En afasifilm – Når språket går i stykker
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Afasiforbundet jobber for at afasirammede og pårørende skal få en bedre hverdag og vi jobber for å spre bevissthet om afasi. Forskning viser at det generelt sett er for dårlig kunnskap om afasi i befolkningen. Rammede og pårørende oppgir mangel på informasjon i etterkant av skaden og helsepersonell trenger kunnskap om afasi og strategier for kommunikasjon. Det er behov for en informasjonsfilm som gir økt innsikt i hva afasi er, tips til å mestre hverdagen og kommunikasjonsstrategier.
Målsetting for prosjektet
Målet er å lage en film som informerer om afasi, som gir nyttige råd og tips til afasihverdagen samt konkrete strategier for kommunikasjon med afasirammede. Det er viktig at filmen gir informasjon som målgruppen har behov for og som kan bidra til hverdagsmestring.
Målgruppe
Målgruppen er afasirammede, pårørende, helsepersonell og folk flest.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
80000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Afasiforbundet vil ha en kvalitativ tilnærming til både kartlegging og intervjuer. Planen er å benytte en semi-strukturert datainnhentingsmetode via telefonsamtaler og møter. Det er viktig å understreke at det er administrasjonen i Afasiforbundet som vil lede dette prosjektet.
Fremdriftsplan for prosjektet
Juli – oktober (Planleggingsfase) Kartlegging, drøfting, pilotprosjekt, kontakt med produksjonsselskap November – mars (produksjonsfase) Bearbeiding etter pilotprosjekt, innspill faglig utvalg, innspilling/opptak, redigering April – juni (distribusjonsfase) – Markedsføring og distribuering Se vedlagt prosjektbeskrivelse for utdypende informasjon.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Afasiforbundet jobber for at afasirammede og pårørende skal få en bedre hverdag og vi jobber for å spre bevissthet om afasi. Forskning viser at det generelt sett er for dårlig kunnskap om afasi i befolkningen. Rammede og pårørende oppgir mangel på informasjon i etterkant av skaden og helsepersonell trenger kunnskap om afasi og strategier for kommunikasjon. Det er behov for en informasjonsfilm som gir økt innsikt i hva afasi er, tips til å mestre hverdagen og kommunikasjonsstrategier. Afasiforbundet søkte midler for å lage en langfilm (20 min) rettet mot personer med afasi, pårørende og andre interessenter, en kortere film (3 min) som lett kan spres bredt, rettet mot «folk flest» og en reklamefilm (30 sek) ment for bruk i reklamefrie dager.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Når det gjelder prosjektets effektmål – En bedre situasjon for afasirammede og pårørende, er dette et abstrakt mål, hvilket vanskelig lar seg måle. Når det imidlertid gjelder prosjektets resultatmål (som vi mener bidrar til en bedre situasjon) – Lage en film (filmer) som gir god informasjon om afasi, tips og råd samt strategier for kommunikasjon, vil vi si at vi har oppnådd dette i meget stor grad. Gjennom hele prosessen har vi passet på å ha løpende kontakt med ulike aktører som har kunnet bidra til filmens nyttegrad relevans og kvalitet. Etter filmenes lansering har vi fått positive tilbakemeldinger fra afasirammede, pårørende, fagpersoner, og andre om at filmene er nyttige og fine. Ikke minst at afasirammedes stemme kommer tydelig frem i filmen. Å la afasirammede og pårørende få tydelige stemmer i filmen viser at vi har lagt stor vekt på brukermedvirkning. Alle skuespillere i filmen har deltatt på frivillig grunnlag.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
10000
Prosjektgjennomføring/Metode
November 2017 – april 2018 Karlegging i forbindelse med filmens tematikk. Drøfting med representanter fra Afasiforbundets faglige utvalg og brukere. Kontakt og avtale med produsent. Diskusjon av rammer for prosjektet. Mai 2018 – juni 2018 Utarbeidelse av storyline. Kontakt og avtale med de som skulle filmes (afasirammede, pårørende, fagpersoner). Utforming av spørsmål til «skuespillerne» + deler av manus. Kvalitetssikring Juli 2018 – september 2018 Gjennomføring av filmopptak. Kvalitetssikring Publisering og deling av animasjonsfilm (3 min) Teknisk arbeid (teknisk produsent) Oktober 2018 – desember 2018 Sak om informasjonsfilmene (og prosessen) i medlemsbladet Afasiposten (se vedlegg). Teknisk arbeid (teknisk produsent). Kvalitetssikring og godkjenning fra medvirkende. Informasjon om kommende film per epost, i sosiale medier og i Afasiposten. Januar 2019 Publisering og deling av teaser (reklamefilm 30 sek) Publisering og deling av film (20 min.)
Resultater og resultatvurdering
Afasiforbundet er stolt av prosjektets resultater. Vi har mestret å lage gode filmer som inneholder den tematikken vi i utgangspunktet ønsket at filmene skulle inneholde og vi er takknemlige for alle modige bidragsytere. Det er laget tre separate filmer; En på 20 min, en på 3 minutter og en på 30 sekunder. Vi har også lager flere artikler i medlemsblader om prosjektet og resultatene, samt informert på diverse andre plattformer som nettside og Facebook-side. Filmene vi har laget er gode og informative. I tråd med målsetningen har vi laget filmer som gir informasjon om afasi, som gir tips og råd (særlig i forbindelse med språkrehabilitering, som jo er essensielt for personer som har fått afasi) og som på en god måte formidler hvordan man kan tilrettelegge for kommunikasjon i samtale med afasirammede. Å la afasirammede og pårørende få tydelige stemmer i filmen viser at vi har lagt stor vekt på brukermedvirkning. Alle skuespillere i filmen har deltatt på frivillig grunnlag.
Oppsummering og videre planer
Afasiforbundet vil fortsette å spre filmene og vise dem derdet er relevant. Vi fikk nylig innvilget søknaden om å få bruke reklamefilmen på reklamefrie dager på TV2 og TVNorge. Vi er fornøyde med prosjektets resultat, og vil fortsette å søke om og gjennomføre prosjekter som kommer personer med afasi og deres pårørende til gode.