En usynlig kjøpergruppe?
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Personer som kjøper sex av menn og transpersoner er en gruppe med særskilte helseutfordringer, ikke minst forhøyet risiko for HIV-smitte og andre seksuelt overførbare infeksjoner. Denne gruppen kan også oppleve utfordringer knyttet til egen seksualitet, med negativ innvirkning på deres psykiske helse. Det finnes per i dag ingen egne tiltak rettet mot denne gruppen, og personene oppsøker ikke nødvendigvis helsetjenester rettet mot homofile eller bifile, da mange regner seg som heterofile og/eller lever i heterofile parforhold. Det finnes også liten kunnskap om denne gruppen i forskning.
Målsetting for prosjektet
Å kartlegge erfaringer og kunnskap om personer som kjøper sex av menn og transpersoner og hva som er deres spesifikke behov og helsemessige utfordringer. Etablere et pilottilbud for målgruppen, og utvikle en metodikk som kan deles med organisasjoner på prostitusjonsfeltet og kommunale helseforetak.
Målgruppe
Personer som kjøper sex av menn og transpersoner, uavhengig av kjønn eller seksuell orientering.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
200
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
I år 1 gjennomføres en kunnskapskartlegging som danner grunnlag for etablering av et pilottilbud i år 2. Kartleggingen vil foregå på to arenaer: 1) Oppsøkende virksomhet på nett via tilstedeværelse på to utvalgte eskortesider og en annen side hvor vi vet sexsalg forekommer, som gaysir.no; og 2) intervjuer med fagfolk og nøkkelpersoner på prostitusjonsfeltet. Gjennom kartleggingen vil vi tilegne oss kunnskap om hvilke behov og utfordringer kjøpergruppen møter og hvordan kjøpergruppen best kan nås. Dette er viktig med tanke på spredning av informasjon om helserisiko og veiledning for de som ønsker det. I år 2 vil vi benytte innhentet kunnskap til å etablere et lavterskel pilottilbud for personer som kjøper sex av menn og transpersoner. Formen på tilbudet vil avhenge av funnene i kartleggingen. Det kan være et veiledningstilbud via telefon eller oppmøte hos Reform, en chattetjeneste via vår nettside, eller informasjonskampanje om smitterisiko og generell seksuell helse via nett. Kartleggingen og praktiske erfaringer med utprøving av et pilottilbud oppsummeres i en sluttrapport med anbefalinger for videre arbeid med kjøpergruppen. Metodikken deles med fagfolk på prostitusjonsfeltet og kommunale helsevirksomheter.
Fremdriftsplan for prosjektet
Jan. 2017: Oppstart. Feb. – mars: Kartlegging begynner. Rekruttering informanter. Apr.- okt.: Videre rekruttering og kartlegging. Intervjuer. Okt. – nov.: Kartlegging avsluttes. Planlegging av pilottilbud starter. Nov. – jan. 2018: Offentliggjøring av funn fra kartleggingen. Annonsering av pilottilbudet. Feb. 2018: Oppstart pilottilbud. Mars – Okt.: Gjennomføring pilottilbud. Okt – des.: Evaluering og kunnskapsdeling. Sluttrapport.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsettingen for prosjektet var å kartlegge erfaringer og kunnskap om personer som kjøper sex av menn og transpersoner, og hva som er disse gruppenes spesifikke behov og helsemessige utfordringer. Personer som kjøper sex av menn og transpersoner er en gruppe med særskilte helseutfordringer, ikke minst forhøyet risiko for HIV-smitte og andre seksuelt overførbare infeksjoner. Denne gruppen kan oppleve utfordringer som skam og stigma knyttet til egen seksualitet, som igjen kan ha negativ innvirkning på deres psykiske helse. Det finnes per i dag ingen egne tiltak rettet mot denne gruppen, og personene oppsøker ikke nødvendigvis helsetjenester rettet mot homofile eller bifile, da mange lever i heterofile parforhold. I tillegg benytter mange av disse kjøperne andre forum for kjøp av seksuelle tjenester, enn de tradisjonelle eskortesidene. I tillegg ønsket vi å tilegne oss kunnskap om hvordan denne gruppen kan nås, med tanke på formidling av informasjon om smitterisiko og samtaletilbud.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
I tråd med målsettingene for prosjektet har Reform gjennomført en kartlegging av erfaringer og kunnskap om personer som kjøper seksuelle tjenester av menn og transpersoner. Vi har tilegnet oss kunnskap om hvordan denne gruppen kan nås med tanke på formidling av informasjon om smitterisiko og samtaletilbud. I løpet av prosjektet anslår vi å ha nådd nærmere 6000 personer med informasjon om temaet. Vi anser det som et vellykket antall. Til sammen har vi vært i direkte kontakt med 20 kjøpere. Informantene identifiserte seg som homofile, bifile, heterofile, trysexual og bi-nysgjerrige. De fleste er menn, men en av informantene er en transkvinne. Noen av kjøperne har solgt sex selv, disse har fortalt om kvinnelige kjøpere og par. I tillegg har vi vært i kontakt med menn og transpersoner som selger sex, samt intervjuet 13 fagpersoner. Intervjuene har inkludert temaer som smittefare, seksualitet, behov for samtale, skam og stigma, ensomhet, seksuell utforsking, sexkjøpsloven og traficking.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
500
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet har bestått av tre hovedaktiviteter: Nettbasert kartlegging, intervjuer med fagfolk og intervjuer med kjøpere. Alle aktivitetene ble kvalitetssikret gjennom en meget sterk referansegruppe av fagfolk. Den nettbaserte kartleggingen besto av passive profiler på nettsider og apper. Noen av nettstedene var eksplisitte sider for kjøp og salg, mens andre var sjekkesider. Hensikten var å komme i kontakt med kjøpere, få oversikt over hvordan kjøp og salg foregår på nett, hvordan kjøpere presenterer seg selv og hvilke diskusjonstemaer de er opptatt av. Til sammen 13 personer fra fagfeltet ble intervjuet. Fagpersonene hadde kommet i kontakt med kjøpere gjennom ulike helsetilbud, samtaletilbud, interesseorganisasjoner og selgere. Gjennom den nettbaserte kartleggingen fikk vi 20 direkte henvendelser fra kjøpere, hvorav 12 av dem stilte til intervju. En av informantene ble rekruttert gjennom referansegruppen, de resterende ble rekruttert via annonsering på Gaysir.no. Hensikten var å få innsikt i hvilke behov og utfordringer kjøpere som ikke har oppsøkt hjelpetilbud møter på. I tillegg ga rekrutteringsprosessen gode indikasjoner på hvordan kjøperne kan nås.
Resultater og resultatvurdering
Erfaringene fra den nettbaserte kartleggingen viser at annonsering på relevante nettsteder i størst grad er det som når kjøpere. Videre kommer det fram at tilbud som KAST og PKS ikke er godt nok kjente blant målgruppen. Kartleggingen viser at de fleste kjøperne er opptatt av og har god kunnskap om smitterisiko ved kjøp av seksuelle tjenester. Likevel kommer det fram at ikke alle er like påpasselige med bruk av kondom ved penetrerende sex. Noe av det som skiller denne gruppen kjøpere fra de som kjøper sex av ciskvinner, er at kjøperne oftere også har solgt eller begynner å selge selv. Dette gjør skillet mellom kjøper og selger mer uklart. For informantene som har kjøpt sex av transkvinner, forteller flere at de har begynt å stille spørsmål til sin heterofile identitet som følge av hendelsen. I tillegg tyder kartleggingen på at det å kjøpe sex av en transperson eller mann dersom man identifiserer seg som heterofil fører til ytterligere skam og stigma når det kommer til åpenhet.
Oppsummering og videre planer
Gjennom prosjektet Usynlig kjøpergruppe har Reform bidratt til å innhente erfaringer og kunnskap om personer som kjøper seksuelle tjenester av menn og transpersoner, og hva som er deres spesifikke behov og helsemessige utfordringer. Resultatene viser at dette er en mangfoldig gruppe som på flere områder bryter med stereotypene som ofte fremstilles i media. Det vil derfor være viktig å videreformidle funnene fra kartleggingen i en erfaringsrapport. Vi vil derfor søke midler til å utarbeide, trykke og distribuere en erfaringsrapport i etterkant av prosjektet.