Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Likeverdige helsetjenester er en sentral, men uoppnådd, målsetning i det norske helsevesenet. Særlig noen grupper av innvandrerpasienter kommer dårlig ut. Erfaring og forskning viser at en stor del av utfordringene gjelder problemer i kommunikasjon mellom pasient og helsepersonell. Det er også noen spesielle utfordringer knyttet til smittsomme sykdommer som rammer enkelte innvandrergrupper mer enn norskfødte, og er forbundet med svært mye frykt, blant både pasienter og helsepersonell. Frykt bidrar til å hindre at personer søker helsehjelp, og å gjøre kvaliteten på helsetjenester dårligere.
Målsetting for prosjektet
Å utvikle et e-læringskurs for opplæring i god, tillitsskapende og forståelig kommunikasjon mellom helsepersonell og innvandrerpasienter. Hensikten er at innvandrerpasienter får økt tillit til helsevesenet, bedre oppfølging og lettere oppsøker helsetjenester ved behov.
Målgruppe
Primærmålgruppen er innvandrerpasienter. For å nå denne gruppen vil kurset rette seg mot helsepersonell som tilbyr helsetjenester til målgruppen.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
5000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Oppbyggingen og deler av innholdet i kurset vil baseres på et kurskonsept vi selv har utviklet og sett resultater av gjennom flere år. Kursinnholdet vil bli tilpasset behovene til de to målgruppene for dette prosjektet. Vi vil starte med å etablere en prosjektgruppe med kompetanse på tverrkulturell helsekommunikasjon, innvandrerhelse, brukermedvirkning og utvikling av e-læringskurs. For å belyse målgruppenes behov og utfordringer vil prosjektgruppen utarbeide kartleggingsverktøy og deretter involvere referansegrupper – en med helsepersonell og en med innvandrerpasienter. Referansegruppene vil delta særlig aktivt i den tidlige fasen av prosjektet, da kursets innhold og form utvikles, og involveres i valg av virkemidler og i pre-testing av kurset. For å oppnå god læringseffekt vil kurset omfatte et variert utvalg av virkemidler/metoder, som teoretisk fagstoff om helsekommunikasjon, pasienthistorier, illustrasjoner, refleksjonsoppgaver og praktiske oppgaver som dilemmatrening og simuleringer. Pre-testingen vil også inkludere helsepersonell som ikke har deltatt i referansegruppen. Kurset vil bestå av to moduler: Tverrkulturell kommunikasjon og Kommunikasjon i forbindelse med smittsomme sykdommer.
Fremdriftsplan for prosjektet
Halvår 1: Prosjektgruppe etableres, samarbeid med utvikler starter. Utarbeide kartleggingsverktøy. Referansegruppemøter holdes. Analysere behov og inkludere funn i løsningsforslaget. Manus ferdigstilles. Første versjon pre-testes blant helsepersonell. Kurs ferdigstilles. Halvår 2: Lansering. Halvår 3: Distribusjon og markedsføring av kurset fortsetter. Halvår 4: Brukerevaluering; identifisere evt. utbedringer og veien videre. Rapportskriving.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsettingen med prosjektet har vært å utvikle et e-læringskurs for god kommunikasjon mellom helsepersonell og innvandrerpasienter generelt og tuberkulosepasienter spesielt. Språkproblemer, ulik sykdomsforståelse, lav tillit og problemer med å forstå det norske helsevesenet kan bidra til å hindre at innvandrere søker helsehjelp, og gjøre kvaliteten på helsetjenestene de får, dårligere. Det er også vist at helsepersonell opplever at de har for dårlig kompetanse på å møte pasienter med innvandrerbakgrunn. Kurset skal gi helsepersonell økt kommunikasjonskunnskap- og kompetanse for å bedre denne situasjonen. Delmål 1: Å utvikle en kursmodul om tverrkulturell helsekommunikasjon. Delmål 2: Å utvikle en kursmodul om tuberkulose og smittefrykt. Kurset har to målgrupper: Primærmålgruppen er innvandrere som har behov for helsetjenester. Det er disse som skal ha nytte av at helsepersonell tar kurset. Brukermålgruppen er helsepersonell som tilbyr tjenester til primærmålgruppen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi anser at prosjektet har hatt god måloppnåelse, selv om vi ikke har nådd så mange helsearbeidere som vi planla, hovedsakelig på grunn av pandemien. Siden markedsføringsplanen måtte legges om, har vi ikke fått tilstrekkelig med data til å gjennomføre en kvantitativ evaluering med en rapport. Vi har derfor kun anslag over hvor mange vi har nådd, basert på det vi vet om hvilke fora som har fått informasjon og anbefalinger om kurset, enten fra oss selv eller samarbeidspartnere i helsevesenet. Når det gjelder kvalitativ evaluering, er vi mer sikre. Tilbakemeldingene fra de som har tatt kurset, har vært veldig positive. De har særlig gått på at problemstillingene kurset tar opp, oppleves relevante, at helsepersonellet får økt forståelse for pasientenes situasjon og kan sette seg i inn i den, og får empati med pasientene. Vi ser også en økende interesse for kurset gjennom flere tilbakemeldinger.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1000
Prosjektgjennomføring/Metode
I dette prosjektet var det var viktig å ha reell brukermedvirkning fra starten, for å sikre at kursinnholdet skulle treffe etter hensikten. I arbeidet med modul 1 gjennomførte vi workshoper med helsepersonell og innvandrere samt individuelle intervjuer med innvandrere. Disse var kvinner og menn med ulik alder og landbakgrunn. I arbeidet med modul 2 hadde vi workshop og møter med tuberkulosekoordinatorene i Norge og en en workshop med tidligere tuberkulosepasienter, der vi snakket om deres erfaringer med smittefrykt fra helsepersonell. Vi hadde også en egen workshop med firmaet Plott. Basert på dette identifiserte vi læringsmål og utviklet struktur med stil, tone og design for de to kursmodulene. Det visuelle utrykket ble utarbeidet av en illustratør og en designer. Fordi det er vanskelig å lære god kommunikasjon gjennom kun teori, ønsket vi at kurset skulle ta i bruk flere virkemidler. Kurset består derfor av både fagstoff og refleksjonsoppgaver, og modul 1 har i tillegg lydfiler med intervjuer av innvandrere og helsepersonell. Før vi produserte kurset ferdig testet vi innhold og funksjonalitet blant helsearbeidere, både de som var med i utarbeidingen av kurset og andre.
Resultater og resultatvurdering
Begge kursmodulene er ferdig utviklet. På grunn av den store arbeidsbelastningen på helsepersonell gjennom Covid 19-pandemien måtte vi endre planen for lansering og markedsføring. Det lot seg ikke gjøre å samle alle vi hadde tenkt på som potensielle brukere av kurset, så kurset ble lansert i flere, mindre sammenhenger istedenfor på et felles, stort lanseringsseminar. Fordi vi måtte nedskalere lanseringen og helsepersonell ikke har hatt kapasitet til å markedsføre kurset aktivt på sine arbeidsplasser, nådde vi ikke målsetningen om å nå 5000 helsearbeidere, og vi har vi ikke evaluert kurset. Vi har imidlertid fått tilbakemeldinger fra personer som har tatt det, om at det oppleves veldig relevant og nyttig. Blant tilbakemeldingene er: • Tett opp mot virkeligheten • Likte så godt de små fortellingene • Får umiddelbart empati og ser for seg de som prater • Gode tema • Fint å følge tekst • Faktisk lærer noe • Veldig relevant for kommunikasjon med både foreldre, ungdom og barn
Oppsummering og videre planer
Vi har utviklet kurset ferdig, og er fornøyde med at det er blitt spredd på mange ulike plattformer og dermed er tilgjengelig for mange. Vi ser på annerkjennelsen fra det offentlige helsevesenet som et tegn på at prosjektet har vært en suksess, og har fått styrket samarbeidet vårt med denne delen av helsevesenet. Vi vil bruke kurset i undervisning som vi jevnlig holder for helsepersonell. Her vil vi oppfordre til at kurset tas av flere sammen på en arbeidsplass, slik at man kan skape refleksjon og diskusjon rundt ulike utfordringer man møter med innvandrerpasienter, og hvordan disse kan møtes.