Nødtelefon for smarthjelp

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Prosjektsammendrag

Smarttelefonen er raskt på vei til å bli det viktigste hjelpemiddelet for blinde og sterkt svaksynte. Innebygd talestyring og skjermleser gjør at man kan benytte seg av den fult ut, selv uten syn. Selv om systemene og de fleste apper er universelt utformet betyr ikke det alltid at brukervennligheten for synshemmede er like god. Det er vanlig å støte på hindringer som gjør at man ikke får til det man skal. Vi erfarer at de som selv bruker talestyring og skjermleser er de som best kan hjelpe andre synsnedsatte med problemene man møter på. Derfor skal vi etablere en nødtelefon for bistand med hindringer. Telefonen skal bemannes av synsnedsatte. Målgruppen for telefonen er altså synsnedsatte med utfordringer ved bruk av smarttelefon og nettbrett. De som skal bemanne telefonen er unge, teknologikompetente synshemmede. 4 av 10 er er alle rede rekruttert. For å sikre god veiledning må tilstrekkelig faglighet være ivaretatt, både innenfor IKT og pedagogikk. Dette skal gjøres gjennom å: • Utvikle verktøy som kan brukes i opplæringen. • Gi systematisk opplæring i både IKT og pedagogisk formidling. Det er behov for både teknisk og pedagogisk kompetanse for å veilede uten å se andres verktøy. Dette krever både god formidlingsevne, tålmodighet og teknisk kompetanse. • Opplæringen samles i en e-læringsmodul og det skal gjennomføres fysisk kurs. Telefonen bemannes med en vaktordning fra hjemmekontor o.l som gjør at den kan bemannes samtidig som man gjør andre aktiviteter. Prosjektet vil også være med på å skape arbeidsmuligheter for målgruppen.

Prosjektleder

Eva Skråmestø

Detaljer
Program
Utvikling (2024)
Prosjektnavn
Nødtelefon for smarthjelp
Organisasjon
Norges Blindeforbund
Beløp Bevilget
2024: kr 400 000, 2025: kr 1 100 000
Startdato
01.08.2024
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring