Hverdagsdøv 2.0
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Snapkanalen «Hverdagsdøv» startet som Dam-prosjektet «Snap på tegnspråk» (Norges Døveforbund/Supervisuell #2018/HE2‐235802), et 2-årig prosjekt som startet i 2018. Målet var å etablere en Snapchat-kanal som synliggjør døve på deres egne premisser, og kanalen har vært drevet på frivillig basis siden 2020. I dag er Snapkanaler blitt en viktig del av medielandskapet for å informere, skape nettverk, fremme inkludering og gode holdninger, med kanaler som f.eks «Funkisbanden» og «Hverdagsskeiv». Vi har fått mange tilbakemeldinger fra ulike deler av målgruppen som døve/hørselshemmede selv, foreldre/pårørende, tolkestudenter og lærere m.fl. om at Hverdagsdøv er svært viktig og bidrar til å bygge ned fordommer og negative holdninger til hørselshemmede. Døve/hørselshemmede er en variert gruppe – noen har mistet hørsel som voksen, noen har aldri fått lært tegnspråk, og noen har ingen kontakt med likepersoner. De 10 faste snapperne i Hverdagsdøv-teamet har variert bosted, kjønn, bakgrunn, alder m.m. De representerer et utvalg fra en mangfoldig minoritet. Å bidra som fast snapper er tidskrevende, og i dag er kun ett medlem igjen fra det opprinnelige teamet i 2018. Vi trenger en «restart/boost» for å få ny giv, styrke og oppdatere Hverdagsdøv-konseptet og sikre videre drift.
Aktivitet/tiltak/metode
Hovedaktiviteten er å arrangere 4 samlinger for å utvikle Hverdagsdøv. Vi skal utvikle en felles oppdatert og fremtidsrettet visjon for Hverdagsdøv, fortsatt i samsvar med det opprinnelige prosjektmålet fra 2018. Gjennom årene har vi sett at Hverdagsdøv har vært spesielt viktig for noen grupper: 1.Foreldre/nære til døve barn: vi fått meldinger med takk for å skape håp og fremtidstro til foreldre som nettopp har fått et døvt barn. Mange har aldri møtt døve før, og klarte ikke se en fremtid for sine barn. På Hverdagsdøv så de voksne døve som levde normale og fullverdige liv, noe som var en enorm lindring for angsten for sine barns framtid. 2.Isolerte døve/hørselshemmede: de uten nettverk med likepersoner, som har følt seg alene i verden. Hverdagsdøv hjalp dem å finne likepersoner og miljøer. 3. Tolkestudenter og andre som jobber med døve: for mange er Hverdagsdøv viktig og obligatorisk fagpensum. 4. Døve/hørselshemmede barn og unge: før kjente alle døve barn andre døve barn og hadde lett tilgang til likepersoner. Slik er det ikke lenger, og det er en utvikling som bekymrer søkerorganisasjonen Hhbo og andre i fagmiljøet, bl.a Nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse. Dette er også omtalt i NOU 2023:20 Tegnspråk for livet. Barn og unge trenger likepersoner, forbilder og voksne rollemodeller. Hvordan kan vi utvikle Hverdagsdøv til å best mulig opfylle behovene til disse 4 gruppene? Hvordan kan Hverdagsdøv organiseres mest mulig effektivt? Prosjektmålgruppe: De frivillige som er faste snappere i dag, og potensielle nye frivillige som ønsker å bidra som gjestesnappere eller bli faste snappere, representanter for Hverdagsdøvs målgruppe. Effektmålgruppe er de 4 gruppene beskrevet ovenfor. I tillegg er det fint å nå fram til folk som aldri har møtt døve – for å fjerne fordommer og skape bedre holdninger! Prosjektet innebærer ikke lagring av personsensitiv informasjon. Evaluering av prosjektet i siste samling, som tas med i sluttrapport.
Antall deltakere
25
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Prosjektet vil styrke Hverdagsdøv som en frivillig drevet kanal i sosiale medier. Siden de faste snapperne bor spredt i landet, har vi ikke hatt fysiske samlinger. Å møtes fysisk og bli bedre kjent vil styrke teamet. Vi trenger å få bedre kontakt med en yngre målgruppe og få rekruttert flere yngre snappere. Det er tidkrevende å snappe på tegnspråk og tekste alt, og det blir et naturlig gjennomtrekk over tid. Rekruttering er derfor en kontinuerlig del av driften. Samlingene og et godt samarbeid mellom de frivillige i Hverdagsdøv og søkerorganisasjonen (Hørselshemmede Barns Organisasjon) vil styrke vår kontakt med en nyere generasjon døve/hørselshemmede. Vi tror også at for de faste snapperne vil det også være nyttig å få innspill, tips, praktisk veiledning for å lære å snappe mer effektivt og målrettet. Det reduserer slitasje og gjennomtrekk over tid. Uten fysiske samlinger er det ikke like lett å lære metoder og verktøy av hverandre som sparer mye tid i innholdsproduksjonen. Vi vil også få inn eksterne bidragsytere som kan gi oss inspirasjon og faglig utvikling. Dette i seg selv vil heve kvaliteten på innholdet på Hverdagsdøv. Noen spørsmål vi må ta opp er også organisering og eventuelt nye plattformer. Bør Hverdagsdøv registreres formelt som en frivillig organisasjon og prøve få fast driftsstøtte? Er Snapchat den beste plattformen å nå unge på i dag? Bør vi også publisere på TikTok, eller kommer en ny plattform som «alle» ungdommene er på neste år? Den viktigste virkningen er at vi gjør Hverdagsdøv mer robust og fremtidsrettet, når fram til flere barn og unge i et skiftende medielandskap. På den måten kan vi fortsette å oppfylle behovet til våre viktigste målgrupper, som beskrevet ovenfor. I sum bidrar alt dette til bedre psykisk helse for døve/hørselshemmede.
Plan for gjennomføring
November 2024: Planlegging av første samling. Invitere deltakere og bidragsytere. Lage utkast til plan for hver samling med tema og sted. Det er et mål at samlingene spres på ulike steder i landet, og at ikke alle samlingene skal være i Oslo. De 10 faste snapperne i Hverdagsdøv bor svært spredt om i landet. De og gjester, forelesere og andre inviterte til samlingene vil få dekket reise og opphold. Mellom hver samling har prosjektgruppen evaluering, og planlegger neste samling, og har dialog med eksterne bidragsytere. Gjennom snapkanalen vil vi også be publikum komme med innspill og gjennomføre meningsmålinger, for å få feedback og inspirasjon. Januar/februar 2025: Første samling Mai/juni 2025 eller august/september 2025: Andre samling, rett før eller rett etter sommerferie, avhengig av hva som passer best for deltakerne. Januar/februar 2026: Tredje samling. August/september 2026: Fjerde og siste samling (etter sommerferie, slik at evaluering/videreføring og rapportering igangsettes med en gang siste samling er gjennomført). September-oktober 2026: Sluttevaluering, planlegging for videreføring. Sluttrapportering.