Se, lær og reflekter

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Diabetes er en sykdom som fører til en stor omveltning i livet. Personer med diabetes må tilegne seg kunnskap om sykdommen sin, lære seg egenbehandling og i mange tilfeller endre levevaner. Kunnskap om betydningen av sunt kosthold, fysisk aktivitet, god medisinering og egenomsorg minsker sjansene for å utvikle alvorlige komplikasjoner. Målet er å formidle verktøy gjennom filmer for å hjelpe med de psykologiske utfordringene som personer med diabetes har, for å bidra til at de står sterkere rustet til å mestre sin diabeteshverdag.

Målsetting for prosjektet

Formidle verktøy gjennom filmer for å hjelpe med de psykologiske utfordringene som personer med diabetes har, for å bidra til at de står sterkere rustet til å mestre sin diabeteshverdag.

Målgruppe

Primærmålgruppe: Personer som har diabetes type 1 eller diabetes type 2 Sekundærmålgruppe: Tillitsvalgte i Diabetesforbundet

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

200000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Vi planlegger å lage 15 filmer med temaer: «Trening og diabetes type 1» (3 filmer), «En ny start for deg med diabetes type 1» (3 filmer), «Ny inspirasjon for deg med diabetes type 2» (3 filmer) og «Diabetes og psykologi» (6 filmer). Vi ønsker å få med brukerhistorier i kombinasjon med uttalelser fra fagpersoner fra det medisinske fagrådet. Pedagogikken vi baserer oss på er enkel; en film vil lettere kunne oppfattes og reflekteres over blant noen målgrupper. Og ikke minst overføre i eget diabetesliv. Det er et mål at det faglige stoffet ikke skal bli for tungt, men bli presentert på en lett forståelig måte. Film som metode, vil dessuten dra ned terskelen for de som har lese- og skrivevansker. Basert på det vi vet om viktigheten av god health literacy, vil Diabetesforbundets kunnskapsfilmer være et godt verktøy for å nå ut med kvalitetsmessig og god kunnskap til personer med diabetes. Filmene skal settes i system i diverse nettkurs og kurspakker som lokal og fylkeslag kan bruke. Et slikt verktøy vil gjøre det enklere og billigere for tillitsvalgte å arrangere kurs. De kan selv arrangere kursene uten å være avhengig av å booke inn dyre foredragsholdere.

Fremdriftsplan for prosjektet

Jan-feb: Oppstart prosjektgruppe Mars-mai: Arbeid med manus April-mai: Brukertesting Mai: Manus ferdigstilt Juni-august: Filming Aug-sept: Redigering Okt-nov: Publisering Okt-des: Markedsføring Nov-des: Evaluering Nov-des: Oppsummering/etterarbeid

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Kunnskap er et viktig grunnlag for god egenbehandling som personer med diabetes selv har ansvaret for hver eneste dag. Psykologi er en rød tråd gjennom alle nettkursene og filmene som er blitt laget. De som deltar på nettkursene skal sitte igjen med gode, praktiske råd å ta med seg videre i diabeteshverdagen. Gjennom filmene og nettkursene vil de lære mer om hvordan de skal mestre utfordringene knyttet til trening, sykdomsforståelse, motivasjon og psykologi. Målsetting: Bidra til at personer med diabetes type 1 og type 2 står sterkere rustet psykisk til å mestre sin diabeteshverdag. Nettkursene og filmene tok utgangspunkt i disse temaene: 1. Trening og diabetes type 1. Målgruppe: de som har diabetes type 1 og er interessert i trening 2. En ny start for deg med diabetes type 1. Målgruppe: de som har hatt diabetes type 1 i over 20 år 3. En ny start for deg med diabetes type 2. Målgruppe: de som har hatt diabetes type 2 en stund

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Ved å tilgjengeliggjøre kunnskapen gjennom film og nettkurs har vi senket terskelen for å arrangere lokale kvalitetssikrede tilbud i Diabetesforbundet. Dermed har kunnskapen blitt mer tilgjengelig for flere, ikke bare gjennom nett, men også via lokale tilbud. Vi har kurset de tillitsvalgte i hvordan de kan bruke nettkursene lokalt. Vi har målt effekten ved å se hvor mange som har gjennomført nettkursene og hvor mange som har sett filmene. Etter bare 2 måneder i lanseringsperioden har vi nådd ut til ganske mange og vi ønsker å fortsette å markedsføre kursene jevnlig i tiden som kommer. I tillegg til dette har vi nådd bredt ut ved å vise filmer både på arrangement, webinarer og møteplasser for både medlemmer, helsepersonell og andre.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

30000

Prosjektgjennomføring/Metode

Kombinasjonen film og nettkurs har gitt prosjektet en pedagogisk innpakning som gjør det enklere å ta til seg kunnskap som kan brukes i hverdagen. Vi innså raskt at kostnaden for å lage film var dyrere enn først antatt. Vi har likevel klart å få det beste ut av prosjektet ved å kombinere relevante filmer, brukerhistorier og fagstoff i nettkursene. De seks animasjonsfilmene og de tre brukerfilmene har gjort nettkursene mer brukervennlig. Det ble også laget tre reklamefilmer som brukes til markedsføring av nettkursene. Totalt 12 filmer ble produsert. Pedagogikken vi har basert oss på er enkel; filmer i nettkurs vil lettere kunne oppfattes og reflekteres over i målgruppene. Og ikke minst overføre i eget diabetesliv. Det var et mål at det faglige stoffet ikke skulle bli for tungt, men bli presentert på en lett forståelig måte. I hvert nettkurs følger man en bruker gjennom hele kurset. Både brukerfilm og foto bidrar til at hvert enkelt nettkurs får et personlig preg og kursdeltakerne vil lettere kunne kjenne seg igjen. I tillegg til filmer og nettkurs, ble det utviklet to grafiske elementer som hadde som mål å skape refleksjon og styrke pedagogikken i kursene.

Resultater og resultatvurdering

Her er statistikk som viser hvordan nettkursene traff i perioden fra lansering i november 2021 og frem til februar 2022. Vi vil fortsette å markedsføre kursene for å nå enda flere i løpet av 2022. • Diabetes type 2 en ny start: 1190 sidevisninger på landingssiden, 777 sidevisninger på kurset, 1610 klikk på annonse • Diabetes type 1 en ny start: 1082 sidevisninger på landingssiden, 826 sidevisninger på kurset, 1655 klikk på annonse • Trening og type 1: 413 sidevisninger på landingssiden, 284 sidevisninger på kurset, 120 klikk på annonse Her er noen av tilbakemeldingene vi har mottatt på kursene: • «Jeg likte kurset fordi jeg kjente meg godt igjen i problemstillingen» • «Jeg fikk praktiske verktøy til mestring og videre motivasjon» • «Det var oversiktlig og enkelt. Jeg fikk gode tips.» Overføringsverdien er stor fordi filmene vil være tilgjengelig for alle. Kunnskapsfilmene kan brukes som faglig inspirasjon for andre interesserte som ønsker mer kunnskap om diabetes.

Oppsummering og videre planer

Målgruppespesifikke filmer og nettkurs hjelper Diabetesforbundet med å treffe enda flere med diabetes. Med jevnlig markedsføring av nettkursene og kunnskapsfilmene, vil mange personer med diabetes få enda bedre mestringsfølelse og få det bedre med seg selv mentalt. En digitalisering av vår kunnskapsbase har gjort filmene og nettkursene tidsuavhengige. Tematikken er tidløs, og budskapet i materiellet vil derfor kunne brukes i lang tid fremover. Materiellet gir personer med diabetes enda mer kunnskap til å mestre sin diabeteshverdag gjennom refleksjon, bearbeidelse og ny motivasjon.

Prosjektleder

Kristin Øygard

Detaljer
Program
Helse høst (2019)
Prosjektnavn
Se, lær og reflekter
Organisasjon
Diabetesforbundet
Beløp Bevilget
2020: kr 695 000
Startdato
01.01.2020
Sluttdato
30.12.2021
Status
Avsluttet