Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Norges Parkinsonforbund har hatt et økende fokus på likepersonsarbeid de siste årene. Vi har idag ca. 100 registrerte likepersoner. Forbundet har en telefontjeneste Parkinsontelefonen der det sitter 10 likepersoner og tar imot samtaler i ukedagene. Vi ser behovet for å utvikle likepersonstilbudet ytterligere. Vi ønsker å opprette en likepersonschat, et lavterskeltilbud. Her vil man kunne være helt anonym, og for mange med parkinson vil man kunne få redusert stemme og da vil dette absolutt være et nyttig tilbud til dem. Dette tilbudet vil være gratis for både medlemmer og ikke-medlemmer.
Målsetting for prosjektet
Mål år 1: Utarbeide brukermanual og utvikle kurs. Rekruttering. Implementere systemet. Mål år 2: Kursing av likepersoner. Markedsføre og lansere tjenesten. 6 likepersoner vil betjene tjenesten hver tirs. og tors. kl 11-16, og hver ons. kl 16-21. Vi forventer at tre personer tar kontakt hver vakt.
Målgruppe
Målgruppen i dette prosjektet er personer med parkinson og deres pårørende. Samt likepersoner som er egnet og ønsker å betjene likepersonschatten.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
190
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet vil bli gjennomført over 2 år. Vi er i dialog med en leverandør av chattefunksjon, Edialog24. De vil levere tjenesten gratis med inntil 10 brukere ved innvilget søknad. Vi skal utarbeide en håndbok for de som skal betjene chatten. Håndboken skal inneholde etisk, kommunikasjonsmessig og teknisk bruk av chatten. Det vil også bli utviklet en liten brosjyre som sendes ut til våre foreninger som vil distribuere dem på medlemsmøter og andre egnede steder. Likepersonene som skal betjene chatten må gjennomgå ett dagskurs. Første del av kurset vil bli ledet av Edialog24, andre del av kurset vil vi invitere noen fra Gynkreftforeningen til å fortelle om deres erfaringer ved å betjene en chat og tredje del av kurset vil administrasjonen lede. Tilbudet vil bli annonsert i Parkinsonposten, sosiale medier, nyhetsbrev til medlemmer og forbundets hjemmeside. Vi vil ha løpende oppfølging av likepersonene etter lansering og bistå med hjelp hvis det trengs. Det vil utarbeides et rapportskjema som hver likeperson skal fylle ut etter endt vakt.
Fremdriftsplan for prosjektet
År 1 Juli-sept:Prosjektmøte Okt-des:Utvikle håndbok, Implementere chatten Jan-mars:Prosjektmøte. Håndbok ferdigstilles. Rekruttering. Utarbeide brosjyre Mars-april:Kurset ferdigstilles. Kontakte Gynkreftforeningen Mai-juni:Evaluering. Invitasjon kurs År 2 Juni-sept:Kurs Okt-nov:Utarbeide vaktplan, rapportskjema Des-jan:Markedsføring, lansering Feb-april:Oppfølging av likepersoner Mai-juni:Evaluering og rapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Norges Parkinsonforbund har hatt et økende fokus på likepersonsarbeid de siste årene. Forbundet ser hvilken verdi det gir å ha likepersoner som er tilgjengelig for andre som ønsker å snakke med noen som er i samme eller lignende situasjon. Forbundet ser behovet for å utvikle likepersonstilbudet ytterligere og ønsker derfor å utvikle en likepersonschat som skal være tilgjengelig på forbundets hjemmeside. Målet med prosjektet er å opprette en likepersonschat som vil være tilgjengelig for alle som ønsker å snakke med noen i samme situasjon. Målgruppen er personer med parkinson og deres pårørende. Målgruppen er også likepersoner som ønsker å betjene en slik tjeneste og som vil bli skolert.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Målene som var satt i prosjektet nådde vi og fikk gjennomført alle, foruten at møter og kurs for likepersonene som skulle betjene chatten ble gjort om fra fysisk til digitalt på grunn av korona. Chatten ble likevel avviklet da det var kommet svært lite henvendelser fire måneder etter oppstart.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
580
Prosjektgjennomføring/Metode
Første året av prosjektet gikk som planlagt med utarbeidelse av brukermanual, utvikle kurs tilpasset likepersoner som skulle betjene tjenesten, rekruttering av likepersoner, utvikle en flyer og implementering av systemet på hjemmesiden. Edialog24 som leverte den tekniske chatteløsningen var vi i dialog med tidlig og fikk signert en avtale. Vår hjemmesideleverandør Minus la til rette for det tekniske på hjemmesiden. Ikke lenge etter vi hadde startet opp med prosjektet kom korona til Norge. Dermed ble alt i tiden fremover digitalt, møtene ble holdt over Teams og det samme med opplæring av likepersonene. Prosjektet ble også utsatt ett år på grunn av korona. Feb 2021 lanserte vi chatten. Chatten var åpen to dager i uken kl 18-20 og ble betjent av seks likepersoner. Vi produserte også en flyer for å markedsføre likepersonstilbudene som ble sendt ut til alle våre foreninger slik at de kunne dele dem ut. Vi synliggjorde også chatten på Instagram, Facebook, hjemmeside, utsendelser av nyhetsbrev til medlemmer og i medlemsblad Tema Parkinson. I perioden feb – juni 2021 hadde vi kun tre henvendelser på chatten. Chatten ble dermed avviklet juni samme år på grunn av for få henvendelser.
Resultater og resultatvurdering
I dette prosjektet gjorde vi det vi kunne for å synliggjøre likepersonschatten slik at dem som hadde behov for å snakke med noen over chat kunne gjøre det. Dessverre så viste det seg at chatten ikke var riktig for vår målgruppe. Det er vanskelig å si hvorfor, vi prøvde oss på ulike åpningstider gjennom våren for å se om det kunne gjøre en forskjell, både dagtid og kveldstid. På forsiden på hjemmesiden vår opprettet vi en egen nyhetssak for å fortelle om chatten, her var det 165 personer som var inne og leste saken. I tillegg hadde vi en statisk side der likepersonschatten lå fast på, og på denne siden var det 405 personer som var innom i løpet av perioden chatten var tilgjengelig. Disse tallene har vi hentet fra google analytics. Med tanke på disse tallene så skulle vi jo gjerne ha sett at det var flere som henvende seg på chatten. Prosjektet ble gjennomført som planlagt, men dessverre så traff ikke dette vår målgruppe. Vi må derfor betale tilbake litt av tilskuddet vi fikk tildelt.
Oppsummering og videre planer
Vi hadde i utgangspunktet stor tro på at dette prosjektet ville treffe målgruppen vår godt, men det ble ikke slik vi hadde planlagt. Terskelen viste seg å være for høy til at dette tiltaket ble benyttet av mange. Ideen er i utgangspunktet god og prosjektet ble godt forankret i organisasjonen, men på dette tidspunktet så traff det ikke vår målgruppe. Likepersonene som betjente chatten har fått en utvidet teknologisk innsikt som vi kan dra nytt av i andre sammenhenger. Selv om dette prosjektet ikke gikk som planlagt, så er det likevel mye lærdom vi tar med oss videre i annet prosjektarbeid.