Muskel- og skjelett helse blant barnehageansatte
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Bakgrunnen for prosjektet er tidligere prosjekt som ble gjennomført i 2023 som tok for seg den helsemessige belastningen hos barnehageansatte i bydel Nordstrand. Det ble gjennomført en rekke tiltak som skulle bidra til å redusere smertenivå hos de ansatte samt senke sykefraværet. Tiltakene ble utført på individ- samt gruppenivå. Vi oppnådde flotte resultater og ønsker nå å fordype oss i ett av tiltakene. Barnehageansatte med muskel- og skjelettlidelser fikk individuell opplæring i gode arbeidsstillinger knyttet til egen helse med påfølgende oppfølging gjennom prosjektperioden. Vi ønsker å undersøke denne metoden i større omfang og i en lengre tidsperiode for å sammenlikne helsegevinsten. Vi ønsker å undersøke om denne metoden fører til at den ansatte kommer raskere tilbake til 100% nærvær på arbeidsplassen. Brukerundersøkelsen i sist prosjekt viste at 100% av de som deltok i dette tiltaket delte uoppfordret av sin kunnskap med sine kolleger. Dette var en overraskende faktor og vi ser at overføringsverdien er stor. Vi ønsker nå å undersøke hvor mye av kunnskapen blir overført og oppretthold på arbeidsplassen ift. kursdeltakelse der alle ansatte deltar. Vi ser at repeterende informasjon gitt individuelt lettere fører til kunnskap og handling enn informasjon gitt i plenum.
Aktivitet/tiltak/metode
Tiltakene retter seg mot barnehageansatte som har helsemessige utfordringer i muskel- og skjelettsystemet. Forebyggende tiltak er viktig for å sikre nærvær på arbeidsplassen. Hovedvekten i prosjektet blir å gi individuell opplæring i gode arbeidsteknikker og -metoder basert på egen helsetilstand samt jevnlig oppfølging gjennom prosjektperioden. Opplæringen vil bli gitt forebyggende for å redusere sykefravær samt i etterkant av et sykefravær for å komme raskere i full stilling igjen. Vi vet fra pedagogikken at innlæring ved bruk av kropp, fysiske gjenstander og informasjon raskere fører til læring. Derfor vil opplæringen foregå på avdelingen til den ansatte i kjente omgivelser med kjente hjelpemidler, kolleger og arbeidsoppgaver. Ila opplæringsperioden går vi gjennom alle arbeidsoppgaver barnehageansatte gjennomfører gjennom arbeidsdagen og ser på hvilke arbeidsstillinger/-metoder som kan justeres ift. den ansattes smertenivå eller helsetilstand. Kronologisk: – Oppstartssamtale- kartlegging av helseutfordring, mål vedkommende har med opplæringen, gjensidige forventninger – Observasjon på arbeidsplassen med fokus på helsetilstanden i muskel- og skjelettsystemet -Utarbeidelse av individuell opplæringsplan sammen med deltakeren -Gjennomføring av opplæringsplanen på arbeidsplassen -Jevnlig oppfølging på arbeidsplassen samt digitalt -Etter evt. sykefravær vil man kartlegge hvilke arbeidsoppgaver som gir smerter og tilpasse arbeidsteknikker ut fra dette Måloppnåelsen vil bli vurdert ut fra anonyme brukerundersøkelser, intervjuer og anonym sykefraværsstatistikk. All personlig informasjon vil bli registrert i en offentlig godkjent pasientjournal. Taushetsplikten vil bli overholdt etter gjeldende regler. Utfordringer: Sykdom kan føre til utsettelse av oppgaver Evt. kommunikasjonsproblemer imøtegås med oppklaringssamtaler Evt. lav svarprosent på brukerundersøkelser imøtegås med oppfordringer til å svare samt utsette svarfrister
Antall deltakere
75
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
I det forrige prosjektet la styrerne vekt på at helseprosjektet skapte et felles fokus på muskel- og skjeletthelse. De ansatte fikk et felles «språk» som ble brukt i hverdagen og de ansatte hjalp hverandre å huske på gode arbeidsstillinger. Forbedring av arbeidsrutiner, omorganisering av gjenstander og innkjøp av fysiske hjelpemidler var et resultat av behovene til den enkelte på avdelingen som hadde helsemessige utfordringer i muskel- og skjelettsystemet. Siden opplæringen ble gitt i på avdelingen i arbeidstiden fikk kolleger også med seg enkelte tips som de kunne bruke i hverdagen. Det til tider høye sykefraværet i barnehagesektoren, lavt vikarbudsjett samt vanskeligheter med å skaffe vikarer tærer på den fysiske og mentale helsen til barnehageansatte. Tiltak som letter de ansattes påkjenninger og øker nærvær på arbeidsplassen blir godt mottatt og hjelper på arbeidsmiljøet. Deling av spesifikke tips ift. egen helsesituasjon (vond rygg/skuldre/hofte/knær) ga inspirasjon til kolleger å ta bedre vare på egen helse. På denne måten skapte tiltaket som var rettet mot en person fordeler for de andre på avdelingen. Virkning: Lavere sykefravær grunnet muskel- og skjelettlidelser, bidrar til å redusere samfunnskostnader Lavere smertenivå øker den fysiske og mentale helsen Økt kunnskap om forebygging av slitasje/skade på muskler og ledd Økt kunnskap om hvordan de ansatte kan tilrettelegge arbeidsdagen når de allerede har smerter i kroppen Økt bevissthet rundt hvordan de ansatte kan hjelpe hverandre for å unngå belastningsplager Økt bevissthet rundt hvilket ansvar hver enkelt har for sin egen helse Gi de ansatte inspirasjon og verktøy til å ta vare på egen kropp Felles fokus på arbeidsplassen ift. helse og belastning Økt trivsel på arbeidsplassen og et bedre arbeidsmiljø
Plan for gjennomføring
Prosjektet presenteres på styrermøte (slik det ble gjort i forrige prosjekt) og dialog innledes med de aktuelle styrerne. (Vi har allerede interesserte styrere) Antall barnehager i prosjektet vil bestemmes av antall ansatte i hver barnehage. Styrerne og prosjektleder presenteres tiltakene for HMS gruppa i hver barnehage. Eventuelle innspill tas videre til drøfting i prosjektgruppa. Styrerne rekrutterer deltakere i sin bhg. Styrerne, prosjektleder og deltakere lager en fremdriftsplan for tiltakene. Tiltakene gjennomføres slik beskrevet i del 1. (Utdypninger) I oppstartssamtalen vil det bli kartlagt hvilke utfordringer i muskel- og skjelettsystemet vedkommende har, hvilke smertenivå som oppleves på ulike tidspunkt og ved ulike arbeidsoppgaver/-stillinger. Vi ser på fraværsstatistikken til vedkommende. I observasjonsfasen vil den ansatte jobbe en vanlig dag og terapeuten vil vurdere arbeidsstillinger ut fra helseaspektet som ble avklart i anamnesen. Funnene vil bli gjennomgått og en opplæringsplan vil bli utarbeidet sammen med den ansatte. I opplæringsfasen vil den ansatte bli lært opp i gode arbeidsstillinger ut fra sin helsetilstand og få øvelser som vil kunne bidra til økt muskelstyrke og leddmobilitet. Terapeuten vil møte opp på arbeidsplassen med jevne mellomrom for å følge opp den ansatte og foreta justeringer ut fra hvilke behov som måtte dukke opp. Evalueringer av prosj. foretas jevnlig og justeringer foretas fortløpende. Prosjektleder lager brukerundersøkelser og intervjumaler basert på vurdering av måloppnåelse. Data samles inn og analyseres – prosjektleder/styrerne. Styrerne og HR avdelingen bidrar til fraværsstatistikk, erfaringer og synspunkter fra de ansatte. Prosjektleder skriver evalueringer og rapporter både underveis og ved prosjektets slutt.