Utvidelse av læringsspill til SayWhat Flerspiller for Tegn Til Tale i nettverk
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Downs Syndrome Norge (DSN) har samarbeidet over tid med Milla Says om å gjøre kommunikasjonsformen Tegn Til Tale (TTT) mer tilgjengelig, morsommere og lettere å lære. TTT er spesielt egnet for ekspessive språkvansket, som ofte forekommer med Downs Syndrom. Milla Says har utviklet en nettbaserte multimediatilnærming med en unik synkron deling og kommunikasjon basert på TTT brukers personlige vokabular av tegn vist med video, sammen med symboler og tekst, inkludert læringsspillet SayWhat. Målet i dette prosjektet er en flerbruker (multi-player) nettbasert versjon av SayWhat. Dette tilsvarer utviklingen av dataspill fra å spilles av en person på en konsoll til å spilles i samspill mellom flere via internett. En-bruker versjonen har vist gode resultater som lærings-støtte. Nettverks-basert flerbruker vil styrke fellesskapet og øke motivasjonen for å lære seg TTT i brukerens nettverk. Hovedutbyttet for alle spillere vil være å øke forståelsen av brukerens individuelle tegn, for å senere kunne bruke dem i kommunikasjon og sosialt fellesskap. SayWhat flerspiller egner seg også til generell opplæring i standard tegnspråk eller TTT, for eksempel utdanning ved barne og ungdomsarbeiderlinjene (VGS), videreutdanning av fagpersoner, og opplæring av skoleklasser eller personalgrupper .
Aktivitet/tiltak/metode
Visjon: «SayWhat Flerspiller blir som Kahoot for tegnforståelse. Der blir funksjonshemmede som regel vinneren» Formålet med prosjektet er å utvikle SayWhat Flerspiller for bruk i grupper: Grupper definert av en konkret bruker med sitt personlige vokabular av tegn eller grupper i generell opplæring av TTT eller tegnspråk. Den aktuelle brukergruppen for TTT er personer med verbal ekspressiv språksvikt – uavhengig av alder. Utviklingen vil struktureres i fire prosjektgrupper P1-P4: P1: Seks ressurspersoner i prosjektledelsen. P2: Større gruppe med profesjonelle sekundærbrukere samt private deltakere som er primærbrukere eller medbrukere. Denne prosjektgruppen får bruke alle de nye funksjonene fritt i prosjektperioden mot å evaluere funksjonalitet, motivasjon og nytte. P3: Testbruk av SayWhat Flerspiller som pedagogisk verktøy for handlingskompetanse i tegnbruk i VG2-3 barne- og ungdomsarbeider P4: Sju ekspert-testere med generell kompetanse på TTT evaluerer nye funksjoner. SayWhat Flerspiller skal gjøre læring og repetering av tegnspråk / TTT morsommere og mer effektivt, styrke fellesskapet og gi brukeren mestringsopplevelse – å være den flinkeste. SayWhat Flerspiller vil åpne bedre for nye potensielle brukergrupper: Brukere av og lærere i tegnspråk for døve og hørselshemmede vil kunne trene på egne tegnspråk ved å koble spillet til egne standard- eller personlige vokabular. Videregående skoler, høyskoler, universiteter og kurstilbud vil få et pedagogisk hjelpemiddel for å lære tegn-kommunikasjon med SayWhat Flerspiller. F.x. har barne- og ungdomsarbeiderlinjen i v.g. skole som har kompetansemål å kunne bruke Tegn Til Tale slik at de skal opparbeide handlingskompetanse i TTT i undervisning og øving i VG2-3. Måloppnåelsen vurderes kontinuerlig av prosjektgruppe 2, 3 og 4 i løpet av flere strukturerte runder under utviklingsprosessen. Sikkerhet, personvern og etiske hensyn ved lagringen av persondata vurderes av prosjektgruppe 1 og 4
Antall deltakere
400
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Forventede virkninger: 1. DSN og Milla Says har som mål at SayWhat Flerspiller skal gi økt inkludering og sosialisering ved å unngå utenforskap for primærbrukerne og felleskap i nettverket 2. At SayWhat Flerspiller skal øke kunnskap, kompetanse og forståelse i samfunnet for hva tegn som kommunikasjonsform er 3. Flere brukere/brukergrupper kan ta i bruk og mestre Tegn-Til-Tale som kommunikasjonsform og kunne bruke TTT i hele sitt nettverk 4. Det skal bli enklere å lære seg Tegn-Til-Tale og tegnspråk som ASK-metode og å bruke tegn i hverdagen også for de som ikke er daglige tegnbrukere 5. At flere fagpersoner og personer i tegnbrukernes private nettverk forstår og bruker tegn og de personlige tegnene: klassen / SFO, personalet i skole, barnehage og hjelpetjenester 6. Omsorgspersoner, pedagoger og behandlere i språkmiljøet får bedre oversikt over brukerens personlige tegn og ferdighetene i å bruke dem også i nettverket. 7. Tegn-brukere om deltar i å spille med SayWhat Flerspiller vil oppleve å være vinneren når det spilles individuelt, og at det er attraktivt å ha dem med på laget når smågrupper spiller mot hverandre. 8. Fellesskapet og inkluderingen i hverdagens grupper øker ved at de kan konkurrere sammen om tegnkompetanse. Nye målgrupper: Forventet virkning er å kunne åpne mot en ny gruppe brukere: Fagpersonell i grunnutdanning, videreutdanning og etterutdanning med SayWhat Flerspiller som pedagogisk verktøy til å oppnå handlingskompetanse i tegn-kommunikasjon. Dette kan piloteres konkret Barne og Ungdomslinjen på VGS2-3 på en skole i Øygarden kommune.
Plan for gjennomføring
Vi vil i samarbeid med DSN sentralt og lokalt, pårørende, institusjoner og fagpersonell i målgruppen utvikle en arbeidsplan og prototype for hvordan produktet skal kunne dekke målsetningene. Det vil bli gjennomført workshops, behovsundersøkelser og testing i alle faser av utviklingen. Fase A: Behov- og funksjonsavklaring med Prosjektgruppe 2 og 4. Desember 2023 Fase B: Webinar med DSN og Prosjektgruppe 1,2 og 3 om innspill fra fase A. Prioritering og ambisjonsnivå for fase C. Samlede svar/resultat fra fase A og B blir grunnlag for fase C. Fase C: IT-utvikling til betaversjoner: 1) Designfokus og pedagogisk spillelementer fra desember 2023 2) Brukervennlighet teknisk fra desember 2023 3) Hvordan vise resultatene og måle utvikling på spilldeltagere fra januar 2024 4) Tilbakemeldinger fra brukere og medbrukere, og til pedagogisk og opplæringsbruk for fagpersonell fra februar 2024 Fase D: Betatesting i Prosjektgruppe 2 og erfaringshøsting 1) Desember 2023 2) Januar 2024 3) Mars 2024 4) Mai 2024 Fase E: Prosess i Prosjektgruppe 4. Desember 2023 – mai 2024 Fase F: Ferdigstille IT-utvikling av funksjonene Mai – september 2024 Fase G: Evaluere anvendbarhet i nye funksjoner i Prosjektgruppe 2 og 3. Erfaringshøsting i mindre grupper og fra bred testbruk i prosjektgruppe 2. H: Implementering til alle brukere av Milla Says – fra November 2024.
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
Tegn Til Tale (TTT) er en viktig kommunikasjonsform for mange med språkvansker, inkludert personer med Downs syndrom, som ofte har ekspressive vansker. I samarbeid med Downs Syndrome Norge (DSN) har Milla Says jobbet for å gjøre TTT mer tilgjengelig og engasjerende. Gjennom en nettbasert multimediaplattform tilbyr Milla Says synkron deling av brukeres personlige tegn via video, tekst og symboler, noe som styrker nærpersoners forståelse av brukernes uttrykk. Tidligere utviklet Milla Says læringsspillet Say What, som lar brukere øve på personlige tegn alene. Dette gir en interaktiv og morsom læringsprosess for nærpersoner og styrker brukerens språkmiljø. Hovedmålet med prosjektet er å videreutvikle Say What til en flerspillerversjon, slik at flere kan lære TTT sammen. Dette gir mulighet for inkluderende læringssituasjoner i klasserom, blant fagpersoner og i opplæringsgrupper. Eksempelvis kan klassekamerater lære medelevers tegn, og fagpersoner kan øve i trygge omgivelser, noe som styrker læring. Flerspillerversjonen er inspirert av plattformer som Kahoot, med fokus på samarbeid, konkurranse og mestring. Prosjektet følger en metodisk tilnærming basert på brukerinvolvering og erfaringsbasert utvikling. Tidlig fase inkluderte behovskartlegging med brukere og fagpersoner for å tilpasse løsningen til reelle utfordringer. Teknologisk bygger Say What Flerspiller på Milla Says’ eksisterende plattform, med fokus på multimedial støtte og spillifisering for økt motivasjon og læring.
Gjennomføring
Prosjektet ble i stor grad gjennomført som planlagt, med noen tilpasninger for å møte brukernes behov. Tidligere erfaring med Say What-spillet ga et solid utgangspunkt for utvikling av flerspillerversjonen. Brukerinvolvering: Det var utfordrende å opprettholde kontinuerlig engasjement fra alle brukergrupper på grunn av krevende hverdager, spesielt i utdanningsinstitusjoner. Likevel mottok vi verdifulle tilbakemeldinger fra foreldre, skoler og barnehager, som bidro til å forbedre funksjonaliteten. Tekniske utfordringer: Utviklingen krevde endringer i arkitekturen for å sikre enkel oppkobling for større forsamlinger. Dette økte kostnadene, men var nødvendig for å møte brukernes behov. Samarbeid: DSN spilte en viktig rolle i brukermedvirkning, og deres nettverk ga bredere innsikt. Styrker og svakheter: Prosjektet lyktes med å skape en engasjerende flerspillerversjon, men opprettholdelse av brukerinvolvering var krevende. Vi har fått verdifulle lærdommer om teknisk utvikling og brukermedvirkning, som vil styrke fremtidige prosjekter.
Resultater og virkninger
Prosjektet SayWhat-flerspiller er i en tidlig fase, men de tekniske forbedringene og tilbakemeldingene så langt gir innsikt i løsningens potensiale. Forbedret læring: Flerspillerfunksjonen gjør læring av Tegn Til Tale (TTT) mer engasjerende og morsom, og styrker sosial interaksjon blant tegnbrukere, nærpersoner, klassekamerater og fagpersoner. Spillifiseringen øker motivasjon, mestringsfølelse og gjør tegnbrukere til «eksperter» på sine tegn. Styrket sosial inkludering: Lærere og spesialpedagoger opplever at løsningen styrker selvtilliten deres i å bruke tegn, noe som forbedrer kommunikasjonen med tegnbrukere. Dokumentasjon av utvikling: Løsningen sporer tegnbrukerens progresjon, gir innsikt i deres læring og tilrettelegger for målrettet opplæring. Tekniske fremskritt: Enkel oppkobling i store grupper gjør løsningen relevant for skoler og institusjoner. Videre planer: Full lansering i skoler og barnehager, justeringer basert på brukererfaring, økt brukerinvolvering, utvikling av opplæringsmateriell og formidling av kunnskap gjennom workshops og digitale ressurser. Målet er økt bruk av TTT og bedre språkutvikling og inkludering.