– Det er gøy, men jeg tror faktisk pappa synes det er enda morsommere enn meg, for han har kjøpt spillkonsoll hjemme, sier Espen Hauglid (19).
Han har akkurat fått strike i bowling-spillet, men selv om det er gøy, er det slettes ingen pause i det krevende rehabiliteringsprogrammet han er en del av. For på Sunnaas sykehus er tv-spill en del av behandlingstilbudet.
– Vi har jobbet med spill i rehabiliteringen siden 2008, men de siste tre-fire årene har vi systematisert det, forteller ergoterapeut Truls Sveløkken Johansen, og fortsetter:
– Spilltrening kan gi lik effekt som tradisjonell terapi på noen funksjoner.
Unikt og gratis spilltilbud
Og nå har Sunnaas sykehus lansert en helt unik tjeneste, som skal senke terskelen for både behandlere og privatpersoner over hele landet.
Spillbiblioteket spilldegbedre.no er en gratis veileder for folk som enten er i rehabilitering, eller for behandlere som trenger hjelp i jungelen av tv-spill. Prosjektet er et samarbeid mellom Sunnaas og Norsk Forening For Slagrammede, og er finansiert av Stiftelsen Dam.
– Den systematiske jobbingen som vi har gjort her er ganske unik, også i verdenssammenheng, sier Johansen.
Mange sykehus bruker tv-spill i rehabilitering, men systematiseringen Sunnaas har gjort, er unik.
Tv-spill på timeplanen
Når pasienter kommer til sykehuset får de en unik timeplan, som består av alt fra legevisitt til ulike typer opptrening og behandling. Her får de også tilbud om å bruke tv-spill – et tilbud mange takker ja til.
Espen er innlagt på Avdeling for traumatisk hjerneskade ved Sunnaas sykehus, der han er i et tre måneders rehabiliteringsprogram etter en alvorlig hodeskade.
På Sunnaas består dagene av et tett program med opptrening og behandling. Da er det et kjærkomment avbrekk å tilbringe noen timer på VR-laben, sammen med ergoterapeut Truls.
– Jeg spiller alt fra én gang i uka, til to-tre ganger. I helgen hadde jeg permisjon og da spilte jeg hjemme også. Og så er planen å kjøpe Nintendo Wii med balansebrett til å ha på hytta, forteller han.
Glemmer at man trener
Tv-spillene kan bidra til å bedre for eksempel balanse, håndfunksjoner eller hjelpe til med gåtrening. I spillbiblioteket foreslås også egne «pakkeløsninger» for ulike typer skader.
– Rehabilitering er krevende og det krever veldig mye egeninnsats. Men mange opplever at når man spiller så er det gøy, slik at man gjør veldig mange repetisjoner uten at man egentlig tenker på at det er trening, forteller Johansen, og legger til:
– Én time med spill kan gi nesten dobbelt så mange repetisjoner som tradisjonell ergoterapi. Og så har man jo også mulighet til å fortsette opptreningen hjemme, for en relativt billig penge.
Spill på blå resept
En spillkonsoll koster fra rundt en tusenlapp, og det er også et stort bruktmarked, hvor man kan kjøpe spill og konsoller rimelig.
– Men drømmen er spill på blå resept?
– Ja, det hadde jo vært det beste. Det hadde vært kjempefint om vi kunne sende med pasienter en spillkonsoll hjem, sier Johansen.
Håper spilltrening sprer seg
Sunnaas sykehus får en rekke henvendelser fra helsepersonell som ønsker å hospitere for å lære mer om bruk av spill i rehabilitering.
– Vi har jo ikke mulighet til å ta i mot alle som ønsker å hospitere hos oss, men med spillbiblioteket så tror vi jo at metoden kan spre seg, sier Johansen.
Sluttrapport
Bakgrunn
Bruken av kommersielle dataspill som treningshjelpemiddel i rehabilitering etter skade og sykdom er en metode som blir tatt i bruk i økende grad rundt omkring i helse verden. Kommersielle dataspill er utviklet for å være morsomme og engasjerende. Forskjellige dataspill trener ulike funksjoner og det kan være vanskelig for klinikere i en hektisk hverdag å være oppdatert på hvilke spill som kan være til hjelp for deres pasienter. I tillegg er det ikke alltid like lett for pasienter og deres pårørende og vite hvordan de skal velge spill til trening etter at de er utskrevet fra rehabiliteringen. Mål 1: Publisere en brukerveileder som skal inneholde en oversikt over forskningen på området, og anbefalinger for hvordan bruke dataspill i rehabilitering. Mål 2: Å lage et Spillbibliotek. Spillbiblioteket skal være en oppdatert oversikt over hvilke spill som kan brukes for å trene ulike motoriske og kognitive funksjoner. Spillbiblioteket skal publiseres på egen internettside.
Oppsummering
Prosjektet har dokumentert at det finnes en rekke mulige anvendelsesområder for dataspill knyttet til trening og rehabilitering etter nevrologisk skade eller sykdom. Prosjektet representerer et nybrottsarbeid, og etter publisering av spillbiblioteket på nettsiden www.spilldegbedre.no vil den holdes oppdatert som en driftsoppgave hos ergoterapeuter på Sunnaas Sykehus, som beskrevet i søknaden. Prosjektet vil bli forankret i ergoterapigruppen på Sunnaas sykehus.
Prosjektgjennomføring
Litteratursøket ble gjennomført i samarbeid med Psykologiskinstitutt og bibliotekarer ved Universitet i Oslo. Dette søket resulterte i to masteroppgaver. Prosjektleder sorterte forskingen inn i 9 kategorier. Brukerveilederen er basert på erfaringer som er gjort av terapeuter ved Sunnaas Sykehus, og retter seg både mot brukere, pårørende og terapeuter. Spillbiblioteket har både anbefalinger for spill som utfordrer fysiske funksjoner og kognitive funksjoner. Metoden som ble benyttet for fysisk funksjon er at alle spillene i spillbiblioteket er testet av ergoterapeuter og fysioterapeuter ved Sunnaas Sykehus. Bevegelsene spillene utfordrer ble analysert gjennom observasjon og er blitt kvalitetssikret. Spillene som er anbefalt for kognitiv funksjon er valgt ved at prosjektleder valgte ut spillene og en ekspertgruppe har deretter satt en score på spillet fra 1-10 for hver kognitive funksjon. De kognitive funksjonene som det er blitt satt en score på er basert på «Prinsipper for rehabilitering av traumatiske hjerneskader», utarbeidet ved Sunnaas Sykehus HF. Scorene som er blitt satt på spillene er basert på gruppens erfaringer fra klinisk praksis og er ikke basert på forskning.
Resultater
Målet om å opprette en nettside med spillbibliotek vil oppnås da den publiseres i januar 2017. Brukerveilederen fikk navnet «Veileder for bruk av dataspill i opptrening etter sykdom eller skade» og kan lastes ned på nettsiden til prosjektet. Nettsiden vil være åpen for alle å benytte vederlagsfritt og det vil bli drevet reklame for nettsiden på konferanser i 2017 og igjennom andre kanaler. En uttømmende beskrivelse av effect av dataspill for de ulike 9 kategoriene som er undersøkt, foreligger i vedlagte sluttrapport.
Antall personer i målgruppen
1000