Døve foreldre må også vite hva som skjer

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Seksuelle krenkelser og overgrep mot barn og unge er et alvorlig og aktuelt tema. Noen barn har døve foreldre. Hvordan skal voksne døve kunne være der for barn og unge som trenger det når de ikke har full tilgang på informasjon? Hvordan skal de kunne snakke med barn og unge om grensesetting og relasjoner når de ikke engang vet at det er et høyaktuelt tema? Barneombudet anbefaler at man skal snakke om hva barn og unge opplever på internett og om hva seksuelle krenkelser som slutshaming, groping og utnytting av fulle personer innebærer. Da må informasjon gjøres tilgjengelig på tegnspråk.

Målsetting for prosjektet

Gjøre informasjon om seksuelle krenkelser og overgrep mot barn og unge tilgjengelig på norsk tegnspråk. Siden norsk tegnspråk er et gestuelt‐visuelt språk, må informasjonen formidles i film/filmklipp. Informasjon skal styrke foreldrene i deres foreldrerolle og gjøre dem i stand til å beskytte barna.

Målgruppe

Resultatmålgruppe: Døve foreldre og voksenpersoner med norsk tegnspråk som førstespråk. Effektmålgruppe: Deres barn.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

5000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet gjennomføres som informasjonsfilmprosjekt. Vi har erfaring fra tidligere Extraprosjekter: «Hjelp! Barnet mitt hører ikke» og «Psykisk helse» (med Tankevirus‐modellen på norsk tegnspråk) og «Du er ikke alene», om vold i nære relasjoner. (Begge produsenter av «Du er ikke alene» er i dag ansatte i Supervisuell.) Alle filmene kan ses på tegn.tv: http://tegn.tv/film/hjelp‐barnet‐mitt‐horer‐ikke/ (OBS: resultatmålgruppe er talespråklige) http://tegn.tv/film/psykisk‐helse/ http://tegn.tv/film/du‐er‐ikke‐alene/ Vi har solid erfaring med denne typen produksjoner. Konkret vil vi lage 7 til 15 enkeltvideoer (se mer i prosjektbeskrivelse om prosessen), som vi distribuerer direkte til målgruppen. Vi vil følge samme modell som «Hjelp! Barnet hører ikke» hvor vi sprer ett og ett klipp om gangen, gjerne på samme dag og tidspunkt hver uke, på Facebook og Instagram. Hver post promoteres mot en definert målgruppe, og vi sørger for delinger med andre aktører og grupper (f.eks. NDF, NDFU, grupper som «Hørselshemmet – hva så?» som er en lukket gruppe med over 6000 medlemmer). Filmene vil også ligge permanent tilgjengelig på tegn.tv, slik at de alltid er lett tilgjengelig for alle som vil vise til filmene.

Fremdriftsplan for prosjektet

Høst 2018: Manus, research, planlegging Vår 2019: Filmopptak Høst 2019: Postproduksjon, planlegge distribusjon Vår 2020: Distribusjon Se prosjektbeskrivelse for mer utfyllende fremdriftsplan!

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Forskning forteller at kunnskap om kropp og seksualitet kan styrke barns selvtillit og evne til grensesetting. Foreldre har hovedansvaret for at barna får trygg kunnskap om kropp, seksualitet og følelser. Det ble planlagt åtte filmer med foreldre i hovedrollene fordi det kan være lettere å ta til seg “informasjon” når man kan identifisere seg med formidleren og situasjonene. Foreldrene er fremstilt (manus) som positive forbilder og gode samtalepartnere. Prosjektets målsetting var å oppfylle viktige foreldre- og barnerettigheter med å lage tidsriktige informasjonsfilmer om seksualitet og seksuelle krenkelser mot barn og unge på norsk tegnspråk. Siden norsk tegnspråk er et gestueltvisuelt språk, måtte informasjonen formidles som film. Alle filmene er i tillegg tekstet. Resultatmålgruppe: Døve foreldre og voksenpersoner med norsk tegnspråk som førstespråk. Effektmålgruppe: Deres barn.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Målene våre om å nå ut til foreldre og imøtekomme deres behov for kunnskap om seksualitet og deres behov for kunnskap om samtale-måter ble ivaretatt fra starten av fordi vi hadde målgruppen med oss som brukermedvirkere i alle ledd. Høy grad av brukermedvirkning er en viktig suksessfaktor. Om filmenes budskap faktisk, i alle familier, vil bidra til å styrke døve foreldres rolle som seksualoppdragere, kan bli målt med intervju og kvalitativ forskning. Det ligger utenfor dette prosjektet. Men når prosjektet hadde inkludert brukermedvirkning underveis i hele utviklingen så lover det godt for at filmenes budskap får effekt etter planlagte mål. Allerede i pausene under filmopptak merket vi effekter, foreldre-skuespillerne snakket lett videre om temaene. Filmene ser ut til å åpne opp for dialoger. Vi registrer også at «SOS» blir jevnlig brukt i likhet med flere andre informasjonsprosjekter som er laget med støtte fra Dam.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

4000

Prosjektgjennomføring/Metode

Produktivt samarbeid med gode rolleavklaringer og tilrettelegging for flyt i kommunikasjon gav resultater og prosjektets mål ble oppfylt. Prosjekt “SOS” ble gjennomført i seks faser der alle involverte hadde definert hovedansvar. Fase 1: konsept og foreldre-cases velges, fase 2: manusutvikling, fase 3: manusøving og tilrettelegging for tegnspråk, fase 4: styling og opptak, fase 5: redigering og norsk teksting og fase 6: distribusjon av filmene. Supervisuell er en veletablert mediebedrift som har døve/hørselshemmede ansatte. De leverte alt innen film, media og kommunikasjon, samt plukket ut dyktige skuespillere som kunne spille foreldre og beherske tegnspråk. Fagansvarlig, Stine Kühle-Hansen, var fagansvarlig og tilførte sexologisk kunnskap, samt ideen om høy grad av brukermedvirkning; foreldre i alle rollene. Dramatiseringer av samtaler mellom ulike foreldrepar i ulike hjemlige situasjoner; kjøkken, stue, soverom, treningsrom, hage, badstu og bil, skulle styrke dialogen, identifisering og fellesskapsfølelsen. Den siste filmen sammenfatter rådene i «11 bud». Filmene ble publisert på tegn.tv.no og delt med rekke relevante utdanninger, forbund og nettsider.

Resultater og resultatvurdering

Underveis i utviklingen av filmene testet vi manus og filmer på utvalgte foreldre og barn for å kvalitetssikre filmene. De gav svært positive vurderinger av konseptets innhold og form. Noen av tilbakemeldingene fra målgruppene var at filmene formidlet nyttig fakta og viste gode måter å samtale på. Ideen at foreldre kan fungere i hovedrollene og som positive forbilder ble tatt godt imot. Det er vanskelig å måle effekten av informasjon, men målgruppene har gitt uttrykk for at de er veldig fornøyde Filmene er delt mange ganger på Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube, både blant døve og hørende. En ikke-tegnspråklige aktør, magasinet Cupido, bidro med å formidle informasjonen og omtalte filmene svært positivt. De har over tretti års journalisterfaring med å formidle seksualitet og sexologisk forskning på en lettfattelig og stueren måte.

Oppsummering og videre planer

Vi laget åtte gode informasjonsfilmer uten at de oppleves som belærende undervisningsmateriell. De viser samtaler mellom døve foreldre, som er ressurssterke på temaer om kropp og seksualitet. Filmene bevisstgjør foreldre på en avslappet og liketil måte, og foreldrerollene er mulige å identifisere seg med. Suksessfaktorer var å kombinere profesjonelt filmselskap, brukermedvirkning og sexolog. Prosjektet er avsluttet, men filmene sees på blant annet tegn.tv.no, et permanent og gratis tilbud. Internevaluering var svært god og partene vil samarbeide om nytt filmprosjekt rettet mot ungdom.

Prosjektleder

Finn Arild Thordarson

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
Døve foreldre må også vite hva som skjer
Organisasjon
Norges Døveforbund
Org.ledd
Supervisuell
Beløp Bevilget
2018: kr 445 000, 2019: kr 390 000
Startdato
28.07.2018
Sluttdato
29.06.2020
Status
Avsluttet