Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Kols er den sykdommen som øker raskest i verden, og WHO rangerer tilstanden som verdens fjerde ledende dødsårsak. Beregninger viser at innen 2020 vil kols være den tredje viktigste dødsårsaken internasjonalt. Mellom 250.000 og 350.000 personer anslås å ha kols i Norge, men om lag 50-75% av disse er ikke klar over det selv. LHL planlegger derfor å gjennomføre en landsdekkende digital kolskampanje fordi vi ønsker å nå fram til de som kan ha kols men som ikke har fått stilt en diagnose og motivere dem til å gå til legen for å ta en spirometritest (en pustetest).
Målsetting for prosjektet
Gjennomføre en kolskampanje 1 – 18 nov.-17 med mål om å skape oppmerksomhet om sykdommen kols og slik nå fram til de som har kols uten å vite det. Hensikten er at de det gjelder skal oppsøke lege for å få tatt en spirometri slik at det kan settes inn tidlig behandling og sykdomsutviklingen bremses.
Målgruppe
Personer som er eldre enn 35 år, røykere, men også de som jobber/har hatt jobber der man er særlig er utsatt for yrkesrelatert kols og som har luftveisplager
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
175000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
I kampanjeperioden vil vi kjøpe annonseplass på facebook, skape medieoppslag og spre informasjon gjennom LHLs egne kanaler (hjemmesiden lhl.no, elektronisk nyhetsbrev, LHLs facebook-side og medlemsbladet Det nytter). Vi vil også gå i dialog med aktuelle arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner. Vi tenker her på bransjer der ansatte er særlig utsatt for yrkesrelatert kols samt kontakte andre institusjoner og miljøer med oppfordring om å spre kampanjebudskapet. I tillegg vil LHL arbeide for god spredning gjennom å få støttespillere til å dele kampanjen, noe LHL har god erfaring med fra tidligere. Vi vil gjennomføre en omnibus med fokus kolstesten som vil gi oss grunnlag for medieutspill i kampanjeperioden. I tillegg vil vi benytte personlige historier om (1) har fått tidlig påvisning av kols og som lever godt med diagnosen og/eller (2) har fått endret livsstil hvor riktig medisinbruk gjør det mulig å trene mer. Vi planlegger også et politisk utspill relatert til rehabiliteringstilbud lokalt. Landesiden for «kolskampanjen» på lhl.no vil bestå av kolstest, inhalasjonsveiledning for riktig medisinbruk og fakta om kols, mulighet til å melde seg på vårt nyhetsbrev og melde seg inn i LHL.
Fremdriftsplan for prosjektet
August – oktober: Kjøpe annonseplass. Dialog med samarbeidspartnere. Informere om kampanjen. November: Gjennomføre omnibuss. Skape medieoppslag. Desember: Evaluering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Mellom 250000 og 350000 personer har kols i Norge i dag og 50-75% av disse er ikke klar over det selv. Uten diagnose kan det heller ikke settes inn effektive, forebyggende og sykdomsbegrensende tiltak. Det har vært 25% økning av kols de siste 15 år og i løpet av ett år anslår man at ca 20000 får diagnosen og at ca 1400 dør av kols. LHL ville derfor gjennomføre en kampanje som skulle skape oppmerksomhet om kols i befolkningen og på den måten nå fram til de som har kols uten å vite det. Vi ønsket særlig å nå de over 35 år og som røyker, men også de som jobber eller har hatt jobber der man er særlig utsatt for yrkesrelatert kols og som har symptomer på luftveisplager. Gjennom god spredning av annonserte og målrettede budskap på facebook og via andre infokanaler ville vi få målgruppen til å gjennomføre en kolstest på nett som kunne gi dem svar på om de burde oppsøke lege og ta en lungefunksjonstest. Dette for å komme i gang med behandling tidlig og slik bremse sykdomsutviklingen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
I kampanjeperioden ville vi måle om kampanjen hadde hatt effekt gjennom antall annonsevisninger på Facebook (FB) og antall unike besøkende på landesiden for kampanjen på lhl.no. Vi hadde et ambisiøst mål om 2,5 mill. annonsevisninger rettet mot målgruppen gjennom betalt annonsering på FB. Vi oppnådde 2,53 mill. annonsevisninger. Vi hadde også et ambisiøst mål om 75 000 unike besøkende på LHL sine landesider for kampanjen. Vi oppnådde 106 000 unike økter og var dermed godt over målet. Over 60 000 tok kolstesten (kolshjelpen.no) i kampanjeperioden, og av disse var 58 % kvinner og 42 % menn. Data fra «Kolshjelpen» viser dessuten at de som gjennomførte kolstesten var i gjennomsnitt 12 år yngre enn de som går til fastlegen. Dette viser at kampanjen nådde fram til mange i målgruppene, og vi må derfor kunne si at kampanjen hadde effekt. I tiden etter kampanjeperioden har flere vært inne på LHL sine nettsider og gjennomført kolstesten, slik at dette tallet bare fortsetter å øke.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
105996
Prosjektgjennomføring/Metode
Kampanjen ble gjennomført 1-15. november 2017. Tiden fram til kampanjestart brukte vi til å spre info om den planlagte kampanjen i egen organisasjon og til aktuelle samarbeidspartnere og støttespillere. Vi designet kampanjesider og produserte innhold til sidene tilpasset målgruppene vi ønsket å nå. Det ble laget tre landesider for kampanjen på lhl.no: En for de som var diagnostisert med kols, og to for de som kunne ha kols uten å vite det der informasjonen på den ene siden tok for seg yrkesrelatert kols. I tillegg til bl.a. faktainfo om kols fikk de som besøkte sidene tilgang til en kolstest; et digitalt verktøy som i løpet av høsten ble utviklet av et annet Extra-prosjekt («Kolshjelpen»). Ved hjelp av kolstesten kunne de sjekke om de burde undersøkes for kols, og de som har diagnosen kunne kontrollere om de får riktig behandling og oppfølging. For å få på plass trafikk-kilder til kampanjen på lhl.no investerte vi i FB-annonser og Google Adwords i tillegg til å omtale kampanjen i våre egne infokanaler. Vi fikk LHL-medlemmer, samarbeidspartnere og støttespillere til å dele våre korte og presise FB-budskap. Via Norsk Forening for Allmennmedisin fikk 6000 fastleger info om kampanjen
Resultater og resultatvurdering
Det å annonsere på FB og investere i Google Adwards har vært avgjørende for å oppnå god synlighet. Bidraget fra aktive tillitsvalgte, medlemmer, samarbeidspartnere og støttespillere (Apotekerforeningen, apotekkjeder, Helsedirektoratet, Legemiddelselskap) mht å spre annonsene på sosiale medier bidro også til det gode resultatet. Vi fikk også god spredningsstøtte gjennom fagforbund der medlemmene er særlig utsatt for yrkesrelatert kols. Slik har vi nådd fram til nåværende og tidligere arbeidstakere som har kols eller står i fare for å utvikle kols. Samarbeidet med “Kolshjelpen” og støtten fra lungespesialister i og utenfor LHL samt allmennlegeforeningen har også bidratt til at kampanjebudskapet fikk nødvendig oppmerksomhet og spredning. Likeså presseoppslagene vi fikk. Vi har god grunn til å tro at de som oppfattet seg i målgruppen for kampanjen, eller kjente til noen som kunne ha nytte av å ta kolstesten, selv oppsøkte eller ble oppfordret til å oppsøke lhl.no og vår kampanjeside.
Oppsummering og videre planer
LHL har gjennomført en digital kampanje med et klart forebyggende helseformål; nemlig å nå ut til befolkningen med informasjon om lungesykdommen kols og da særlig personer som kan ha kols uten å vite det. Det har vært viktig for oss å nå ut med budskapet om at det er viktig å oppsøke lege og få tatt en lungefunksjonstest om man mistenker kols slik at behandling kan settes i gang tidlig og sykdomsutviklingen bremses. Annonser på FB (eks. «Har du kols uten å vite det?») ledet folk til kampanjesidene på lhl.no hvor de kunne ta en kolstest. Vi planlegger tilsvarende kampanjer i årene som kommer.