Valideringsstudie – ADHD og foreldrekurs

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

ADHD er den vanligste nevropsykiatriske lidelsen hos barn. 20% av barna viser atferdsvansker som påvirker utvikling av relasjoner og skoleprestasjoner og kan ha problemer forbundet med skolesvikt og stigmatisering. Foreldre med barn med ADHD trenger kunnskap og ferdigheter som er avgjørende for behandling og mestring av barnas helse, men effekten av slike tiltak er ikke målt. Vi vil undersøke psykometriske egenskaper til 4 korte spørreskjema og om disse kan brukes til å måle effekten av foreldrekurs utviklet i samarbeid med brukerrepresentanter og helsepersonell for foreldre til barn med ADHD

Målsetting for prosjektet

Prosjektets målsetning er å undersøke om P-PAM, CSQ-3/CSQ-8, MQLI og SNAP IV reflekterer det samme teoretiske innhold som de opprinnelig er validert for, og om måleinstrumentene kan benyttes til foreldre med barn med ADHD i klinisk behandling og forskning i sin nåværende lisensierte form.

Målgruppe

Målgruppen for prosjektet er foreldre til barn og unge i BUP med ADHD som deltar i foreldrekurs i BUP i regi av brukerrepresentanter og helsepersonell.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

200

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi trenger å rekruttere ca 200 foreldre til å fylle ut de aktuelle spørreskjemaene. Inntaksteam ved BUPene ved St Olavs Hospital, Levanger Sykehus og Kristiansund sykehus vil lage en liste over aktuelle foreldre som oppfyller følgende inkluderingskriterier: (1) snakker og forstår norsk, og (2) er forelder til et barn med ADHD i alderen 6 – 15 år og som deltar på foreldrekurs. Rekruttering skjer i samarbeid med Vårres brukerstyrt senter og ADHD-Norge. Dette prosjektet er et kvalitetsforbedringsprosjekt der vi tester ut de psykometriske egenskapene til aktuelle måleinstrumentene hos denne populasjonen. Innsamling av spørreskjema vil foregå anonymt ved at kursleder deler ut spørreskjemaene til foreldregruppen og får de tilbake uten navn og personlige opplysninger. Skriftlig samtykke til å delta i studien vil bli innhentet. Kun kursleder vil ha denne oversikten for å ha mulighet til retesting som et ledd i valideringen. En god oversettelsesprosess avgjør om vi oppnår ekvivalens mellom det originale spørreskjemaet og den oversatte versjonen. Vi vil få svar på om spørreskjemaene kan brukes gjennom mål på intern konsistens og test-retest reliabilitet i form av chronbachs alpha og intraklassekorrelasjon for målgruppen.

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar 2019 Innkjøp av lisenser Januar – mars: Oversettelser + inkludering Mars – mai: Gjennomføring av kursene og utdeling av spørreskjema Mai-juni: Innsamling av spørreskjema August-september: Analyser Oktober-desember: Skriving av rapport/ artikkel

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

I dette prosjektet ønsket vi å måle om foreldreaktivering som utfallsmål for foreldre- opplæringstiltak for foreldre med barn med ADHD i BUP, kan brukes for å få en bedre forståelse av betydningen av foreldreaktivering på vegne av helse og helsetjenester til barn. Vi undersøkte anonymt om 5 korte spørreskjema kan brukes i barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker (BUP) for å måle om opplæringskurs for foreldre i BUP med barn og unge med ADHD. Vi ønsket også å måle spørreskjemaenes psykometriske egenskaper hos denne populasjonen. 367 foreldre ved 4 BUP’er besvarte 5 spørreskjema ila et foreldrekurs som omhandlet foreldreaktivering (P-PAM) foreldrenes tilfredshet med kurset (CSQ), livskvalitet (MQLI), velvære WHO-5), og holdninger til medisin BMQ/MARS. Foreløpige analyser viser at spørsmålene er akseptable og meningsfulle for denne foreldregruppen og for brukerrepresentanter, og har gode psykometriske egenskaper. Spørreskjemaene vil derfor kunne brukes til forskningsprosjekt.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi ønsket å validere 5 spørreskjema for å se om de kan benyttes i klinisk praksis og i forskningshensikt. Vi oversatte 3 spørreskjema for oppnå ekvivalens mellom det originale spørreskjemaet og den oversatte versjonen. For å få svar på om spørreskjemaene kan brukes gjennom mål på reliabilitet (intern konsistens og test-retest reliabilitet (chronbachs alpha og intraklassekorrelasjon)) for foreldre til barn med ADHD, er vi igang med faktoranalyse for MQLI og WHO-5. Foreløpige analyser av livskvalitet sammenlignet med velvære viser god intern konsistens, mens test-retest var vanskeligere å gjennomføre pga anonymt design. Gjennomgang av svarene har gjort oss oppmerksom på svakheter og uklarheter med spørsmålene som vi korrigerte til neste kurs. Foreløpige analyser viser at spørsmålene er akseptable og meningsfulle for denne gruppen og for brukerrepresentanter, og har gode psykometriske egenskaper. Spørreskjemaene vil derfor kunne brukes til forskningsprosjekt.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

367

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi undersøkte om 5 korte spørreskjema kan brukes i BUP for å måle om opplæringskurs for foreldre i BUP med barn og unge med ADHD forbedrer blant annet foreldreaktivering, livskvalitet, velvære og tilfredshet. Til sammen fikk 367 foreldre ved 4 BUP’er i Helse Midt-Norge 5 spørreskjema som ble besvart i løpet av et foreldrekurs. Spørreskjemaet inkluderte spørsmål om foreldreaktivering (Parent Patient Activation Measure: P-PAM) foreldrenes tilfredshet med kurset (Client Satisfaction Questionnaire CSQ-3), livskvalitet (The Multicultural Quality of Life Index: MQLI), velvære WHO-5), og holdninger til medisin (Beliefs about Medicine Questionnaire (BMQ/(MARS). I tillegg kunne deltakerne skrive hva de syntes om spørsmålene. Spørreskjemaene ble delt ut av prosjektleder/-medarbeider/ brukerrepresentanter i forkant av kurset. Undersøkelsen var anonym, og ingen person- eller helseopplysninger ble registrert. For å unngå for stor belastning på foreldrene, delte vi valideringsstudien inn i 2 semester: Foreldre som deltok på foreldrekurs i vårsemesteret (n=128) besvarte MQLI, WHO-5 og CSQ, mens foreldre som deltok på kurs i høstsemesteret (n=239), besvarte P-PAM, BMQ/MARS og CSQ.

Resultater og resultatvurdering

Selve rekruttering og få utfylte spørreskjema fra foreldre/foresatte har tatt lengre tid enn planlagt. Foreldre som deltar i foreldrekurs ved BUP fyller ut flere evalueringsskjema i forbindelse med foreldrekursene i tillegg til spørreskjemaene som vi delte ut. Gjennomgang av svarene har gjort oss oppmerksom på svakheter og uklarheter med spørsmålene som vi korrigerte til neste kurs. Vi startet med validering av spørreskjemaet MQLI november 2019 og er ikke helt ferdig med analysearbeidet. Vi vil få svar på om spørreskjemaene kan brukes gjennom mål på reliabilitet (intern konsistens, test-retest reliabilitet i form av chronbachs alpha og intraklassekorrelasjon) for denne målgruppen. I tillegg leser vi gjennom kommentarer foreldre har skrevet. Foreløpige analyser viser at spørsmålene er akseptable og meningsfulle for denne gruppen og for brukerrepresentanter, og har gode psykometriske egenskaper. Prosjektet er gjennomført i nært samarbeid med brukerrepresentanter.

Oppsummering og videre planer

Foreløpige analyser viser at spørsmålene er akseptable og meningsfulle for denne foreldregruppen og for brukerrepresentanter, og har gode psykometriske egenskaper som vil bli publisert i løpet av 2020. Spørreskjemaene vil derfor kunne brukes til forskningsprosjekt, og sammen med brukerrepresentant planlegger vi en studie der vi vil måle effekten av foreldrekurs gjennom flere målepunkter ved bruk spørreskjema vi nå validerer.

Prosjektleder

Ingunn Pernille Mundal

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Valideringsstudie – ADHD og foreldrekurs
Organisasjon
ADHD Norge
Beløp Bevilget
2019: kr 125 000
Startdato
01.01.2019
Sluttdato
27.02.2020
Status
Avsluttet