvurdering
Ifølge eval. er deltakerne ganske fornøyde med kurset, spesielt mht. gruppedelt. / sosialt utbytte og flere beskriver økt livskval. Mange er takknemlige for å ha fått anl. til å delta. De fleste var i starten mest motivert for stemmemodifikasjon, samtidig som musikkinteressen var stor i gruppa. Ikke alle forsto poenget med musikkterapi i starten, men fikk utbytte da de merket at det bidro til gruppetilhørighet. Mange deltakere har blitt tryggere på stemmen og har fått redskap til videre trening. Det var ønskelig med hyppigere logopedisk oppfølging. Tekniske utfordringer i digitale møter og tilgangen til lokale logopeder med erfaring var begrenset. Noen ønsker fortsatt stemmefeminisering. Vi nådde flest transkv, skulle gjerne ha nådd flere transm. og ikke-binære. Vi er fornøyde med å ha beskrevet kurset, utviklet Veileder samt å ha knyttet kontakter med helse- og utd.inst., brukerorg., og aktuelle fagmiljøer. Bra: 4 brukerorg. samarb. godt. Uenigheter fra mediedeb. ikke aktualisert.
Oppsummering og videre planer
Vi nådde flere enn forventet via samarb. og formidl. Vi har fått gode nok tilbakemeldinger fra deltakerne til å tro at kursmod. vi har utvikl. sammen med dem fungerer etter intensjonen. Følgeforskningsdata vil bli analysert 2024 -25 for 2 publikasj. Resultatene vil gi bedre basis for vurd. av kursets relevans. Grunnl. for samarb. om oppfølg.prosjekt størst i Helse Sør-Øst, der Reg. senter for kjønnsinkongr. har kommet tidligst i gang. Om det realiseres vil bli avklart 2024. Kurset er utviklet, men uten org. forankring. Det vil bli mål for et oppfølgn.prosjekt, likeså utprøving av veilederen.