Videreutvikling av Norges første rusmiddelanalysetjeneste

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Personer som bruker ulovlige rusmidler, er utsatt for skader og overdoser ikke bare på grunn av rusmidlenes iboende skadeevne eller uvitenhet om forsvarlig bruk, men òg på grunn av stoffenes uforutsigbare innhold. Andre land har lenge hatt tjenester der rusmiddelbrukere kan få analysert rusmidlene sine kjemisk i skadeforebyggende øyemed, og vi har siden februar 2022 drevet Norges første tjeneste av denne typen i Oslo. Denne tjenesten vil vi videreutvikle i 2025. Hensikten med vår rusmiddelanalysetjeneste er tredelt: 1. Å forebygge skader grunnet uvitenhet om hva et stoff inneholder eller hvordan det brukes. 2. Å komme i kontakt med grupper som er vanskelige å nå, og bidra til at de får hjelp ved behov. 3. Å oppdage særlig farlig stoff i omløp og varsle om dette. Mål for prosjektet i 2025: 1. Implementere ny rutine med flere parallelle analyseteknologier for å styrke tilbudets kvalitet, særlig med henblikk på avdekking av nitazenopioider. 2. Ha kapasitet til å bemanne med to ansatte fast og holde åpent minst to ettermiddager hver uke. 3. Samle inn anonym spørreskjemastatistikk om bl.a. hvordan tjenesten treffer målgruppen og hvordan det påvirker de besøkendes intensjoner om rusmiddelbruk. 4. Dele analysefunn med forskere ved University of Bath som har utviklet det nye apparatet.

Aktivitet/tiltak/metode

Aktivitet: I tillegg til å innføre en ny SOP med flere teknologier, vil vi begynne å tilby drop-in to ettermiddager i uken fast, pluss ekstraordinær analyse etter avtale ved behov (I dag tilbyr vi samme løsning med drop-in én ettermiddag fast.) Vi informerer om tilbudet gjennom Rusopplysningen.no. Vi har også et samarbeid med andre aktører i Oslo (Eikaklinikken, Chemfriendly, Helseutvalget, Sykepleiere på hjul) som informerer om oss og deler ut små plastkapsler til oppmåling av prøver. Målgruppe: Alle som har et (formentlig) ulovlig rusmiddel som de trenger å vite hva er, kan benytte seg av tilbudet vårt gratis og anonymt. Erfaringer fra andre land som tilbyr rusmiddelanalysetjenester, tilsier at kunnskap om uforutsett innhold eller styrke ofte fører til at brukerne enten kaster stoffet eller justerer dosen eller inntaksmåten. Analysetjenester kan også ha en regulerende effekt på det illegale markedet, da det blir lettere for brukerne å avsløre og eventuelt boikotte selgere som selger falske eller urene stoffer. I tillegg til å avdekke og advare om uventede, urene eller særlig sterke stoffer, har tjenesten som mål å komme i kontakt med personer som ikke nås av andre tjenester og gi disse personene relevante skadeforebyggende råd og informasjon om andre lavterskeltilbud og hjelpetiltak. Evaluering: Alle besøkende får et anonymt spørreskjema der blant annet tjenestens effekt på intensjoner om bruk av et stoff forsøkes målt, og det kan gis tilbakemeldinger om tilbud/forbedringer som savnes. Det føres også analysestatistikk som fanger opp behov for SOP-endring. Sikkerhet: Ansatte får opplæring og har relevant utdanning. Prøver analyseres fortløpende med flere ulike metoder og destrueres umiddelbart etterpå. Stoffmengdene er minimale og sjelden medisinsk virksomme. Booking skjer pseudonymt og spørreskjemautfylling anonymt. Alle ansatte har signert taushetserklæring. Resultatet formidles muntlig med forbehold om usikkerhet, og det advares mot å stole på gratisprøver.

Antall deltakere

1000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Vi vil innføre «hybrid spectral fingerprinting» (metode basert på autofluorimetri og UV-spektrometri utviklet ved University of Bath) i vår faste analyserutine (fra før infrarød spektrometri + immunologisk testing), samt massespektrometri ved tvetydige funn. Vi har utstyret, men trenger midler til bemanning. Ifølge våre spørreskjemaer har 75-80 % av besøkende ved vår analysetjeneste aldri vært i kontakt med offentlige helse- eller velferdstjenester i forbindelse med rus, eller blitt straffet for narkotikalovbrudd. Vi er da ikke bare den eneste tjenesten som tilbyr analyse, men trolig den eneste som møter disse menneskene som rusmiddelbrukere. Vi har mange ganger avverget bruk av stoff som har vist seg å være noe farligere enn antatt, inkludert 24 tilfeller av 3- eller 4-klormetkatinon (CMC) solgt som MDMA eller mefedron. Vi har også påvist heroin og ecstasy-tabletter med farlig høy styrke, og i 2025 vil nye analysemetoder muliggjøre økt fokus på avdekking av nitazenopioider, som har tatt mange liv i Norge de siste to årene. I samtalene vi har med de besøkende, gir vi informasjon om skadevirkninger, interaksjonsfarer og tryggere bruk, samt informasjon om andre tjenester. Vi deler også ut brukerutstyr og er i ferd med å bli utleveringspunkt for nalokson. Vi opplever at tjenesten er etterspurt og høy verdsatt, men vi tror vi kan nå mange flere hvis vi får større kapasitet og kan markedsføre mer. I tillegg til å gi informasjon til besøkende, kan tjenesten fange opp nye fenomen i rusmiddelmarkedet i sanntid og melde fra til myndighetene ved bekymringsfulle funn. Vi tar også imot pårørende, helsepersonell fra andre lavterskeltjenester og andre med et legitimt behov for å identifisere et stoff de har kommet over. Pårørende får også veiledning i hvordan de kan søke hjelp.

Plan for gjennomføring

Tiltaket er til dels ferdig utviklet og deltakerne allerede rekruttert, da tjenesten har vært i drift siden mars 2022 med 8-9 analyser per uke i snitt. Vi vil imidlertid markedsføre tjenesten mer aktivt når vi får kapasitet til å ta imot flere, blant annet gjennom Safe Space-prosjekt et vårt og Tryggere Russ-prosjektet til vår ungdomsforening (Tryggere Ungdom), samt gjennom samarbeid med ulike lavterskeltjenester og brukerorganisasjoner som Chemfriendly og RIO. Gjennomføringen vil primært bestå i å holde åpent og ta imot tilbakevendende og nye besøkende. (Den siste tiden har omkring 70 % av våre besøkende oppgitt at de ikke har besøkt oss tidligere.) Morten Sørby og Bertil Gjendemsjø vil stå for den ordinære driften og bemanne tjenesten til vanlig, mens Dagfinn Hessen Paust også vil bistå med videreutvikling av rutiner og dialog med forskerne ved University of Bath, som vil motta fortløpende analysedata fra tjenesten i forbindelse med utprøving av hybrid spectral fingerprinting-apparatet. Dagfinn Hessen Paust vil også ha ansvar for datainnsamling og føring av statistikk fra de anonyme spørreskjemaene, samt rapportskriving.

Prosjektleder

Dagfinn Hessen Paust

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Videreutvikling av Norges første rusmiddelanalysetjeneste
Organisasjon
Foreningen Tryggere Ruspolitikk
Beløp Bevilget
2025: kr 400 000
Startdato
20.01.2025
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring