Verdensdagen for Downs syndrom – ressurspakke til barneskoler

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Verdensdagen for Downs syndrom ble etablert som en FN-dag i 2011 og blir årlig feiret globalt. Dette er en festdag for å markere og feire mangfoldet, samtidig som den fungerer som en plattform for å fremme politiske målsettinger knyttet til inkludering og likestilling. Downs syndrom Norge (DSN) mener det er naturlig at alle skoler hvor det er en elev med Downs syndrom, markerer Verdensdagen for Downs syndrom. Videre er det også ønskelig at så mange skoler som mulig, selv uten elever med DS, deltar i markeringen. I Norge blir personer med utviklingshemming (deriblant personer med Downs syndrom) diskriminert på en rekke områder, både gjennom direkte forskjellsbehandling og gjennom manglende tilpasning og tilrettelegging (ref NOU 2016:17 og Meld st. 8). Barn er morgendagens samfunn, og markeringen av Verdensdagen for Downs syndrom gir en mulighet til å ta opp tema som inkludering og levekår for mennesker med funksjonsvariasjoner på en måte som er positivt orientert. Hvert år blir DSN kontaktet av lærere og foreldre som ønsker å markere dagen i klassen, men vet ikke hvordan de skal gjennomføre dette på en god måte for hele klassen. Lokallagene til DSN etterlyser også pedagogisk materiell til sine lokale skoler.

Aktivitet/tiltak/metode

Downs Syndrom Norge ønsker å utvikle en ressurspakke for markering av Verdensdagen for Downs syndrom for barneskoleklasser i Norge, slik at det blir effektivt og virkningsfullt for lærere å gjenførte markering av Verdensdagen i sin klasse. Målgruppen er barn i klassetrinnene 1 tom 7 kasse. Ressurspakken skal hovedsakelig bestå av digitale ressurser som er tilgjengelig for alle som ønsker å benytte seg av dem via nettsiden downssyndorm.no. Ressursene skal kunne gjenbrukes de neste 5 + årene. Innholdet skal være spennende, engasjerende og ikke minst legge til rette for en festdag med feiring av mangfold. Innholdet i den digitale ressurspakken: * Informasjonsskriv og pedagogisk støtte for lærere som skal markere Verdensdagen i klassen. * Plakater/informasjon til elevene * Undervisningsmateriell til klassens markering: a)Oppgaver tilpasset ulike klassetrinn: 1.-4. klasse (småskolen) og 5.-7. (mellomtrinnet). b)”Verdensdagen-sangen” med enkel koreografi som hele klassen kan danse sammen (inspirert av BliMe-sangen). Inkludering av mennesker med Downs syndrom er essensielt for dette prosjektet, både ved utforming av sang, dans, musikkvideo og undervisningmateriell. Mennesker med Downs syndrom skal delta i hele prosessen med å utvikle ressurspakker til skoler på “deres dag”. Ressursene nevnt ovenfor vil ikke ha noen verdi dersom de ikke når helt frem til elevene på skoen. Derfor utgjør det et kjernekomponent i dette prosjektet å aktivt fremme bruk og implementering av ressursene i norske skoler. Dette krever dedikerte arbeidstimer og et omfattende nettverk av kontakter for å sikre at ressursene når ut og blir tatt i bruk. Det er også ønskelig å annonsere i nyhetsbrevet Utdanningsnytt for å nå frem til lærere vi ikke har kontakt med i eget nettverk. Alle ressursene er digitale. Slik kan vi vil analysere antall nedlastinger av undervisningsmateriell og avspillinger av sang- og danse- og musikkvideo for å evaluere prosjektets effektivitet og resultat.

Antall deltakere

100000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Markeringen av verdensdagen for Downs syndrom gir norske barneskoleelever en unik mulighet til å lære, vokse og engasjere seg i viktige verdier som inkludering, respekt og mangfold: * “Verdensdagen-sangen” kan være et kraftfullt verktøy for å bygge empati og forståelse for ulikheter. Gjennom teksten kan barna lære at selv om vi er ulike, så har vi de samme grunnleggende behovene for å ha et godt liv: å ha en familie, venner, gjøre aktiviteter og oppgaver som vi liker og får til å gjøre. Vi har alle de samme følelsene: sorger og gleder, skuffelser og mestring. * Å se mennesker med Downs syndrom danse i en musikkvideoen til sangen, kan gi barna en visuell og følelsesmessig opplevelse av den positive energien som kan komme fra inkludering og deltakelse. Dans er et universelt språk som uttrykker glede og samhørighet, uavhengig av bakgrunn eller evner. Denne visuelle representasjonen av mangfold kan bidra til å bryte ned stereotypier og fremme aksept for forskjellighet. * De pedagogiske oppgavene i ressurspakken kan skape nye innsikter og diskusjoner om viktigheten av inkludering, utforsking av ulikheter og likheter, samt oppfordre til refleksjon om verdien av å støtte og inkludere alle. Oppgavene er enkle og tilpasset de ulike klassetrinnene. I beste fall kan dette prosjektet kan ha en varig innvirkning på barnas syn på verden, deres forståelse av ulikheter, og deres evne til å påvirke positive endringer som voksne. Det gir dem ikke bare kunnskap om Downs syndrom, men også verdifull innsikt i viktigheten av å omfavne mangfold for å skape et mer inkluderende og rettferdig samfunn som gir gode levekår og oppfyller menneskerettighetene for alle.

Plan for gjennomføring

Overordnet tidsplan: 1. Ha musikkvideo, sang og undervisningsmateriell klart til premiere på Verdensdagen for Downs syndrom, 21. mars 2024. 2. Jobbe dedikert gjennom hele 2024 for å sikre at flest mulig skoleklasser bruker materialet under Verdensdagen 21. mars 2025. Detaljert tidsplan: Første kvartal 2024: Produksjon av sang, musikkvideo, og undervisningsmateriell: – Prosjektleder Birgitte Bergerud i samarbeid med prosjektgruppen for sang og dans produserer og ferdigstiller sang, dans og musikkvideo – Prosjektgruppe for pedagosiske ressurser utvikler informasjon til lærere og undervisninsgmateriell. – Inkludering av artister fra Dissimilis for sangproduksjon. – Inkludering av artister fra Dansegruppen “Er det plass for meg” for produksjon av dans og musikkvideo. (For å sikre dette målet/tidsplanen har Downs syndrom Norge i desember 2023 engasjert låtskriver Eric Tryland til å starte arbeidet med tekst og melodi til sangen, sammen med noen av DSN sine medlemmer. Sangen vil være ferdig skrevet til prosjektstart 10. februar for dette prosjektet. Sangen vil kun bli produsert i sin helhet ved innvilget prosjektstøtte. Derav de 30 000 av egne midler, se budsjett.) Verdensdagen for Downs syndrom, 21. mars 2024: Premiere og publisering av undervisningsmateriell: – Gjennomføring av premieren for musikkvideoen. – Appeller til skoler i sosiale medier i snarlig etterkant av dagen om å sette Verdensdagen på neste års aktivitetsplan. Gjennom året 2024 og frem mot Verdensdagen 21. mars 2025: Markedsføring til skoler: – Distribusjon av ferdigstilt undervisningsmateriell til skoler og lærere, ved prosjektgruppen for formidling til skoler (mål om 100 000 elever som markerer dagen 2025) – Annonsering i Utdanningsnytt tredje kvartal 2024.

Prosjektleder

Ingrid Marvin

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Verdensdagen for Downs syndrom – ressurspakke til barneskoler
Organisasjon
Downs syndrom Norge
Beløp Bevilget
2024: kr 400 000
Startdato
10.02.2024
Sluttdato
29.06.2025
Status
Under gjennomføring