DISCO

Psykisk helse og sterke religiøse krefter løftes i spillefilmen Disco.

I samarbeid med

På overflaten virker alt perfekt. 19 år gamle Mirjam er stedatteren til den karismatiske pastoren i menigheten Friheten. Som regjerende verdensmester i disco freestyle dans, og leder av frikirkens ungdomsgruppe er hun kirkens stolthet. Men under VM kollapser hun på dansegulvet, og nederlaget vekker spørsmål og uro i henne.

Hjemme blir hun møtt med at hun må tro mer, tro bedre. Mirjam prøver, men kroppen svikter. I søken etter svar på hvor problemene hennes kommer fra, og i frustrasjon over å ikke bli sett, trekkes hun mot en strengere konservativ menighet. I hemmelighet drar hun på deres sommerleir.

Det er konseptet i spillefilmen Disco, som hadde premiere på norske kinoer 2. oktober 2019. Filmen har allerede blit tvist på Toronto International Film Festival og San Sebastian inernasjonale filmfestival

Stiftelsen Dam har støttet filmen gjennom Mental Helse Ungdom, og hensikten med prosjektstøtten er å bidra til at filmen kan nå ut til ungdomsmiljøer.

Planen er å skape en interaktiv nettside og studiemateriell, som kan følge filmen, blant annet for at ungdom kan dele sine erfaringer knyttet til problematikken som reises i filmen.

Omtaler av filmen:

Her kan du se trailer fra filmen:

Sammendrag

Bakgrunn

DISCO er en kinofilm skrevet og regissert av Jorunn Myklebust Syversen og produsert av Mer Film. Regissør Jorunn Myklebust Syversen er utdannet kunster og gjorde sin første spillefilm HOGGEREN, som regissør og manusforfatter med Mer Film. Parallelt med HOGGEREN har vi jobbet med utviklingen av DISCO. Vi mener at DISCO har potensiale til å bli en viktig film som vil kunne engasjere et ungt kinopublikum, skape debatt og åpne for mange samtaler i offentligheten om psykiske lidelser blant unge. Neste steg er derfor å ta kontakt med Mental Helse Ungdom.

Målsetting

Målet er å ferdigstille produksjonen av filmen og gjennomføre kinolansering. Vi ønsker at unge mennesker skal delta aktivt i prosessen med egne opplevelser og hjelpe oss å utforme filmen. Deres viktigste bidrag er å gjøre filmen relevant for et ungt publikum.

Målgruppe

Ungdom og unge voksne i alderen 14-25 år som er kultur- og filminteresserte og som i mellomstore og større byer over hele landet.

Antall personer i målgruppen

25000

Beskrivelse av gjennomføring

Det viktigste i første fase blir å invitere frivillige til å delta på testvisninger rundt om i landet, hvor vi vil ta med oss tilbakemeldingene, kommentarene og historiene deres inn i ferdigstillelsen av filmen og i utarbeidingen av lanseringen. Gjennom samtalene med testpublikummet ønsker vi også å finne ambassadører som vi kan jobbe med videre gjennom lanseringen også, spesielt i utarbeidelsen av den interaktive nettsiden og andre kampanjeelementer som plakat og trailer, i tillegg til studiemateriell. Vi ønsker at de som har sett filmen i tidlige versjoner skal føle eierskap til det ferdige produktet. I lanseringen av filmen lager vi en turné hvor vi besøker bestemte steder. På denne ruten møter vi de samme frivillige igjen, men de kan ta med familie, venner og medelever til visningene. På disse førvisningene ønsker vi at vårt unge publikum skaper et rom for samtale i kinosalen hvor regissør, skuespillere og nøkkelpersoner er tilstede. Dette er starten på en oppfordring til å dele erfaringene sine på en interaktiv nettside rettet mot målgruppen vår. Etter å ha gjennomført skolevisninger og at filmen har skapt debatt, skal vi tilgjengeliggjøre den på VOD for alle.

Fremdriftsplan

Vi skal invitere frivillige til å delta på testvisninger rundt om i landet. På dette stadiet skal vi rekruttere ambassadører som vi kan jobbe med videre gjennom lanseringen av filmen. Prosjektperioden avsluttes sommeren 2020, men filmens liv vil fortsette med skolekinovisninger og festivalrunder.

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

DISCO er en kinofilm skrevet og regissert av Jorunn Myklebust Syversen og produsert av Mer Film. Regissør Jorunn Myklebust Syversen er utdannet kunster og gjorde sin første spillefilm HOGGEREN, som regissør og manusforfatter med Mer Film. Parallelt med HOGGEREN har vi jobbet med utviklingen av DISCO. Vi mener at DISCO har potensiale til å bli en viktig film som vil kunne engasjere et ungt kinopublikum, skape debatt og åpne for mange samtaler i offentligheten om psykiske lidelser blant unge. Neste steg er derfor å ta kontakt med Mental Helse Ungdom.

Målsetting for prosjektet

Målet er å ferdigstille produksjonen av filmen og gjennomføre kinolansering. Vi ønsker at unge mennesker skal delta aktivt i prosessen med egne opplevelser og hjelpe oss å utforme filmen. Deres viktigste bidrag er å gjøre filmen relevant for et ungt publikum.

Målgruppe

Ungdom og unge voksne i alderen 14-25 år som er kultur- og filminteresserte og som i mellomstore og større byer over hele landet.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

25000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Det viktigste i første fase blir å invitere frivillige til å delta på testvisninger rundt om i landet, hvor vi vil ta med oss tilbakemeldingene, kommentarene og historiene deres inn i ferdigstillelsen av filmen og i utarbeidingen av lanseringen. Gjennom samtalene med testpublikummet ønsker vi også å finne ambassadører som vi kan jobbe med videre gjennom lanseringen også, spesielt i utarbeidelsen av den interaktive nettsiden og andre kampanjeelementer som plakat og trailer, i tillegg til studiemateriell. Vi ønsker at de som har sett filmen i tidlige versjoner skal føle eierskap til det ferdige produktet. I lanseringen av filmen lager vi en turné hvor vi besøker bestemte steder. På denne ruten møter vi de samme frivillige igjen, men de kan ta med familie, venner og medelever til visningene. På disse førvisningene ønsker vi at vårt unge publikum skaper et rom for samtale i kinosalen hvor regissør, skuespillere og nøkkelpersoner er tilstede. Dette er starten på en oppfordring til å dele erfaringene sine på en interaktiv nettside rettet mot målgruppen vår. Etter å ha gjennomført skolevisninger og at filmen har skapt debatt, skal vi tilgjengeliggjøre den på VOD for alle.

Fremdriftsplan for prosjektet

Vi skal invitere frivillige til å delta på testvisninger rundt om i landet. På dette stadiet skal vi rekruttere ambassadører som vi kan jobbe med videre gjennom lanseringen av filmen. Prosjektperioden avsluttes sommeren 2020, men filmens liv vil fortsette med skolekinovisninger og festivalrunder.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målet for prosjektet var ferdigstillelse av en relevant og sterk film samt gjennomføre en bred lansering av filmen på kino. I lanseringen er det et spesielt fokus for oss å engasjere filmens yngre målgruppe i filmens tematikk. Ved å vise filmen tidlig for et ungt publikum ønsket vi å finne ut hvordan ungdom kan medvirke og hjelpe oss å formidle tematikken. Slik blir det relevant for dem.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi hadde et ønske om å involvere flere frivillige i prosessen ved ferdigstilling av filmen, men den ble valgt ut til to av de mest anerkjente film festivalene i verden; Toronto International Film Festival og San Sebastian Film Festival. Derfor måtte vi forandre på planen. Gjennom kinolanseringen og vårt felles prosjekt med Mental Helse Ungdom var ønsket vårt å synliggjøre arbeidet til organisasjonen. Disco ble sett av over 50 000 i Norge og fikk en stor markedsføring og distribusjonskampanje. Vi mener med dette at vi lykkes ovenfor effektmålene. – DISCO bidro til åpenheten for sosial kontroll i religiøse miljøer og formidle opplevelsene til et bredt publikum. – Barn og unge vil oppleve en større åpenhet i det tematikken tas opp i det offentlige ordskiftet og de blant oss som er utsatt for negativ sosial kontroll skal lettere kunne finne ut hvordan man kan søke hjelp.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

50000

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi ansatte en outreach-produsent som hadde ansvaret for gjennomføring av testvisninger i samarbeid med lokale kinoer. Mer Film Distribusjon har et dyktig team som jobber med distribusjon og lansering av filmer på kino og vi gjennomførte en stor lanseringskampanje med et totalbudsjett på nærmere 2 millioner kroner. Mer Film Distribusjon la til rette en strategi for å nå målet om minst 25.000 kinobilletter. Vi fikk nærmest 50 000 solgte kinobilletter. Filmen ble høstens store debatt film; mye av det voksne og religiøse publikummet ble rekruttert på denne måten. For å treffe en yngre målgruppe og engasjere på sosiale medier hadde vi mye konkurranser og laget merch ( hettegensere, tatoveringer ++) som kinoene og vi selv kunne lodde ut og lage engasjement rundt. Vi brukte Josefine Frida aktivt i denne delen av kampanjen.

Resultater og resultatvurdering

Vi er svært glade for at DISCO ble sett av 40 989 publikummere på kino. DISCO ble etterhvert booket av en god del flere kinoer enn vi hadde estimert med. Dette medførte noe høyere kostnader på poster for distribusjon av filmen til kinoene. Filmen fikk mye redaksjonell omtale og vi måtte omprioritere arbeid og midler for å kunne håndtere og utnytte dette på best mulig måte. Filmen ble høstens store debatt film. Noe vi er veldig stolte av. Filmen bidro til å åpne debatten om psykisk helse i ekstreme religiøse miljøer i Norge og vi hadde en fin samarbeid med Mental Helse Ungdom.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet vil avsluttes når prosjektperioden er over, men filmen fortsetter å vises på spesial-arrangementer og skolekino-visninger. Vi har nylig lansert filmen på VOD tross COVID-19. Materialet og ressursene vi har utviklet i løpet av prosjektet vil fremdeles kunne brukes av skoler og organisasjoner. Vi ønsker at filmen vår skal nå lengre enn Norges grenser og sikter mot internasjonale filmfestivaler for at filmen skal leve videre. filmen har blitt vist på flere internasjonale film festivaler allerede og blitt solgt til flere territorier verden rundt.

Prosjektleder

Elisa Pirir

Detaljer
Program
Helse vår (2019)
Prosjektnavn
DISCO
Organisasjon
Mental Helse Ungdom
Org.ledd
Mer Film A.S
Beløp Bevilget
2019: kr 800 000
Startdato
12.08.2019
Sluttdato
30.11.2020
Status
Avsluttet