Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Målet er å skape en interaktiv nettbasert læringsressurs om språklig variasjon i norsk tegnspråk. NOU 2023: 20-rapporten diskuterer nødvendige tiltak for å bevare og styrke norsk tegnspråk, og nevner spesielt mangelen på introduksjoner til emner som fokuserer på språklige elementer i norsk tegnspråk, inkludert språklig variasjon. Mangelen på faglige ressurser er også påpekt av Norges Døveforbund. Den primære målgruppen består av daglige brukere av norsk tegnspråk, som utgjør rundt 5000 personer. Læringsressursen vil også inneholde veileder og læremiddel for tegnspråkfaget i ungdomsskolen og videregående skole. Læringsressursen vil være en universelt utformet nettside som fokuserer på brukervennlighet og design. Nettsiden vil på en lettfattelig måte beskrive ulike typer språklig variasjon, samt tilby en lærerveileder og oppgaver til elever for å oppfylle de fastsatte læreplanmålene i tegnspråkfaget. Brukere av nettsiden kan selv navigere gjennom materialet selv velge emner i egen takt. Det vil også være enkle interaktive elementer, slik som quizzer der folk kan teste sine kunnskaper for moro skyld. Ressursen vil dekke et udekket behov for kunnskap om språklig variasjon i tegnspråkmiljøer og utdanningssystemet. Variasjon i NTS stammer fra faktorer som kontakt med norsk, alder, geografisk tilknytning, kjønn, alder ved eksponering for NTS, og påvirkning fra andre tegnspråk. Denne variasjonen er lite beskrevet i litteraturen og kunnskap av variasjon er dermed lite tilgjengelig for folk flest. Prosjektleder har doktorgrad i lingvistikk og prosjektet sikter mot å bygge broer mellom forskning og samfunn. Å kjenne kildene til variasjon er essensielt for Norges Døveforbunds språkpolitiske planleggingsarbeid og inkluderingsarbeid, samt diskusjoner rundt vitaliteten til norsk tegnspråk. Økt forståelse fremmer inkludering og aksept av mangfoldige tegnspråkbrukere. Vi vil motarbeide tendenser til «feil» og «riktig» tegnspråk som kan utløse diskusjoner om hvem som er «ekte døv» (som har store likhetstrekk med diskusjoner om hvem som er «ekte same»). Rom for selvaksept er viktig for mental helse. Prosjektet vil involvere en spesialist på brukervennlighet og en utdannet lærer for å sikre at nettsiden er brukervennlig, relevant, og universelt utformet. Siden norsk tegnspråk er visuelt-gestuelt, vil prosjektet i stor grad involvere filmproduksjon og bruk av materiale fra filmarkiv for å diskutere og vise språklig variasjon. All informasjon vil være tilgjengelig på norsk tegnspråk, men også tilgjengelig i form av tekst og lyd slik at ikke-tegnspråklige eller folk med funksjonsnedsettelser også har full tilgang. For samfunnet gir ressursen innsikt i norsk kulturarv, forståelse for at tegnspråk møter lignende situasjoner som andre språklige minoriteter, og fremmer inkludering.