U-Go — Aktiv skolevei for ungdom

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Aktivitetsnivået til målgruppen synker. Spesielt med tanke på hverdagsaktivitet og aktiv reisevei. Andelen mellom 13-17-åringer som sykler gikk fra 15 % i 2005 til 9 % i 2009 i følge Statens Vegvesen sin Nasjonal Sykkelstrategi 2014-2023. I følge samme rapport oppfyller kun 50 % av 15-åringer anbefalingen om å være fysisk aktiv minst 60 minutter hver dag. Skoleveien er avgjørende for målgruppen. Tall fra Helsedirektoratet 2008 viser at andelen som går eller sykler til og fra skolen synker med 13 % fra du er 9-15 år. Dette vil vi gjøre noe med gjennom å sette fokus på en aktiv skolevei.

Målsetting for prosjektet

Å bidra til økt hverdagsaktivitet i målgruppen og slik jobbe opp mot Helsedirektoratets anbefalte 30/60 minutters daglige aktivitet. Å skape varige aktive reisevaner hos unge. Å nå ut til 40% av ungdomsskolene i landet og blant disse ha en deltakelse i kampanjen på 20%.

Målgruppe

Ungdomskoleelever

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

10000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Fase 1: Analyse. Prosjektet vi ha en fase med gjennomgang av piloten som utføres mai 2017. Piloten vil bli analysert og svar fra spørreundersøkelsen samt andre tilbakemeldinger vil bli gjennomgått. Relevante svar og tilbakemeldinger vil bli brukt som veiledning for videreutvikling av kampanjen. Fase 2: Idéutvikling for nye aspekter i kampanjen eller for forbedring av aspekter allerede implementert. Fase 3: Videreutvikling av tekniske løsninger på nett og app, samt kommunikasjon og visuelt uttrykk. Lage avtaler med premieleverandører. Lage kommuneavtaler med kommuner som ønsker å implementere kampanjen ved ungdomsskolene i sitt område. Fase 4: Produksjon og distribuering av informasjonsmateriell. Fase 5: Utførelse av selve kampanjen med ukentlig premiering av klasser, påminnelser på egne medier samt løpende kontakt med kommune/skole. Fase 6: Analyse og evaluering av kampanjen ved hjelp av konkrete tall fra registreringsløsning på nettside og app, samt med tilbakemeldinger fra involverte og spørreundersøkelse.

Fremdriftsplan for prosjektet

August/September: Fase 1 og 2 — Analyse og idéutvikling. Oktober/November/Desember: Fase 3 — Videreutvikling av tekniske løsninger, kommunikasjon og visuelt uttrykk. Premie- og kommuneavtaler. Januar/Februar: Fortsette fase 3 samt start fase 4 — Produksjon informasjonsmateriell. Mars/April: Fase 4 — Produksjon og distribuering av informasjonsmateriell. Mai: Fase 5 — Utførelse av kampanjen. Juni/juli: Fase 6 — Analyse og evaluering av kampanjen.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting: • Å motivere ungdomsskoleelever til å bruke skoleveien sin aktivt. • Å skape gode vaner som ungdommen kan ta med seg videre i livet. • Å formidle trafikksikkerhet gjennom aksjonen. • Å skape en engasjerende kampanje for målgruppen. Nå ut til ca. 40% av alle ungdomsskoleelever og engasjere 20% av de i kampanjen. Målgruppe: Ungdomsskoleelever over hele landet. Bakgrunn: Målet oppgitt av TØI er at 80% av barn og unge skal gå eller sykle til og fra skolen. I dag utgjør dette 56% blant grunnskoleelever. Andelen 13-17-åringer som sykler gikk ned fra 15 % i 2005 til 9 % i 2009 i følge Statens Vegvesen sin Nasjonal Sykkelstrategi 2014-2023. I følge samme rapport oppfyller kun 50 % av 15-åringer anbefalingen om å være fysisk Helsedirektoratet anbefaler 60 minutters aktivitet hver dag for ungdom. Med en målrettet kampanje hvor vi kommuniserer på ungdomsskoleelevenes premisser og plattformer kan vi inspirere til økt hverdagsaktivitet gjennom aktiv bruk av skoleveien.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det ble totalt sendt ut informasjonsmailer og plakater til 217 skoler med til sammen godt 64.000 elever. I tillegg er det sendt ut informasjonsmailer til 165 skoler med til sammen godt 30.000 elever. Det er besøkt ca. 60 skoler i Akershus, Oslo, Bergen, Stavanger og Hurum. Skolene tilsvarer ca. 25.000 elever. Totalt har vi altså med utsendelser og besøk nådd ut til ca. 125.000 elever! Erfaringen tilsier at det oppnås størst effekt når vi besøker, elevrådet har vært involvert og/eller at skoleledelsen i kommunen har engasjert seg. Vi ser tydelige forskjeller på deltakelse når vi har hatt personlig kontakt med skolene og ledelsen. Så kampanjen er distribuert bredt og har hatt mulighet til å nå 125.000 elever med utsendelser. Men vi har ingen garanti for at skolene har distribuert og benyttet materiellet. Totalt har vi estimert 40% oppmerksomhet, men dersom skolene ikke har distribuert materiellet videre, har det ikke nådd ut!

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

125000

Prosjektgjennomføring/Metode

Kampanjen går ut på å registrere sin aktive reisevei til og fra skole. Sykle, gå, løpe, skate eller på annen vis være aktiv. Man får poeng for reisene sin, 1 poeng om det er under 500 meter og 2 poeng om det er over 500 meter. Maks 4 poeng pr. dag. Alle klasser er et lag og det er lagets snittpoeng som teller med i konkurransen. Aktiviteter registreres enten på http://www.u-go.no/ eller i U-Go appen. Det ble gjennomført en sosiale mediekampanje i SnapChat, YouTube, Facebook, Instagram og søkeord Google. Kampanjen gikk over ca. 4 uker fra uke 16 til 10. mai (kampanjen startet 3. mai) med en peak den siste uken før start og den første uken i kampanjen. Kampanjen oppnådde sterke resultater: – Adwords: 6,500 Visninger, 537 klikk, klikkrate 8,31 – YouTube: 104.000 visninger – Facebook: 869.267 visninger, 2.168 klikk – Snapchat: 995.200 visninger, 114.900 avspillinger, 8.100 swipe-ups YouTube, Facebook og Snapchat er segmentert på målgruppe 13-17 år. Fra uke 13 til uke 17 ble det gjennomført 60 skolebesøk (se prosjektplan for hvilke skoler).

Resultater og resultatvurdering

Nøkkeltall: Antall påmeldte: 4367 Antall aktive deltakere: 2413 Antall skoler med påmeldte deltakere: 136 Totalt antall kilometer: 141 073 Totalt antall økter: 30 117 Totalt antall timer: 16 351 t. og 43 min. Vi er godt fornøyd med antall skoler påmeldt, men skulle gjerne ha klart å engasjere flere elever på den enkelte skolen. Der vi som nevnt ser vi lykkes, er der det er en dialog med skolen/ledelsen/elevrådet/kommunen. VI hadde utfordringer med den app’en som er utviklet. Dette ga en del frafall og også at andel aktive ble lavere enn forventet. Ungdommen er en utålmodig målgruppe og alternativet i form av registrering via nettsiden var mindre aktuelt for deltakerne.

Oppsummering og videre planer

Vi har fått flere tilbakemeldinger fra fornøyde skoler og deltakere med ivrige elever. Basert på tilbakemeldingene vi har fått fra deltakende skoler har kampanjen inspirert til en aktiv hverdag og ikke minst vært engasjerende. Med lærdom fra årets kampanje og mulighet til å fokusere ende mer på informasjon og kommunikasjon tror vi på at kampanjen kan involvere mange flere. Dersom vi skal lykkes ute i kommunene må kommunene ha en mer sentral rolle og skolesjefen og elevrådene må involveres i kampanjen. Der skoleledelse, elevråd og skolesjef har vært involvert ser vi tydelig økt involvering.

Prosjektleder

Lotte Frost

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
U-Go — Aktiv skolevei for ungdom
Organisasjon
Norges Bedriftsidrettsforbund
Beløp Bevilget
2017: kr 300 000
Startdato
31.07.2017
Sluttdato
31.07.2018
Status
Avsluttet