#gameprat

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Daglig bruker nesten 90% av unge gutter over en time på dataspill. Av disse ser en stor andel også på andre som spiller dataspill gjennom strømmeplattformene Twitch. Dette viser oss at dataspill er en viktig del av unges kultur i dag. Gaming foregår ofte online med venner, der manskaper sin identitet, en lærings- og oppveksts arena. Samtidig faller flere gutter enn jenter ut av skolen, blir arbeidsledige, utøver kriminalitet og begår selvmord. Hver måned tar i snitt seks unge menn mellom 20 og 30 år sitt eget liv. Unge menn må lære å snakke om følelser

Målsetting for prosjektet

Målet med prosjektet er å gjøre unge gutter oppmerksomme på viktigheten av god psykisk helse, både egen og andres. Dette gjøres ved å sette det i en naturlig setting med dataspill gjennom plattformen Twitch.

Målgruppe

Primær målgruppen er unge menn mellom 16 og 36 år som benytter seg av strømmetjenestene Twitch og spiller dataspill.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

300000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Daglig bruker nesten 90% av unge gutter over en time på dataspill. Av disse ser en stor andel også på andre som spiller dataspill gjennom strømmeplattformene Twitch. Dette viser oss at dataspill er en viktig del av unges kultur i dag. Gaming foregår ofte online med venner, der manskaper sin identitet, en lærings- og oppveksts arena. Samtidig faller flere gutter enn jenter ut av skolen, blir arbeidsledige, utøver kriminalitet og begår selvmord. Hver måned tar i snitt seks unge menn mellom 20 og 30 år sitt eget liv. Unge menn må lære å snakke om følelser

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar 2022 – Ansette prosjektkoordinator og kursing av referanse- og faggruppene Januar-mars 2022 – Første møte med fag- og referansegruppe, utvikling av sending og sendeskjema April 2022 – Første sending av programmet på Twitch April-november 2022 – Produsere 16 sendinger Desember 2022 – Sluttevaluering og sluttrapportering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vurdering av effektmål Gjennom kontinuerlege observasjonar av Twitch-chatten under direktesendingane, blei det opplevd at programmet hadde ein positiv effekt på det å opne opp om sin psykisk helse hos brukarane av #gameprat, noko som samsvarte med tilbakemeldingane frå referansegruppa. Kommentarane frå Youtube-høgdepunkta viser også til dette. Programmet tok for seg mange tema som hadde samanheng med psykisk helse, blant anna viktigheita gaming har for utvikling, identitetsskaping og oppvekst for samfunnet og unge i dag. Tilbakemelding Twitch-streamerane som var til stades som gjester fekk frå sine sjåarar, var også positive i forhold ufarleggjering av snakking om psykisk helse. Prosjektet #gameprat opplevast å ha senka terskelen for å snakke om si eiga psykiske helse, og ufarleggjort fleire tema hos sjåarane.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

140000

Prosjektgjennomføring/Metode

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har gjennom midlar frå Stiftelsen Dam utvikla og direktesendt 16 sendingar saman med kjente Twitch-streamerar på Twitch, med eit program som innehaldt dataspeling og samtalar om psykisk helse. Det har også blitt produsert 16 høgdepunktsvideoar for kvar sending, som har blitt gitt ut på Youtube. Det har i tillegg blitt utført 40+ ekstra direktesendingar på Twitch, med berre prosjektkoordinator. Fleire av sjåarane deltok aktivt i samtalane under direktesendingane og kom med spørsmål som programvert og gjest tok omsyn til. Sendingane tok omsyn til kva brukarane ønska å snakke om der og då, i tillegg til det programmet og gjest hadde planlagt å snakke om. Under er tall på visningar og minuttar sett under prosjektet: Sum visningar #gameprat Youtube og Twitch 62 696 Sum visningar av kanal Youtube og Twitch 140 396 Samlet minutt sett 515 559

Oppsummering og videre planer

Prosjektleder

Aagaash Selvachandrapose

Detaljer
Program
Helse vår (2021)
Prosjektnavn
#gameprat
Organisasjon
Mental Helse Ungdom
Beløp Bevilget
2021: kr 618 000
Startdato
01.01.2022
Sluttdato
31.01.2023
Status
Avsluttet