Det handler om meg – handa på rattet for egen helse

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Helsetjenesten og samfunnet står ovenfor store utfordringer i årene som kommer. nord delen av Trøndelag er langstrakt og har 24000 kvadrat meter med bosetting på ca. 140000 innbyggere, med mange små kommuner og lange avstander. Økt samhandling mellom helseforetak, kommuner og brukerorganisasjoner må i fremtiden vurderes med tanke på muligheter for likeverdige og helhetlig tjenester. Helsetjenesten dreies i en mer helsefremmende retning, som tilsier en satsing på økt helsekompetanse hos pasientene/brukerne. Pasient- og pårørendeopplæring og andre lærings- og mestringstilbud, er vesentlige verktøy i denne sammenhengen. Målet med lærings- og mestringstilbud, er at pasienter/brukere og deres pårørende får kunnskap om egen helse, ferdigheter til å håndtere helseutfordringer og motivasjon til jevnlig, helsefremmende aktivitet. Dette kan bidrar til økt helsekompetanse. Når vi blir rammet av skade eller sykdom vil vi ha behov for kunnskap, ferdigheter, motivasjon i større eller mindre grad for å håndtere en annerledes hverdag. Læring er en livslang prosess. Lærings- og mestringstilbud kan bidra til at pasienter aktivt tar del i egen helse og behandlingsforløp.

Aktivitet/tiltak/metode

Samhandling mellom brukerorganisasjoner, helseforetak, Distriksmedisinsk senter (DMS) og Frisklivssentral i kommuner kan bidra til en mer bærekraftig tjeneste. Likeverdige og helhetlig tjenester, bedre ressursutnyttelse, flere pasienter/brukere får tilbud om lærings- og mestringskurs, barn, unge, voksne og pårørende får tilbud om opplæring uavhengig av bosted. Pilotprosjektet prøver ut digitale løsninger innen lærings- og mestringstilbud: Heldigitale og hybridløsninger med utprøving av pedagogiske verktøy. Prosjektet prøver ut ulike digitale løsninger og ressurser: Digital undervisning som overføres fra Sykehus til eget hjem, hybridløsning hvor lærings- og mestringstilbud streamers fra Sykehus til Sykehus, fra Sykehus til kommuner/DMS. Ved gode tilbakemeldinger kan piloten tas i bruk i andre regioner i Trøndelag. Brukere og helsepersonell trenger helsepedagogisk kompetanse for å tilrettelegge for lærings- og mestringskurs etter kunnskapsbasert praksis. Prosjektet tilbyr 3 dagers kurs i helsepedagogikk til brukere og helsepersonell. Dette i regi av Helse Nord-Trøndelag og FFO Trøndelag i samarbeid med kommuneregionen. Ved å ta i bruk teknologi og nye arbeidsformer kan flere få bedre og mer likeverdige helsetjenester uavhengig av bosted. Pasienter/brukere unngår tidkrevende og belastende reiser og opplæringen blir mer tilgjengelig. Lærings- og mestringstilbud utvikles etter samarbeidsmodellen «standard metode», der brukerkompetanse og fagkompetanse sidestill i et likeverdig samarbeid i planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringstilbud. Viser til Nasjonal helse og samh.plan. 24-27. Målgrupper: Store pasientgrupper som Helse direktoratet viser til i veileder for rehabilitering, habiliteten, individuellplan og koordinator. Aktuelle diagnoser: Diabetes, kols/lungesykdommer og hjerneslag. Evaluering: Evalueringsskjema for Lærings- og mestringskurs i Helse Midt-Norge.

Antall deltakere

400

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

De helseøkonomiske konsekvensene for samfunnet av mangelfull helse- og mestringskompetanse hos brukerne kan være betydelig. En kunnskapsoppsummering om helse økonomisk effekt viser at brukere som har deltatt på lærings- og mestringstilbud har færre og kortere sykehusinnleggelser, færre konsultasjoner og svingdørspasienter i poliklinikk og fastlege enn de som ikke deltar. Deltagerne har også færre sykedager (U. Stenberg) FFOs strategi 2024-2029 sier ett av hovedmålsettingene: Å mestre egen funksjonsnedsettelse og få mulighet til å delta. Det er et stort behov for tiltak som kan øke den enkeltes mulighet for å mestre både kroppen og livet. FFO representerer grupper som lever med en funksjonsnedsettelse eller sykdom over lang tid. For oss er tilgang til god behandling og oppfølging avgjørende. Men minst like viktig er det også at livet er godt å leve til tross for sykdom. FFO Tr.lag ser at lærings- og mestringstilbud til brukere og pårørende kan bidra til økt kunnskap og ferdigheter om egen sykdom, bidra til økt trygghet og innsikt i egen situasjon, forebygge forverring og bli styrket i mestring av egen hverdag. Pilotprosjektet kan bidra til bedre ressursutnyttelse. Flere får tilbud om likeverdige lærings- og mestringskurs som et bidrag til å økt helsekompetansen uavhengig av bosted. God helsekompetanse kan bidra til bedre innsikt i egen helsesituasjon, ønsket effekt av behandling, aktiv deltager i egen helse og behandlingsforløp. Teknologi og nye arbeidsformer kan bidra til at flere får likeverdige tilbud. I prosjektperioden vil vi ha dialog med fagråd for helsefremming og forebygging i helsefellesskapet i nordre del av Tr.lag. Ved gode tilbakemeldinger kan verktøy overføres til andre regioner i Tr.lag via helsefellesskapet.

Plan for gjennomføring

Arbeidsplan: Høst 2024 Vår 2025 Høst 2025 Vår 2026 Oppstart prosjektgruppe X Dialog med kommunene i Værensregionen X Dialog med aktuelle klinikker i Helse Nord-Trøndelag X Kartleggging av allerede utarbeidet materiell. Planlegging av opplæringstilbud Værnesregionen X X X Opplæring av helsepersonell / helsepedagogikk og bruker representanter i Værnesregion X Opplæring av helsepersonell / helsepagogikk Helseforetaket X Utprøving av teknologi og nye arbeidsformer i læring og mestringstilbud X X Pasientforløp – læring og mestring X X Evaluering/ implementering X

Prosjektleder

Ann Kathrin Hagen Røstad

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Det handler om meg – handa på rattet for egen helse
Organisasjon
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Beløp Bevilget
2024: kr 100 000, 2025: kr 250 000, 2026: kr 50 000
Startdato
01.09.2024
Sluttdato
01.06.2026
Status
Under gjennomføring