Barnas tegnspråklige møteplass

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Det finnes forskjellige statlige og frivillige aktører som jobber inn mot døve og hørselshemmede barn. Døveforeningene og døvekirkene er frivillige organisasjoner og tegnspråklige arena. Der lever tegnspråkkulturen, men døve barn og unge sliter ofte med å finne sin tilhørighet der og å vedkjenne seg sin egen døvhet. Tegnspråklige er en minoritet og det å vedkjenne sin tilhørighet til denne minoriteten er en prosess som gjerne sammenliknes med det å vedkjenne seg til en seksuell minoritet, å komme ut av skapet, med alle de utfordringene som ligger i dette i tillegg til selve funksjonshemming.

Målsetting for prosjektet

Vi skal lage byggeklosser for tegnspråklige møteplasser for døve barn og deres foreldre. Byggeklossene skal publiseres på en hjemmeside og inspirere forskjellige aktører til å jobbe sammen om oppveksten for tegnspråklige barn. Opplegg skal prøves ut og legges til rette et for kontinuerlige tilbud.

Målgruppe

Den primære målgruppen er hørselshemmede barn og unge og nettverket, spesielt foreldrene, deres.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

100

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet vil legge til rette for en læringsprosess etter aksjonslæringsmodellen og derfor benytte seg av forskjellige veiledningsmetoder i gjennomføringen. Gjennomføringen vil kunne deles inn i fem faser som delvis vil være overlappende: 1. Etableringen av prosjektstrukturen 2. Utvikling av byggeklossene som pedagogiske moduler for samlinger 3. Utprøving i pilotgrupper 4. Produksjon gjennom opptak av tegnspråk 5. Formidling gjennom publisering, kurs og veiledning ETABLERINGSFASEN Prosjektstrukturen etableres. UTVIKLING Det finnes mange ideer og noen som har prøvd seg på opplegg for enkelte samlinger. Vi skal samle inn ideene og erfaringene og systematisere dem slik at det kan bli byggeklosser for samlinger ut av dem. Etter dette skal vi se på hvilke andre viktige tema som bør tas opp i samlinger. UTPRØVING Oppleggene utprøves i to pilotgrupper i Trondheim og Kristiansand med veiledning og evaluering. PRODUKSJON Når pilotgruppene har dannet et erfaringsgrunnlag i et år skal materiellet settes i produksjon. Det skal lages tegnspråkfilmer som skal publiseres i en ressursdatabase på nettet. FORMIDLING Det arrangeres et 5-dagers kurs ved NTNU for interesserte multiplikatorer som skal legge til rette for kontinuerlige tilbud.

Fremdriftsplan for prosjektet

Høst 2017 Etablering av prosjektstrukturen Vår 2018 Utvikling og innsamling Høst 2018/vår 2019 Utprøving i Trondheim og Kristiansand Høst 2019 Produksjon Vår 2020 Formidling

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

De siste tiårene har statlige skoler for døve og hørselshemmede blitt lagt ned, og det har dermed blitt færre møteplasser for døve barn. Barn trenger å møte andre barn, andre læringsarenaer og uformell læring. Foreldre trenger også møtepunkt og læringsarenaer. Det finnes forskjellige statlige og frivillige aktører som jobber inn mot døve og hørselshemmede barn, for eksempel døveforeningene og døvekirkene. Målet med dette prosjektet er å lage byggeklosser for tegnspråklige møteplasser for døve barn og deres foreldre. Byggeklossene skal publiseres på en hjemmeside og inspirere forskjellige aktører til å jobbe sammen om oppveksten for tegnspråklige barn. Opplegg skal prøves ut og legges til rette for kontinuerlige tilbud. Den primære målgruppen er 5.000 døve og hørselshemmede som bruker tegnspråk. I tillegg kommer nettverket: familien, venner, lærere, kollegaer og tolker. Et forsiktig anslag blir cirka 25.000 personer, og vi planla å nå 100 personer av 1000 i målgruppen i prosjektet.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Evaluering fra deltakerne i pilotgruppene var den mest effektive måte å måle effekten på. Der kunne vi be dem selv om å evaluere hvilken effekt tiltaket har hatt på dem. Læring som en effekt vil også kunne dokumenteres gjennom veiledningsprosessen. Vi har gjennomført evalueringer fortløpende. Tiltak rettet mot mental helse har ofte en langtidseffekt som vil være vanskelig å måle innenfor en ramme på 3 år.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

450

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi kom sent i gang med prosjektet da det kom overraskende på oss at vi fikk midler, og ikke alt var avklart på forhånd. Vi kom i gang i Trondheim med første møteplass på Mjuklia i september 2018 der vi prøvde ut et opplegg vi hadde laget i forkant. Deretter har vi prøvd ulike typer møteplasser: over en kveld, over en dag eller over en helg. Dette opplegget har da vært prøvd ut i Trondheim samt i Kristiansand. Vi har også laget en del videoer, og produksjonen av disse er nå i sluttfasen. Når disse er klare, legges de ut på nettsiden www.btegnm.no. Formidling vil skje gjennom publisering og veiledning fra Døvekirkens side i samarbeid med Norges Døveforbund og Norges Døveforbund Ungdom.

Resultater og resultatvurdering

Vi har etablert en nettside, www.btegnm.no, der en kan finne: • Informasjon om prosjektet • Hva er barnas tegnspråklige møteplass? • Byggeklosser • Gruppeledere: Lukket fane der de som vil starte BTM får tilgang til opplegg og ulike ressurser • Ressurser: Oversikt over hvem en kan kontakte ved ønske om å etablere en møteplass

Oppsummering og videre planer

Vi har fått et mindreforbruk i prosjektet, og dette overføres tilbake til Stiftelsen Dam. Det blir også lagt ut informasjon på våre sosiale medier, NDFs sosiale medier og Døves Tidsskrift. Vi vil fortsette å drifte nettsiden samt veilede de som vil sette i gang med sorggrupper.

Prosjektleder

Hege Roaldstveit Lønning

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Barnas tegnspråklige møteplass
Organisasjon
Norges Døveforbund
Org.ledd
Døvekirken (NGO)
Beløp Bevilget
2017: kr 354 000, 2018: kr 509 000, 2019: kr 475 000
Startdato
01.07.2017
Sluttdato
30.12.2021
Status
Avsluttet