VR – Et nytt syn på smerter

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Kroniske smerter av ulike årsaker affiserer en stor del av befolkningen og er årsak til en stor del av langtidsfraværet i Norge. Det finnes mange behandlingstilbud men dessverre få som har god dokumentert effekt. De siste årene har ny forskning og forståelse av smertefysiologi ført til at man har tatt i bruk nye tilnærminger i behandling av pasienter med kroniske smerter, hvor en av de mest anerkjente er kognitiv terapi og ACT. VR- teknologi har tatt store sprang i utvikling, pris og tilgjengelighet de siste årene og dokumentasjon på helsefremmede effekter er etter hvert godt dokumentert.

Målsetting for prosjektet

Vi ønsker å utvikle en Virtual Reality- basert løsning og å ta i bruk denne som ledd i behandling av kroniske smerter. Vi ønsker i tillegg å undersøke nytteverdien av dette hos våre pasienter og å måle effekt vha. anerkjente kartleggingsskjemaer.

Målgruppe

Pasienter henvist for behandling av kroniske smerter i muskelskjelett- apparatet.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

30

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Vi har ved vår klinikk idag et meget velfungerende poliklinisk behandlingstilbud for kroniske smerter. Vi ønsker å overføre deler av innholdet i dette tilbudet til en VR (Virtual Reality)- basert løsning for å øke effekten, forståelsen og sjansen for at behandlingsprinsippene brukes i praksis etter avsluttet behandling. I samarbeid med et teknologikonsulent- firma ønsker vi å utvikle VR- programvare basert på oppdatert forståelse av kroniske smerter og prinsipper i Acceptance and Commitment Therapy (ACT) og kognitiv terapi. Firmaet jobber med implementering av teknologisk nyvinning i psykologiske og psykososiale behandlingstilbud og har et bredt nettverk av relevante programutviklere. Vi planlegger et tett samarbeid under hele prosjektet med mål om å implementere VR- programvaren som en del av vårt allerede eksisterende behandlingstilbud ved Klinikk Fysikalsk Medisin og Rehabilitering (KFMR). Innholdet vil basere seg på en biopsykososial forståelse av kroniske smerter og undervisning og kunnskap om hvordan man kan benytte dette i praksis. Målet er at pasientene vil oppleve positive effekter på faktorer som smerter, egenopplevd helse, livskvalitet og jobbsituasjon, og vi planlegger å måle dette vha. validerte skjemaer.

Fremdriftsplan for prosjektet

– 1. og 2. kvartal 2022: Litteratursøk, fastsette innholdsdesign, innspill fra brukere. – 2. og 3. kvartal 2022: Utvikling, testing/forbedring, brukerfeedback. – 3. og 4. kvartal 2022: Pilot/prototype, testing/forbedring, brukerfeedback. – 4. kv. 2022 og 1. kv. 2023: Implementering, effektmålinger.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Hovedmålsetningen med prosjektet har vært å utvikle en Virtual Reality (VR)- basert programvare for å gjøre behandlingen av langvarige smerter mer innovativ, engasjerende og effektiv. Dette vil kunne gi en rekke positive virkninger, både lokalt ved vår klinikk og ved andre helseinstitusjoner ved utbredelse. I tillegg ser prosjektgruppa for seg at løsningen kan bidra til å undervise og veilede helsepersonell som er uerfarne innen behandling av langvarige smerter. Målgruppen er pasienter med langvarige smerter som er henvist til poliklinikken ved Fysikalsk Medisinsk poliklinikk, SiV. Bakgrunnen for prosjektet er sprikende og dårlig dokumenterte behandlingstilbud, lovende og relevante resultater i studier av VR- teknologi og ønske om å utvikle et innovativt behandlingstilbud.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

VR- løsningen med en demo- versjon som ble planlagt utviklet, ble ferdig utviklet medio juni 2023 og effekten av klinisk bruk skal testes i forbindelse med et annet prosjekt; en pilotstudie med oppstart sept. 2023.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

50

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi har hatt en jevn progresjon gjennom prosjektperioden, hvor softwareutvikler- firmaet har gitt fortløpende oppdateringer med nye versjoner, og hvor prosjektleder og ekstern samarbeidspartner (MindInvest) har gitt fortløpende tilbakemeldinger til utviklere for å videreutvikle og ferdigstille demp- versjonen. Løsningen er også fortløpende testet av brukermedvirker i prosjektet, som har gitt tilbakemeldinger som var viktige for sluttresultatet. Prosjektet ble ca 3 mnd forsinket sammenlignet med planlagt tidslinje pga. noe forsinkelser rundt avtaleinngåelse med de eksterne samarbeidspartnerne i starten av prosjektet, samt at det ble brukt noe mer tid på deler av innholdet i løsningen enn det som var planlagt.

Resultater og resultatvurdering

Vi har ferdigstilt en demo- versjon av en Virtual Reality- basert behandlingsløsning for langvarige smerter i tråd med målet i prosjektet. Med noen få unntak som ikke har betydning for sluttresultatet ble innholdet i løsningen slik målet var i målbeskrivelsen, med høy grad av brukervennlighet og muligheter for en engasjerende og fordypende opplevelse for brukerne av løsningen.

Oppsummering og videre planer

Målet med prosjektet var å lage en VR- løsningen som skissert over og resultatet av prosjektet passer til målbeskrivelsen. Resultatet skal brukes i et annet prosjekt, hvor løsningen skal testes ut i en klinisk pilot- studie ved klinikkens poliklinikk.

Prosjektleder

Erling Becker Aarseth

Detaljer
Program
Helse høst (2021)
Prosjektnavn
VR – Et nytt syn på smerter
Organisasjon
Rådet for Muskelskjeletthelse
Org.ledd
Sykehuset i Vestfold, Klinikk Fysikalsk Medisin og Rehabilitering
Beløp Bevilget
2022: kr 1 100 000
Startdato
03.01.2022
Sluttdato
30.06.2023
Status
Avsluttet