Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
UngData-undersøkelser viser at en stor andel ungdom sliter og at denne andelen øker. Ifølge tall fra TNS Gallup har Youtube passert de store mediehusene og er unge mennesker foretrukne kanal for informasjon. For å treffe de ungdommene som sliter og de som trenger god informasjon om psykisk helse vil organisasjonen i samarbeid med youtuber og influencer Malin Nesvoll starte kanalen Psykt Normalt på Youtube og lansere to programmer som tematiserer psykisk helse og uhelse i et språk og visuell drakt som gir resonans hos unge mennesker for å øke helsefremmende kompetanse.
Målsetting for prosjektet
Målet med prosjektet er å gi ungdom psykisk helsefremmende kompetanse, et uttrykk som brukes for å vise hvordan kunnskap kan gjøre mennesker i bedre stand til å ta gode valg til fordel for egen og andres psykiske helse gjennom et medium hvor ungdommer tilbringer mye tid, nemlig Youtube.
Målgruppe
Målgruppa er ungdom mellom 13 og 18 år som bruker Youtube eller befinner seg på andre relevante digitale flater som Instagram, Snapchat og Facebook.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
100000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Gjennom utvikling og videreutvikling av programkonsepter skal vi ende opp med to programmer som skal vises jevnlig på Youtube-kanalen Psykt Normalt. Vi har utviklet to grovkonsepter og vil utvikle disse videre i oppstarten av prosjektet. Programmene vil få endelige navn etter videreutviklingsprosessen. Konsept 1: «Q&A med Malin og psykologen». Malin vil ta utgangspunkt i alt det unge lurer på om psykisk helse og bryte det ned til forståelige bestanddeler sammen med huspsykolog Benjamin Silseth (kjent fra programmet Trekant, NRK 2011). Konsept 2: «Guttastemning». Til dette programmet ansettes en ung mannlig programleder som har egenerfaring med psykisk uhelse og som kan fungere som en rollemodell for gutter og unge menn. Programkonsepter skal utvikles til endelige konsepter med sendeplaner gjennom medvirkende prosesser med deler av målgruppen utvalgt fra prosjektkoordinator og organisasjonens nettverk fra SoMe i tillegg til fag- og referansegruppe. Når endelige konsepter og sendeplaner er utviklet vil Malin Nesvoll og programleder for konseptet «Guttastemning» starte med å produsere episoder for programmene som sendes ukentlig på Youtubekanalen Psykt Normalt. Seere, fag- og referansegruppe vil også delta i sluttevaluering.
Fremdriftsplan for prosjektet
09/19-11/19: Ansettelse programleder «Guttastemning»/klipper, etablering av gruppe til piloteringer 12/19-03/20: Utvikling av programkonsepter og sendeplan gjennom medvirkning. Etablering av fast referansegruppe. 04/20-09/20: Produksjon av første sesong Psykt Normalt 05/20-07/20: Midtveisevaluering og møter med fag- og referansegruppe 10/20-07/21: Produksjon av andre sesong Psykt normalt 05/21-08/21: Sluttevaluering og sluttrapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målet med prosjektet er å gi ungdom psykisk helsefremmende kompetanse, et uttrykk som brukes for å vise hvordan kunnskap kan gjøre mennesker i bedre stand til å ta gode valg til fordel for egen og andres psykiske helse gjennom et medium hvor ungdommer tilbringer mye tid. Målgruppa er ungdom mellom 13 og 18 år som bruker Youtube eller befinner seg på andre relevante digitale flater som Instagram, Snapchat og Facebook. Mental Helse Ungdom ønsker å starte opp en YouTube-kanal hvor vi kan spre kunnskap og kompetanse som barn og ungdom kan benytte seg av. Det skal bidra til psykisk helsefremmende kompetanse,. En slik kompetanse innebærer å forstå hvordan man fremmer og opprettholder god psykisk helse, forståelse for hva psykisk sykdom er og at det finnes behandling, å redusere stigma knyttet til psykisk sykdom og å vite når, hvor og hvordan man kan søke hjelp for psykisk sykdom.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi har fokusert på å lage innhold som tar for seg og normaliserer både tunge og lette følelser. Et døme på dette er at vi har valgt å ha en episode i “Spør mer” som heter “Spør mer om psykisk helse”, der vi i detalj tar for oss hva psykiske helse er fra en psykolog sitt perspektiv. Psykolog Benjamin Silseth forklarer og deler sin kunnskap i en språkform som gjør det forståelig for målgruppen. Ved å få prosjektet inn som en del av e-læreverket i skolen har vi truffet målgruppen mer direkte med det innholdet vi har skapt. I tillegg til at filmene vi har laget har blitt vist til elever, så har det også blitt laget undervisningsopplegg rundt dette. Gjennom både “Føler’n og Spør Mer har vi hatt et fokus på å normalisere det å snakke om psykisk helse, i en språkdrakt som treffer målgruppen. På denne måten har vi gitt unge ord og utrykk man kan bruke i situasjoner der man må snakke, og på den måten lagt opp til at det er mulig å få helsefremmende kompetanse av å se på vår YouTube-serie.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
120000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet startet med en ansettelsesprosess av prosjektkoordinator og programleder Malin Nesvoll, Guro Lepperød på film og redigering og Oskar Fjørtoft Sandanger som programleder for serien rettet mot gutter og unge menn. Sammen jobbet Malin, Guro og Oskar fra des 2019 – mars 2020 med utvikling av programkonsepter og sendeplan gjennom medvirkningsprosesser. Gjennom medvirkningsprosessene landet vi på konseptene «Føler’n» og «Spør mer». Fra og med oktober 2020 publiserte vi første episode med Herman Flesvig som gjest, og deretter (med få unntak) episoder annenhver uke. Perioden med innspilling, redigering, og markedsføring av Føler’n strakk seg frem til april 2021. Vi møtte på noen utfordringer knytta til pandemi, sykdom og folk som slutta i prosjektet, men klarte likevel å levere som avtalt. Produksjonen til “Spør Mer” ble startet opp i mai 2021. Vi ansatte Sofie Frøysaa som programleder, Magne Håheim som fotograf og hadde med oss psykolog Benjamin Silseth som huspsykolog i serien. I løpet av mai og juni hadde vi spilt inn 10 episoder av Spør mer, som ble sluppet annenhver uke i perioden mai-juli.
Resultater og resultatvurdering
Gjennom medvirkende prosesser med fag- og referansegruppe utarbeidet vi to konsepter på 21 episoder: “Føler’n” og “Spør Mer”. 10 episoder av «Spør mer» og 11 episoder av «Føler’n». Til sammen har disse to seriene bidratt til et seertall på omtrent 120 000 seere. Vi har gjennom hele prosessen har jevnlig kontakt med seere, og hatt faste møtepunkt med fag- og referansegruppe. Dette har bidratt til brukermedvirkning, og at personer i målgruppa har vært med å utvikle konseptet, og å skape innholdet som vi har produsert. Vi har gjennom å bruke kjente forbilder, dyktige programledere i Sofie Frøysaa og Oskar Fjørtoft Sandanger, samt fagpersonell i psykolog Benjamin Silseth bidratt til å normalisere og gjøre det akseptert å snakke om psykisk helse. Vi har gjennom forskjellige episoder gitt unge gode helsefremmende verktøy, samt at vi hele vegen har hatt fokus på at det alltid finnes hjelp om du trenger det.
Oppsummering og videre planer
Oppsummert er vi svært fornøgd med at vi har nådd målene vi satt oss for prosjektet, og ikke minst at vi har lykkes i å lage vår egen YouTube-kanal som kan fortsette å vokse også etter prosjektslutt. Vi ønsker å fortsette å skape kunnskapsbasert innhold på den mest populære plattformen for unge i dag. Resultatene vi har nådd i dette prosjektet vil fortsette å øke, da filmene blir liggende ute. Vi kommer på denne måten til å fortsette å øke seertallet, og på den måten fortsette å kunne spre kunnskap om psykisk helse, og å nå målene vi har satt oss i potensielt enda større grad.