Trygg i vann 2021
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Redningsselskapet ønsker at barn og unge skal føle seg trygge i og ved sjø, og tilbyr ulike mestrings- og drukningsforebyggende aktiviteter. Det meste av svømmeopplæringen i Norge skjer i innendørs basseng, men trening på selvberging og livredning i realistiske omgivelser er for mange mangelfull. For mange drukner i Norge. Bare i august i år omkom 12 personer i drukningsulykker. Redningsselskapets visjon er; ingen skal drukne. Derfor har Redningsselskapet Region Vest, i samarbeid med Norges Livredningsselskap Bergen Krets, utarbeidet et tilbud om utendørs kurs i vanntrygghet.
Målsetting for prosjektet
RS skal være en foretrukket leverandør av kurs i selvberging, livredning og førstehjelp for skoleklasser i regionen. Deltagerne skal i løpet av kurset tilegne seg tilfredsstillende kompetanse om selvberging og livredning. Ambisjonen er å øke fra 1200 deltakere i 2020 til 3000 deltagere i 2021.
Målgruppe
Skoleelever/skoleklasser på 7-10 trinn i Bergensregionen.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
3000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Kurset er et dagskurs a 5 timer (i skoletiden) for skoleklasser 7.-10. trinn. Det gjennomføres i perioden november – mars. Teori Kurset starter med å gi deltakerne en teoretisk innføring i tema som omhandler trygg ferdsel ved sjø, selvberging, livredning, hypotermi, hjerte- /lungeredning og alarmering. Praktiske øvelser – land Etter en time med teori blir deltakerne delt i to grupper. Gruppe 1 gjennomfører praktiske øvelser innendørs, med fokus på hjerte-/lungeredning, stabilt sideleie og alarmering. Gruppe 2 gjennomfører først en runde utendørs med opplæring i hvordan man ferdes trygt ved sjø og tolker vind- og bølge- og værforhold. Deretter får elevene trene på bruk av livliner og livbøyer. Etter 45 minutter bytter gruppene aktivitet. Praktiske øvelser – sjø Etter lunsj skifter elevene til våtdrakter. Alle foreldre har på forhånd samtykket til at barna kan delta i aktiviteter i sjøen. Elevene blir sendt puljevis i sjøen, hvor de fikk øvelse i å flyte, ta imot livliner/-bøyer og redde seg om bord i båt. Elevene på land trener på å kaste livline/-bøyer til dem som befinner seg i sjøen. Instruktørene blir assistert av representanter fra frivillige i Redningsselskapet som har båt tilgjengelig. RS-båten brukes til beredskap.
Fremdriftsplan for prosjektet
400 elever fordelt på 20 skoleklasser deltatt på pilotversjonen av «Trygg i sjøen» i Bergen. Når 2020 og 2021 er ferdig er ambisjonen at 4600 elever har deltatt. RS ønsker på sikt å rulle ut dette tilbudet til skoler i alle RS regioner, og ha det som et fast tilbud. Vi kommer til å søke om samarbeid og midler fra kommuner, næringsliv og fond/stiftelser. Se video fra Bergen februar 2019 under vedlegg: Trygg i Vann 2019 pilot.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Kurset har som formål å gi et tilbud til barn og unge for å gi dem bedre forutsetninger til å berge seg selv og andre. Fokusområdet er holdninger og respekt knyttet til ferdsel i og ved sjø, samt kunnskaper og ferdigheter (øvelser) i selvberging, livredning og førstehjelp. Ved å tilby opplæring i sjø ønsker RS å gi et nyttig og relevant tillegg til svømmeopplæring som gis på andre arenaer, samt å øke kompetansen til å takle de potensielle farene som ferdsel og bading i og ved sjø. Støtten fra Stiftelsen Dam for 2020 har gitt mulighet 2021 for økt fokus på gjennomføring og flere deltakere.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Målet var å gjennomføre livreddende opplæring i sjø med inntil 3000 elever i Bergen kommune. Vi oppnådde 100 % effekt av planlagt tiltak.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
3000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Bergen kommune og samtlige elever inviteres via kommunens nettside. Elevene gjennomfører e læring og eller klasseromslæring før oppmøte, en halv dag på kaia og i vannet og en refleksjonsoppgave i ettertid. Dette er for å ivareta pedagogiske prinsipper brukt i skolen.
Resultater og resultatvurdering
Kunnskap og engasjement måles fortløpende gjennom kursdagen i forbindelse med de ulike øvelsene. Dagen oppsummeres med en spørsmål- og svarrunde, og gule lapper der elevene beskriver hva de lærte, hva som var bra og eventuelt ikke bra. Nytt livredningsspill tester elevens kunnskap.
Oppsummering og videre planer
DAM stiftelsens støtte har ført til at kommunen selv nå har gått inn på avtale med Redningsselskapet som leverandør av denne kunnskapen. I tillegg til Bergen kommune er også andre kommuner i Vestland og i andre regioner nå med på prosjektet. Målet er at Redningsselskapet skal tilby dette til alle elever i niende klasse i hele landet.