Mestring og inkludering – med Bravo-leken hjemme, i barnehagen og på skolen

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Bravo-leken har de siste 15 årene bidratt til mestring og inkludering for over 50 000 barn hjemme, i barnehage og skole. Språkverktøyet brukes for å fremme språkutvikling og begrepslæring gjennom utforsking av lyder, bokstaver og ord i kombinasjon med sanseerfaringer og fysisk aktivitet. Barn med forsinket språkutvikling har vist særlig godt utbytte av den systematiske stimuleringen verktøyet bidrar til (Vista Analyse, 2019). Barn med forventet forsinket språkutvikling kunne frem til 2021 søke om Bravo-leken via NAV Hjelpemiddelsentralen, men nå mener NAV at foreldre/barnehager skal betale for det selv. En presset privat- og barnehageøkonomi gjør det vanskelig for mange å gjøre det. Bravo-leken er et godt kjent analogt verktøy som kan tilpasses hvert enkelt barns nivå, evner og behov, og med enkle grep samkjøres med tegn til tale eller ASK. I tillegg til at det kommer barnet med forsinket språkutvikling til gode, gir Bravo-leken også felles opplevelser og vokabular for hele familien og barnegruppen som gjør det enklere for barna å bli inkludert i lek og aktiviteter med andre barn og voksne. Vi søker om midler til videokurs for foreldre/fagpersoner og utdeling av Bravo-lekens materiellpakke til barn med forsinket språklig utvikling til bruk hjemme, i barnehage eller skole.

Aktivitet/tiltak/metode

Målgruppen er barn med (forventet) forsinket språklig utvikling pga diagnoser som Downs Syndrom, autisme, CP el.l. og deres foresatte og fagpersoner i barnehage/skole. Barna står som mottaker av Bravo-leken, og foreldre/fagpersoner får opplæring i verktøyet i et digitalt videokurs med tilgang gjennom hele prosjektperioden. Bravo-leken kan brukes hjemme f.eks. under måltider/som ettermiddagsaktivitet og i barnehage/skole i samlingsstunden/stasjonsarbeid. Dette blir en 10–15 min daglig aktivitet som introduserer begreper gjennom alle sansene. I barnehage/skole inkluderes hele barnegruppen, og slik blir aktiviteten inkluderende for barn med forsinket språkutvikling, og ikke ekskluderende i form av «enetimer» eller språkgrupper der barnet tas ut av avdelingen/klasserommet. Bravo-leken har til hensikt å skape tilstrekkelige nettverk i hjernen med et bedre ordforråd, større begrepsforståelse og tryggere språklig bevissthet, som legger grunnlaget for mestring i hverdagen og inkludering i lek og aktiviteter. Det er nok materiell i pakken til daglig aktivitet mandag-fredag i ett år, eller tre måneder på høst/vår over to år. For ekstra repetisjon av begrepene kan hjem/barnehage/skole samarbeide om repetisjon av begrepene ved at deler av materiellet brukes vekselvis i hjemmet og i barnehage/skole. For evaluering av prosjektet ønsker vi å oppsummere erfaringene i leservennlige nettartikler med bilder og evt. små filmsnutter som kan deles på stiftelsens, søkerorganisasjonens og våre nettsider, samt i sosiale medier. Målet med denne evalueringen er å spre kunnskap om hvor viktig forebyggende innsats er for barna med forsinket språkutvikling. Eksempler på slike nettartikler og filmer ligger på https://www.bravoleken.no/brukerhistorier. Vi vet at tid og kapasitet hos foreldre/fagpersoner er barrierer som kan hindre prosjektoppstart. For å i møtekomme dette legger vi til en motivasjonstekst i søknadsskjemaet og er tydelig på hvilke forventninger gavemottakeren har.

Antall deltakere

40

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Barn som lever med diagnoser som Downs, Cerebral Parese, autisme eller forsinket utvikling på grunn av prematur fødsel har særlig behov for hjelpemidler for å trene på kognitive ferdigheter. Målet er nyansert kommunikasjon og oppnås i følge nyere hjerneforskning ved sansestimulering, variert bevegelse, økt ordforråd og god forståelse for begreper. Vår erfaring med verktøyet og evalueringer av flere ulike prosjekter bl.a. av Vista Analyse i 2019 viser at det er barna som «trenger noe ekstra» som har størst utbytte av Bravo-leken. Dette samsvarer med gjennomgått litteratur, som finner at barn som i utgangspunktet er i en risikosone for å falle bak i utdanningsløpet, har størst utbytte av ekstra språkstimuleringstiltak. Evalueringsrapporten fra 2019 viser også at de voksne i barnehager som bruker Bravo-leken bruker mulighetene som byr seg resten av dagen til å repetere begrepene, skape innhold og forståelse gjennom samtaler og aktiviteter, som et supplement til det barna selv tar initiativ til. Bravo-leken gir barna mulighet til å bruke alle sansene til å utforske nye ord og begreper. I tillegg blir barna kjent med bokstaver, bokstavlyder og ord som gir en forsmak på det barna etter hvert møter på skolen. Når barna får de samme opplevelsene som de andre barna i en felles språksamling, kan de også samhandle i større grad. Bravo-leken skiller seg også fra digitale hjelpemidler ved at det er et analogt verktøy, der barna får se, høre, smake, kjenne og lukte på ord og begreper, bokstaver og konkreter i leken. Dette gjør det ekstra spennende for barna og er i tråd med hjerneforskning på barns tidlige utvikling.

Plan for gjennomføring

Om søknaden innvilges vil Intempo AS straks gå i gang med klargjøring for rekruttering av deltakere til prosjektet, slik at foreldre/fagpersoner kan søke om materiellet allerede til barnehage/skolestart høsten 2024. Vi ser for oss en fortløpende og overlappende rekruttering- og oppstartsprosess utover høsten 2024. Av erfaring fra tidligere barnehage- og skoleprosjekter vil noen komme raskt i gang, og andre vil trenge mer tid. Vi har derfor kontinuerlig mulighet for oppstart frem til våren 2025. Deltakerne vil kunne gjennomføre videokurs når det passer for dem og deretter starte opp. Høsten 2025 legger vi opp til en evaluering av prosjektet med spørreskjema og intervju av frivillige deltakere, før prosjektet avsluttes fra vår side. Materiellet kan da fremdeles være i bruk i hjemmet, barnehager og skoler.

Prosjektleder

Elisabeth Hunnes

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Mestring og inkludering – med Bravo-leken hjemme, i barnehagen og på skolen
Organisasjon
Downs syndrom Norge
Beløp Bevilget
2024: kr 320 000, 2025: kr 80 000
Startdato
06.08.2024
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring