Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) valgte prosjektet «Et mangfold med skylapper» som sitt bidrag til Dam-tur, turneen hvor generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, besøker favorittprosjektet til alle stiftelsens 38 medlemsorganisasjoner.
Med slagordet «førsteinntrykket er viktig, andre inntrykket er riktig» vil FFO få vektere og andre til å se at folk som oppfører seg utenfor normalen ikke nødvendigvis er ruset.
Therese Wammeli-Johannesen leder FFO i Rogaland. Hun har selv opplevd å bli kastet ut av et bibliotek.
– Jeg fikk beskjed om at jeg så sløv ut og gikk rart. En vakt fulgte meg ut. Jeg forsøkte å forklare at jeg har ME, men det hjalp ikke.
Thereses historie blir del av holdningskampanjen fra FFO som skal gjøre folk bevisst på utfordringen kronisk syke og funksjonshemmede kan møte når de går ut.
Urettferdig behandling
Gnisten til kampanjen ble tent av en henvendelse fra et medlem i FFO som har CP. Vedkommende ble kastet ut av en restaurant fordi personalet mente personen var beruset. Medlemmet beskrev opplevelsen som meget ubehagelig og urettferdig.
– Da vi hørte historien tenkte vi at dette må vi gjøre noe med, forteller prosjektleder Katrine Lie Watne.
I første omgang valgte FFO å jobbe med utelivet i Stavanger og fikk raskt innpass i kursingen som er obligatorisk for alle med skjenkebevilling i byen. Som del av kurset kan FFO fortelle personal og vektere hvilke utslag kroniske sykdommer og funksjonshemminger kan gi og som ligner beruselse, og hvordan man kan gå frem for å kjenne det igjen. De har også fått på plass et godt samarbeid med sikkerhetsselskapet PSS (tidligere Securitas).
Ambisjonen med den nye kampanjen er å nå bredere ut, og forhåpentligvis endre holdninger. Katrine mener det er ikke bare er ansatte i utelivs- og vekterbransjen som bør vite om dette.
– Det er like viktig å treffe de andre gjestene, som de som er på jobb.
Skjer også i hverdagen
Terje Hopen fra selskapet Ensign står for utformingen av kampanjen. Han forteller at historiene de får inn også handler om hverdagssituasjoner. Fra Bergen har man blant annet fått høre om en dame som ble nektet adgang til bussen.
– Dette skjer daglig i hele landet, og ikke bare på skjenkesteder, sier Hopen.
Kampanjen skal inneholde video, løpesedler og et eget nettsted. Ideen med videoene er å spille ut noen av situasjonene som er meldt inn, om mulig med personen det gjelder i rollen som seg selv.
Hanne Witsøe er organisasjons- og utviklingsleder i FFO. Hun beskriver prosjektet som en rettighetskampanje.
– Det er en rett å kunne gå ut og være sammen med de andre, sier hun.
Hun får støtte av generalsekretær i Dam, Hans Christian Lillehagen.
– Om vi ikke får delta på lik linje med andre går det ut over helsa. Personene det gjelder har allerede utfordringer, og så skal de i tillegg oppleve den ekstrabelastingen det er å bli bortvist når man ikke har gjort noe galt. Det er for ille, og jeg er glad for at FFO tar denne kampen.
Glad for støtte
Prosjektleder Katrine sier jubelen stod i taket da støtten fra Dam ble offentliggjort for et år siden, og at de setter veldig pris på støtten.
At støtten kommer fra en stiftelse som siden har byttet navn er uproblematisk, ifølge Hanne Witsøe.
– Det var overraskende lett å venne seg til navnet Stiftelsen Dam. Jeg liker spesielt godt at stavelsen står for deltakelse, aktivitet og mestring.
Damtur
Norgesturne for å markere at ExtraStiftelsen er blitt til Stilftelsen Dam
Navnet står for deltakelse, aktivitet og mestring, og viser til Fuglen Dam fra diktet til Olav H. Hauge og eventyret til Asbjørnsen og Moe
Generalsekretær Hans Christian Lillehagen skal besøke alle 38 medlemsorganisasjonene i Dam
Hver organisasjon viser frem sitt favorittprosjekt
På kartet under kan du følge turen digitalt ved å klikke deg inn på de ulike ikonene:
Sammendrag
Bakgrunn
FFO Rogaland er ved flere anledninger blitt gjort kjent med at personer med en kronisk sykdom eller funksjonshemming er blitt nektet servering, eller kastet ut av utesteder da de oppfattes som beruset på grunn av sin sykdom eller funksjonsnedsettelse. Flere av våre 53 medlemsorganisasjoner representerer mennesker med utfordringer i hverdagen som gjør at de kan virke beruset eller ruset på grunn av sin funksjonshemming eller kroniske sykdom.
Målsetting
Forebygge og hindre at funksjonshemmede og kronisk syke, blir kastet ut eller nektet servering ved utesteder pga. sin funksjonsnedsettelse.
Målgruppe
Målgruppen er alle ansatte ved utesteder som har skjenkebevilling i kommunene i Rogaland. Dette inkluderer også vaktene ved utestedene.
Antall personer i målgruppen
400000
Beskrivelse av gjennomføring
Vi ønsker å lage en informasjonskampanje som primært retter seg mot ansatte i utelivsbransjen, og sekundert mot alle i samfunnet. Vi vil bevisstgjøre folk om at det finnes funksjonsnedsettelser og kroniske sykdommer som kan medføre at en kan virke beruset. Vi vil lage en kort film som vi bruker på kurser mot de ansatte. Vi vil ta ut små deler av filmen som vi bruker på sosiale medier, for å spre kunnskapen ut til et større publikum. Vi vil lage en brosjyre som skal sendes ut til alle informasjonssenter og utesteder i kommunene. Brosjyren vil også bli lagt ut på Internett, og da som lesbar fil for dem som bruker f.eks. dyslektikere og synshemmede.
Fremdriftsplan
Aug/sept 2019: Kontakte media for å informere om prosjektet. Kontakte de store kommunene i Rogaland for å jobbe frem et godt samarbeid, som i Stavanger. Planlegge og starte arbeidet med brosjyren og film. Okt/nov 2019: Ferdiggjøre film og brosjyre. Besøke kommunene. Nov/des 2019: Legge filmen ut på sosiale medier. Opprette kontakt med Odium Kino. Spre brosjyren ut til offentlige informasjonsteder. Avslutte prosjektet mot Extra Stiftelsen.
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
FFO Rogaland er ved flere anledninger blitt gjort kjent med at personer med en kronisk sykdom eller funksjonshemming er blitt nektet servering, eller kastet ut av utesteder da de oppfattes som beruset på grunn av sin sykdom eller funksjonsnedsettelse. Flere av våre 53 medlemsorganisasjoner representerer mennesker med utfordringer i hverdagen som gjør at de kan virke beruset eller ruset på grunn av sin funksjonshemming eller kroniske sykdom.
Målsetting for prosjektet
Forebygge og hindre at funksjonshemmede og kronisk syke, blir kastet ut eller nektet servering ved utesteder pga. sin funksjonsnedsettelse.
Målgruppe
Målgruppen er alle ansatte ved utesteder som har skjenkebevilling i kommunene i Rogaland. Dette inkluderer også vaktene ved utestedene.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
400000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Vi ønsker å lage en informasjonskampanje som primært retter seg mot ansatte i utelivsbransjen, og sekundert mot alle i samfunnet. Vi vil bevisstgjøre folk om at det finnes funksjonsnedsettelser og kroniske sykdommer som kan medføre at en kan virke beruset. Vi vil lage en kort film som vi bruker på kurser mot de ansatte. Vi vil ta ut små deler av filmen som vi bruker på sosiale medier, for å spre kunnskapen ut til et større publikum. Vi vil lage en brosjyre som skal sendes ut til alle informasjonssenter og utesteder i kommunene. Brosjyren vil også bli lagt ut på Internett, og da som lesbar fil for dem som bruker f.eks. dyslektikere og synshemmede.
Fremdriftsplan for prosjektet
Aug/sept 2019: Kontakte media for å informere om prosjektet. Kontakte de store kommunene i Rogaland for å jobbe frem et godt samarbeid, som i Stavanger. Planlegge og starte arbeidet med brosjyren og film. Okt/nov 2019: Ferdiggjøre film og brosjyre. Besøke kommunene. Nov/des 2019: Legge filmen ut på sosiale medier. Opprette kontakt med Odium Kino. Spre brosjyren ut til offentlige informasjonsteder. Avslutte prosjektet mot Extra Stiftelsen.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsettingen for prosjektet: Var i utgangspunktet å forhindre at kronisk syke og funksjonshemmede blir kastet ut, eller nektet servering ved utestedene i Rogaland. Etter hvert som prosjektet vårt ble kjent hørte vi om hendelser der andre gjester ved serveringssteder og utesteder oppfatter nedsatt funksjonsevne og kroniske sykdommer som beruselse og rus. Det er derfor blitt svært viktig for oss å nå ut til flere enn de som først var i målgruppen. Etter hvert hører vi jo også at disse problemene går igjen ikke bare i Rogaland. Dermed er dette prosjektet blitt vel så viktig i hele vårt langstrakte land. Og dermed vil det ferdige prosjektet blir brukt ikke bare i Rogaland, men i resten av landet også. Målgruppen: ble også noe endret etter hvert som vi jobbet med prosjektet, den var i utgangspunktet vakter og ansatte i utelivsbransjen i Rogaland. Vi ønsker nå å nå ut til flest mulig personer, slik at de fleste får informasjonen om at det finnes funksjonsnedsettelser og kroniske sykdomm
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Covid-19 pandemien har gitt oss store utfordringer med dette prosjektet. De «skuespillerne» vi hadde plukket ut er selv i risikogruppen. Og filmingen har gang på gang blitt utsatt. I tillegg er mange av statistene selv i risikogruppen. Flere har trukket seg i frykt for selv å bli smittet. Og lokasjoner har vært stengt. Men nå ser det ut som om vi endelig er bli ferdig med prosjektet. Selv om prosjektet er ferdig, har vi vedtatt å utsette kampanjestarten. Grunnen til dette er at vi mener dette ikke er rette tidspunkt å lansere kampanjen på. Nå er fokuset fullstendig på Covid-19 situasjonen som vi befinner oss i. Kampanjen kan lett miste kraften eller få negativ oppmerksomhet når fokuset til hele Norge ligger på Covid-19 situasjonen – spesielt utelivet hvor mye har vært og er stengt!
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
0
Prosjektgjennomføring/Metode
På oppstartsmøtet så vi flere muligheter for prosjektet vårt, slik at det kunne nå enda bredere ut. Vi planla en nettside, en såkalt «landingsside» hvor både filmer og brosjyren skal legges. Landingssiden skal vedlikeholdes og oppdateres med nye personer som opplever å bli feiltolket som beruset eller ruset. På oppstartsmøtet ble overskriften «Første inntrykk viktig – Andre inntrykk riktig» foreslått fra Ensign. Dette for å få frem at første inntrykket ofte kan være feil når det kommer til funksjonshemmede og kronisk syke. Dette blir derfor tittelen på brosjyre og filmen i prosjektet. Vi opplevde at det var vanskelig å finne personer som kunne tenke seg å stille opp, spesielt på film. Filmer: En kvinne ber om at hun forlater kulturhuset da hun virker beruset . Kvinnen har MS. Kvinne som skal ut på restaurant og kose seg med en venninne. Hun blir nektet servering da hun oppfattes som beruset. 19 år gamle Oliver som har Cerebral Parese sin historie fortelles. Brosjyre: Se vedlegg.
Resultater og resultatvurdering
Covid-19 pandemien har gitt oss store utfordringer med dette prosjektet. De «skuespillerne» vi hadde plukket ut er selv i risikogruppen. Og filmingen har gang på gang blitt utsatt. I tillegg er mange av statistene selv i risikogruppen. Flere har trukket seg i frykt for selv å bli smittet. Og lokasjoner har vært stengt. Men nå ser det ut som om vi endelig er bli ferdig med prosjektet. Selv om prosjektet er ferdig, har vi vedtatt å utsette kampanjestarten. Grunnen til dette er at vi mener dette ikke er rette tidspunkt å lansere kampanjen på. Nå er fokuset fullstendig på Covid-19 situasjonen som vi befinner oss i. Kampanjen kan lett miste kraften eller få negativ oppmerksomhet når fokuset til hele Norge ligger på Covid-19 situasjonen – spesielt utelivet hvor mye har vært og er stengt! FFO Rogaland er overbevist om at vi vil kunne endre holdninger og bevisstgjøre de ansatte på utestedene over tid, og vi ser frem til å skape et mer raust og mangfoldig samfunn.
Oppsummering og videre planer
Vi er i full gang med å få laget en nettside, en såkalt «landingsside» hvor både filmer og brosjyren skal legges. Landingssiden skal vedlikeholdes og oppdateres med nye personer som opplever å bli feiltolket som beruset eller ruset. I tillegg skal det ligge lenker til hjemmesidene til de aktuelle organisasjonene. Landingssiden skal være universelt utformet, og ha filmene med synstolket versjon tilgjengelig. Neste film planlegges innspilt til påske hvis smittesituasjonen tilsier det. Vi planlegger en stor kampanjestart så snart smittesituasjonen tilsier at dette vil være hensiktsmessig.