Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
De fleste som mister barn er borte fra arbeidslivet i kortere eller lengre tid grunnet sterke sorgreaksjoner. Forskning viser at de som returnerer til jobb ofte klarer seg bedre enn de som blir hjemme over tid med sorg og vonde tanker. Dette fordi jobb er en arena for mestring, identitet og viktig sosial støtte. Mange gruer seg til jobbretur, og arbeidsgiver er ofte usikker på hva god oppfølging innebærer. Økt kunnskap om konsekvenser av sorg for arbeidsevne og kapasitet, samt felles forståelse for mulige utfordringer, kan bidra til smidigere retur og økt trivsel og produktivitet hos ansatte
Målsetting for prosjektet
Å produsere to ulike informasjonsfilmer, en til sørgende og en til deres arbeidsgiver for å bidra til raskere og bedre retur til arbeidsplassen etter en livskrise.
Målgruppe
Etterlatte voksne og deres arbeidsgivere, nærmeste leder og kolleger. Fastleger vil være en viktig sekundær målgruppe.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
240000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Prosjektledelse i LUB. Prosjektgruppen består av psykolog Dyregrov og etterlatte som skal bidra i filmene. Ressurspersoner: Leder av Allmennlegeforeningen Sollien, en arbeidsgiver og en HR-direktør. Produsent: FILMPLOT ved Kalvehagen. Innhold film til etterlatte: omsorg og arbeidsevne/kapasitet, betydning av retur til jobb, tidspunkt for å vende tilbake og hvordan forberede seg, involvering av fastlege m.m. Innhold film til arbeidsgiver: Delvis som i film 1, men fokus på arbeidsgivers rolle, oppgaver, muligheter, vanlige utfordringer, oppfølging over tid m.m. Gjennom sin rutinemessige oppfølging av nyrammede vil etterlatte informeres om filmene på lub.no og motiveres til å bruke dem. LUB vil så tilby å kontakte deres arbeidssted for tilbud om film og veiledning over telefon (samtykke). Arbeidsgiver vil også få tilsendt LUBs infohefte ”Når sorgen rammer en av dine ansatte”. Evaluering: 6-8 intervjuer av etterlatte og arbeidsgivere vil kartlegge i hvilken grad filmene ga nyttig informasjon og veiledning. I tillegg vil alle som bruker filmene få tilsendt nettbasert spørreskjema for kvantitative data. Dette danner grunnlag for vurdering av eventuelle videre studier om betydning av intervensjoner for raskere retur til arbeidsplassen.
Fremdriftsplan for prosjektet
2017 – Ettårig prosjekt: Febr: Møter for forberedelse i prosjektgruppe og med ressurspersoner og FILMPLOT. Mars: Utvikling av manus. Mars-mai: Opptak, redigering, ferdigstillelse film. Mai-des.: Markedsføring, distribuering. Okt-des.: Evaluering, rapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
De fleste som mister barn er borte fra arbeidslivet i kortere eller lengre tid grunnet sterke sorgreaksjoner. Sterk sorg påvirker periodevis både kapasitet og evne til å fungere i arbeid. Forskning viser at de som returnerer til jobb klarer seg ofte bedre enn de som blir hjemme over tid med sorg og vonde tanker. Dette fordi jobb er en arena for mestring, identitet og viktig sosial støtte. Mange gruer seg til jobbretur, og arbeidsgiver er ofte usikker på hva god oppfølging innebærer. Økt kunnskap om konsekvenser av sorg for arbeidsevne og kapasitet, samt felles forståelse for mulige utfordringer, kan bidra til smidigere retur, økt trivsel og produktivitet hos ansatte. Målsettingen var å lage informasjonsfilmer til sørgende og til deres arbeidsgiver for å bidra til raskere og bedre retur til arbeidsplassen etter en livskrise. Målgruppen er etterlatte voksne og deres arbeidsgivere, nærmeste leder og kollegaer. Fastleger er en viktig sekundær målgruppe.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Statistikk på Vimeo viser at de 8 filmene er avspilt mellom 113 og 316 ganger hver per rapportering i mars 2019, og at mesteparten av filmene blir sett (gjennomsnittlig ses 70-80% av filmen). Antallet avspillinger er foreløpig lavere enn vi hadde håpet, men vi erfarer at det er godt å kunne vise til filmene i vår veiledning av nylig rammede foreldre der vi nå henviser fast til filmene sammen med det tilhørende informasjonsheftet. Det er blant etterlatte foreldre, LUBs hovedmålgruppe, filmene har nådd best ut så langt. Det er vanskelig å si hvorvidt filmene har vært til hjelp for sørgende og arbeidsgivere da vi ikke har systematisk informasjon om dette ennå. Vi har fått sporadiske tilbakemeldinger om at filmene oppleves som nyttige av etterlatte, og at de har sendt link til filmene til arbeidsgiver. Vi har lagt ut en kort spørreundersøkelse om filmene til brukerne på nettsiden der de er publisert og håper å få inn noen svar her til videre evaluering.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1000
Prosjektgjennomføring/Metode
Fagsjef i LUB Trine G. Kalstad var prosjektleder. I prosjektgruppen satt psykologspesialist Atle Dyregrov, to etterlatte foreldre Marit Galta-Opheim og Kristian Brakestad, regissør/produsent Torgeir Kalvehagen fra FILMPLOT og fagkonsulent/redaktør i LUB Line Schrader. Flere ressurspersoner som representerte ulike sider ved retur til arbeidsplassen, har gitt tilbakemeldinger underveis. I starten sendte vi ut en spørreundersøkelse til et utvalg av foreldre i LUB. Svarene ga innsikter og sitater som vi brukte i videre planlegging. Prosjektgruppen hadde flere møter. Vi bestemte oss for å lage 8 korte filmer istedenfor opprinnelig plan med to filmer, én for sørgende og én for arbeidsgivere. Kortere filmer er enklere å bruke, særlig i sosiale medier, og for arbeidsgivere med tidspress og behov for raske svar. Vi kom fram til en disposisjon med ulike tema som ble utgangspunkt for opptak. I filmene deler Dyregrov fagkunnskap mens Galta-Opheim og Brakestad deler fra personlige erfaringer. Filmene ble publiserte på LUBs Vimeo-kanal og integrert på lub.no. De er markedsført i alle LUBs kommunikasjonskanaler. Flyere om filmene er delt ut på kurs og til rammede LUB følger opp.
Resultater og resultatvurdering
Resultatet er 8 korte filmer som gir nyttig informasjon til mennesker i sorg og krise og deres arbeidsledere/kollegaer. Dette er filmene/temaene: Sorg og arbeidsevne, Lederskap ved sorg og krise, Veien tilbake til jobb, Hvordan er det å jobbe igjen?, Lederskap over tid, Hvor lenge varer en sorg?, Hvilken hjelp trenger sørgende? og Omsorg som lønner seg. Filmene kan ses enkeltvis for å få innsikt i akkurat det man ønsker svar på, eller man kan se alle i sammenheng for å få det fulle bildet. Filmene er publisert på LUBs nettside lub.no/sorg-og-arbeidsliv, via LUBs Vimeo-kanal, hvor de er lett tilgjengelige. Filmene brukes i sorgoppfølgingen som LUB gir til nylig rammede, og vi oppfordrer dem til å tipse sin arbeidsplass om filmene. Filmene gir konkret og nyttig informasjon og råd, og er lett tilgjengelige på nett og har potensial til å nå mange med behov for informasjonen. Vi håper filmene med tydelig brukerperspektiv vil bidra til at bedre og raskere retur til arbeidslivet.
Oppsummering og videre planer
Vi har laget 8 korte informasjonsfilmer om sorg og arbeidsliv i samarbeid med fagperson og brukere. Filmene gir råd til sørgende og arbeidsgivere. Filmene er lett tilgjengelige på nett og har potensial til å nå mange. Filmene er blitt del av LUBs faste oppfølging av etterlatte og virksomhet. I vårt tilbud om veiledning av arbeidsgivere vil filmene brukes aktivt. Filmene vil markedsføres videre i LUBs kanaler. Filmene skal publiseres på YouTube for å bli mer synlige. Vi vil henvende oss til Allmennlegeforeningen, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner for å nå bredere ut.