Søknadssammendrag
Bakgrunn
For personer med et problematisk forhold til mat og kropp, kan det ha god effekt å høre om opplevelsene til mennesker som har vært i lignende situasjoner og hvordan de har gått frem for å hjelpe seg selv. Personen som lytter får muligheten til å kjenne seg selv igjen i det som blir fortalt, og sette ord på noe han eller hun kanskje ikke har oppdaget selv eller ikke har klart å beskrive. Å vite at man ikke er alene om å ha det vanskelig kan virke svært lindrende og styrke troen på at man selv kan få det bedre og bygge mot til selv å oppsøke hjelp.
Målsetting
Produsere 8 nye episoder podcast med egenerfaringshistorier og tema fra de vanligste problemstilligene fra rådgivningstjenesten på chat. Produsere 6 podcastvideoer til bruk i sosiale medier. Ønsker å oppnå 5000 lytt per episode (totalt 80 000 lytt på 16 episoder).
Målgruppe
Personer som som sliter med et utfordrende forhold til mat kropp eller vekt, samt deres pårørende/nærsstående/lærere/helsepersonell.
Antall personer i målgruppen
20000
Beskrivelse av gjennomføring
ROS har via organisasjonens anonyme rådgivningstjeneste på chat og det tilhørende prosjektet #førstesteget (støttet av Extrastiftelsen), opparbeidet seg kunnskap om hva mennesker som søker hjelp hos ROS på chat søker svar på. I «Uforstyrra podcast sesong 2» ser vi muligheten for å integrere kunnskap fra organisasjonens rådgivningstjeneste på chat som en del av podcasten. Vi ønsker at erfaringshistoriene fortsatt skal være en sentral del av episodene i sesong 2, samtidig som vi trekker inn problemstillinger tilknyttet de mest vanlige spørsmålene på chat. I forbindelse med podacsten ønsker vi å utvikle korte videosnutter til bruk i visuelle sosiale medier (facebook, instagram, youtube). Disse vil være en del av markedføringsstrategien til podcasten, samtidig som de i seg selv vil være en kilde til kunnskapsformidling om spiseforstyrrelser og tilhørende problematikk. For at mennesker skal få hjelp av podcasten, må de først vite at den eksisterer og hvordan de kan finne den. Markedsføringsdelen av denne søknaden gjelder derfor både for de ferdig produserte episodene i sesong 1 av «Uforstyrra», samt de 8 nye episodene vi ønsker å produsere i sesong 2.
Fremdriftsplan
Episodene produseres høsten 2019, og ferdigstilles i sin helhet før de publiseres i mars og april 2020. Videosnutter produseres i perioden januar og februar 2020, og publiseres første gang med episodene i mars og april 2020. Podcasten og videoene vil fortsette sin levetid etter endt prosjektperiode.