Videreføring av inkluderende ferieaktiviteter i Oslo
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Mange av minoritetsfamiliene som er i målgruppen for tiltaket, har en meget stram økonomi, noe som begrenser også barnas mulighet og deltakelse i ulike aktiviteter i feriene. Det igjen kan føre til utenforskap. Målet med tiltaket, er å motvirke isolasjon og forebygge utenforskap ved at de får mulighet til å være med på samme type aktiviteter som mange norske familier har i feriene. Videre er det et mål at minoritetsforeldre gjennom tiltaket, får kunnskap om og trygghet for å ta med barna sine på typisk «norske» fritids/ferieaktiviteter, noe som vil bidra til større inkludering i det norske samfunnet. DAM har bidratt med tilskudd til ferieaktiviteter i flere år nå, noe som verdsettes meget høyt av deltakerne! Når vi nå søker om videreføring av tiltaket med mange av de samme aktivitetene, er det ikke de samme deltakerne som er med. Det er nye deltakere hvert semester fra både norskkurs, mestringsaktiviteter og barnehage.
Aktivitet/tiltak/metode
Vi vil gjennomføre ulike aktiviteter i alle ferier – sommerferie, høstferie, vinterferie og påskeferie. Det er perioder hvor barn ofte bare blir sittende hjemme med dataspill hvis de ikke har andre tilbud. I løpet av sommerferien vil vi som i fjor, arrangere dagsturer til Oslo klatrepark, Bø sommerland og Tusenfryd. I høstferien blir det busstur til Østfoldbadet i Askim, en dag på Oslo bowling og en dag på kino med påfølgende pizza på KIA integreringshus. I vinterferien gjentar vi suksessen med innendørs skiaktivitet på SNØ med instruktører som lærer barna og de voksne som vil, å gå på ski eller stå slalåm, tur til Teknisk museum og en dag med kino&pizza. I løpet av påskeferien planlegger vi aktivitetene Leos lekeland på Ulsrud og besøk på Frogner stadion skøytebane med utlån av skøyter og hjelm. Målgruppen er deltakere ved KIAs norskkurs og deres familie, deltakerne i ulike mestringsaktiviteter på KIA og deres familie, samt barna i KIAs integrerings barnehage og deres familie. Evalueringsskjema deles ut til deltakerne etter hver ferie hvor vi får testet ut tilfredshet og vellykkethet. Vi vil også spørre om det er aktuelt for dem å gjennomføre aktivitetene på egen hånd. Videre vil vi intervjue/snakke med noen enkeltvis. Aktivitetene vil bli gjennomført med tilstrekkelig mange ledere, så aktivitetene kan gjennomføres under trygge og ansvarlige rammer. Alle prosjektmedarbeiderne har lang erfaring med denne type aktiviteter. En utfordring vi har opplevd gjentatte ganger, er at vi får for mange påmeldte til hver aktivitet. Vi må derfor velge ut noen. Det kan lett skape sjalusi og dårlig stemning, men målet er at hver deltaker med familie er med på i hvert fall en aktivitet. Og på kino åpner vi opp for alle som vil. En annen utfordring er informasjon slik at at deltakerne forstår hva de faktisk har mulighet til å være med på. Det blir derfor brukt god tid til informasjon før påmelding.
Antall deltakere
150
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Tiltaket vil føre til at familiene får en opplevelse av mer inkludering i det norske samfunnet, utenforskap motvirkes og selvfølelsen økes. Ikke minst for barna som da har noe å fortelle på skolen og i barnehagen etter feriene. Det vil også føre til at familiene gjør flere aktiviteter i lokalsamfunnet sammen og senere vil bruke tilbudene og mulighetene i sitt nærmiljø. Aktiviteter som de voksne kanskje ikke trodde var mulig å gjennomføre med sine barn, ser de nå er gjennomførbart uten de store utfordringer. En annen forventet virkning er at de ulike aktivitetene bidrar til større samhold og nettverksbygging når turene skjer i fellesskap og gir gode ferieopplevelser.
Plan for gjennomføring
Prosjektgruppen starter planleggingen umiddelbart etter tildeling, spesielt med tanke på gjennomføring og booking av sommereaktivitetene. Informasjon til deltakerne vil deretter bli gjort med utdeling av påmeldingsskjema. Frivillighetskoordinator sammen med norsklærer har ansvar for informasjon til deltakerne på norskkurs og i mestringsaktiviteter, noe det brukes god tid til for å sikre at informasjonen er forstått. Informasjon og rekruttering av barn med foreldre fra barnehagen, gjøres av de to assistentene i prosjektgruppen med hjelp av barnehagestyrer. Rekrutteringen skjer alltid ved personlig kontakt, noe som fører til høyt oppmøte blant påmeldte og tilfredse barn og voksne. Vi gjør det på samme måte i god tid før alle feriene, starter med god informasjon, påmelding, utvelgelse og fordeling av plasser. Når det nærmer seg, gir vi tydelig informasjon om oppmøte, varighet, behov for påkledning og utstyr o.l. Flere frivillige deltar på hver aktivitet. De er viktige og er også involvert i planleggingen av aktivitetene. Prosjektmedarbeidere er med på gjennomføring av aktivitetene på aktivitetsdagene. Prosjektleder har jevnlige møtepunkt med prosjektgruppen før hver ferie hvor hun kvalitets sikrer at aktivitetene gjennomføres som planlagt og etter feriene hvor hun får umiddelbar tilbakemelding om hvordan det gikk med tanke på justeringer/endringer til neste ferie. Videre sørger hun for at evalueringsskjema blir utarbeidet og delt ut til deltakerne. De samlede tilbakemeldingene fra prosjektmedarbeiderne og evalueringene fra deltakerne, vil danne grunnlag for drøfting av justeringer av aktivitetene i neste omgang. Prosjektleder har ansvar for prosjektrapportering etter prosjektet er avsluttet, noe som skjer i samråd med prosjektgruppen.
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
BAKGRUNN, MÅLSETTING og METODE Kia Kompetanse arrangerer norskkurs for minoritetskvinner på A1, A2 og B1 nivå, ca. 120 kvinner i løpet av et skoleår. I tillegg har vi gjennom året over 100 kvinner på venteliste. Mange av våre deltakere har et begrenset nettverk i Norge. I tillegg har de aller fleste også en stram økonomi og tilhører dessverre gruppen med vedvarende lavinntekt. Til sammen begrenser dette mulighetene for familiene og deres barns deltakelse i i samfunnet generelt og i ordinære ferie-aktiviteter spesielt. Dette vil igjen på sikt kunne medføre et utenforskap. Vårt mål med dette tiltaket har vært å motvirke isolasjon og forebygge utenforskap ved at barn og deres familier ble gitt mulighet til å være med på samme type aktiviteter som majoriteten av befolkningen i Norge. Tilbakemeldinger fra tidligere deltagere i våre norskkurs er at de svært gjerne ønsker å delta i ulike familieaktiviteter. For mange har det gitt en viktig erfaring i mestring som forelder. Vår metode har i praksis vært å arrangere og organisere helt alminnelige aktiviteter i de ulike feriene. På mange av aktivitetene har flest kvinner og deres barn deltatt, på andre har også mange av fedrene vært med. Av de ulike aktiviteter kan nevnes besøk på Teknisk Museum, flere ganger på kino og Bowling, Eventyrfabrikken og Leos Lekeland. Frivillige og ansatte deltok sammen med familiene og på de fleste aktivitetene ble det servert et enkelt måltid.
Gjennomføring
GJENNOMFØRING Å gjennomføre et slikt prosjekt var i høyeste grad motivert av minoritetskvinnenes/brukernes eget ønske om tilrettelegging for flere aktiviteter de kunne delta på. Ferieaktiviteter og turer sammen med familien, inklusive fedrene. Vi har i hovedsak holdt oss til planen som var skissert i søknaden og som er nevnt konkret ovenfor. Men på grunn av økonomiske utfordringer i egen organisasjon ble første del av prosjektet noe redusert. Det betyr konkret at sommerktivitetene i 2023 stort sett falt bort. Utover høsten, vinter og vår tok vi noe av dette igjen. Sommeren 23 ble det likevel arrangert en skikkelig «norsk» hyttetur over flere dager. Denne samlet mange kvinner og barn. Turen ble finansiert av en annen partner. Prosjektmedarbeiderne på de ulike aktiviteter har vært ansatte i Kias Barnehage, lærere på norskkursene, frivillighetskoordinator og frivillige medarbeidere, alle med mye erfaring og kompetanse med barn og familier med minoritetsbakgrunn. LIN (likestilling og inkludering), STELLA-Røde kors og Oslo kommune har vært sentrale samarbeidspartner for rekruttering av familier utenom norskkursene. Det har vært tett samarbeid med søkerorganisasjonen.
Resultater og virkninger
Aktivitetene vi tilrettelegger, er aktiviteter som mange minoritets -familier ikke har erfart eller har lite kjennskap til. Resultatet av aktivitetene tenker og tror vi er økt inkludering i det norske samfunnet, at utenforskap er redusert. Vi ser at de nye erfaringene har gitt flere økt selvfølelse og opplevelse av mestring. Barna har ferieopplevelser å fortelle om på skole og i barnehagen etter feriene. Foreldre har noe noe å fortelle til venner og nabolag. Deltakelse i ferieaktivitetene bidrar til økt motivasjon og inspirasjon til å involvere seg i nye aktiviteter i sitt eget nærmiljø. Foreldrene er mer trygge på at ulike aktivitetstilbud er bra for barna og for hele familien. Dette skaper økt deltakelse generelt, også i eget nærmiljø og gjerne tilknyttet skolen lokalt. Alt dette vil gi en opplevelse av økt tilhørighet i storsamfunnet. Aktivitetene skaper økt samhold både i den enkelte familie, men også i forhold til nye bekjentskaper. Dette er med å styrke familiens og den enkeltes nettverk. Kia vil fortsette å tilby ulike aktiviteter, for både barn og voksne, ikke minst med vekt på naturopplevelser og bevegelse. Dette kan bli i samarbeid med Dam eller andre partnere.