FILMBASERT LÆREMIDDEL OM SKOLEVEGRING

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Skolevegring, eller ufrivillig skolefravær, rammer omtrent én elev i hver klasse i norske skoler (RPH, 2018). Tallet er økende (Utd.forb., 4.3.20). Konsekvensene kan være alvorlige – også på lang sikt. Langvarig fravær fra skolen øker risikoen for at problemene forplanter seg videre inn i voksenlivet og fører til utenforskap og uførhet. De siste fem årene har antallet unge uføre økt med 58 prosent, og i tallene fra SSB ses en klar sammenheng mellom uførhet og utdanningsnivå. Av 37000 uføre mellom 18 og 34 år har nesten 80 prosent droppet ut av skolen før videregående (Holme, Utd.nytt, 12.8. 21). I en svensk undersøkelse trekker elevene fram relasjonen til læreren som den viktigste forutsetningen for at de skal klare å komme tilbake på skolen etter lang tids fravær (SOU 2016:94). Det mangler imidlertid konkrete verktøy for relasjonsbygging generelt, og i møte med elever med skolevegring spesielt. Det er også få eller ingen læremidler for elever på barnetrinnet om dette temaet, til tross for at forebyggingsaktiviteter og tidlig intervensjon er viktig (Ingul, Havik, Utd.nytt, 27.6.21). Målet med prosjektet er å møte lærere og andre sitt behov for mer kunnskap om temaet, og samtidig gjøre det mulig å sette temaet på timeplanen gjennom et ferdig undervisningsopplegg for mellomtrinnet.

Aktivitet/tiltak/metode

TEMA:LIVET er en nettside som gjør det lettere for lærere å sette psykisk helse på timeplanen. Modulen om skolevegring vil inneholde relevant og oppdatert fagstoff for lærere og alle andre som søker kunnskap om temaet. Modulen gir konkrete verktøy for å styrke relasjonen med elever som ikke vil på skolen – som vi vet virker forebyggende. Stoffet presenteres i form av videointervjuer med fagpersoner og pårørende (5-10 minutter lange). Intervjuene vil belyse temaer som: – tidlige tegn på skolevegring – råd til lærere, foreldre og andre voksenpersoner – tilpasning i skolen – samarbeid mellom foresatte og skolen – hvordan snakke med barnet – motivasjonsverktøy Fagpersonene vi intervjuer vil representere ulike tilnærminger til problemstillingene for å gi bredde i fremstillingen. I tillegg inneholder modulen et undervisningsopplegg for elever på mellomtrinnet, der en kortfilm danner startpunkt for en samtalebasert undervisningøkt om temaet, sett fra barnets perspektiv (én skoletime). Undervisningsopplegget gir elevene anledning til å reflektere over problemstillinger knyttet til temaet, sin egen rolle og egne erfaringer. Primærmålgruppen er lærere i grunnskolen og elever på 5. – 7. trinn. Målet er å nå 10% av disse i løpet av en femårs periode. I utviklingen av innholdet vil vi benytte en fokusgruppe med både elever og lærere for å få innspill både på innhold og form. Det vil også være mulig for brukerne å anonymt gi direkte tilbakemeldinger på ressursen gjennom et eget skjema på nettsiden, slik at vi kan utvikle og tilpasse ressursen ved behov. Ufrivillig skolefravær rammer ulike sårbare grupper av barn, deriblant nevrodivergente (40%) og barn med ulike angstlidelser (35%). Etiske problemstillinger knyttet til involvering av disse ivaretas både gjennom kompetansepersoner i RPH og av fagpersoner med klinisk erfaring i prosjektgruppa. Novellefilmen kan baseres på virkelige hendelser, men alle identifiserende elementer vil i så fall endes i tråd med vanlig praksis.

Antall deltakere

50000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Skolevegring er i liten grad tema i lærerutdanningen, og lærerne vurderer selv sin kunnskap som for dårlig. Lærere etterlyser både faglig påfyll og egnede læremidler som kan hjelpe til i arbeidet med å forhindre skolevegring og å få skolevegrere tilbake på skolen (Amundsen mfl., Psykologi i kommunen nr. 2 2020). Tidlig intervensjon ved skolevegring handler om å ta tak i problemet før det har blitt stort, og idet barnet har begynnende fravær som ikke skyldes sykdom eller andre godkjente grunner. Dette prosjektet skal bidra til å forebygge skolevegring gjennom å spre relevant og forskningsbasert kunnskap om temaet. Ressursen gir lærere, foresatte og andre pårørende konkrete verktøy for å kunne intervenere tidligere. Det er krevende for en lærer å sette temaet på timeplanen, både fordi mange lærere ikke føler seg faglig trygge på temaet, og fordi det finnes få læremidler. Lærere må lete etter egnet stoff, og selv kvalitetssikre innholdet. Denne ressursen inneholder et ferdiglaget undervisningsopplegg som legger til rette for at temaet kommer på timeplanen slik at elevene får kunnskap og mulighet til å reflektere over sin egen situasjon i lys av denne kunnskapen. Samtalebasert undervisning virker forebyggende: Ofte kan ting gå over bare ved å sette ord på det (Havik, RPH 2018). Filmbasert undervisning er svært godt egnet for barn med ulike nevrodivergente utfordringer som f.eks. ADHD, ASD eller dysleksi (Statped 2021 og andre), hvilket gjør at også elevgrupper som selv er særlig utsatt for å utvikle skolevegring vil ha stort læringsutbytte av dette undervisningsopplegget, med den forebyggende effekten det innebærer. Ressursen møter RPH sitt uttalte behov for gode verktøy i sitt arbeid med skolevegringsproblematikk, og vil også være et godt supplement i lærerutdanningen.

Plan for gjennomføring

Prosjektutvikling: Innledningsvis vil prosjektgruppa jobbe med å definere problemstillinger for intervjuene og utarbeide en liste med temaer / spørsmål basert på de ulike intervjuobjektenes kompetanse eller personlige erfaringer. Brukere og RPH involveres i denne prosessen for å finne de mest relevante problemstillingene. Intervjuer: Intervjuene utføres i studio eller på location. Intervjuene redigeres i samråd med prosjektgruppa og RPH og går minst to korrekturrunder før låst klipp. Utvikling av manus for kortfilm: Vi vil hente stoff fra virkeligheten, blant annet gjennom å involvere brukere, som lærere, barn og pårørende. Stoffet bearbeides for dramaproduksjon. Alle involverte vil bli ivaretatt etter strenge etiske retningslinjer, og fullt anonymisert i tilfelle vi velger å bruke stoff fra deres egen hverdag til manuset. Casting novellefilm: Casting vil foregå blant annet gjennom Stabekk Teater (barneroller) og Skuespillerkatalogen (voksenroller) Produksjon novellefilm: Forarbeid, opptak, klipp og etterarbeid. Produksjonen utføres iht. bransjestandard for HMS osv. Vi har lang erfaring med bruk av barn i slike produksjoner, og har gode rutiner rundt dette. Utvikling av annet innhold til nettsiden: Faktaark, undervisningsopplegg og lærerveiledning utvikles i samarbeid med RPH, prosjektgruppa og lærere. Vi tester også innholdet på barn i målgruppa. Utprøving, lansering og markedsføringstiltak: Innholdet publiseres på nettsiden temalivet.no, og vil lanseres gjennom ulike tiltak rettet mot lærere, skoleledere og skoleeiere. Nettsiden vil promoteres bla. gjennom RPH sitt nettverk, nyhetsbrevet til Utdanningsforbundet og i sosiale medier med en egen informasjonsfilm. Kortfilmen i modulen vil også bli påmeldt filmfestivaler, noe som erfaringsmessig gir god oppmerksomhet.

Prosjektleder

Tor Arne Bjerke

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
FILMBASERT LÆREMIDDEL OM SKOLEVEGRING
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Beløp Bevilget
2024: kr 50 000, 2025: kr 350 000
Startdato
10.12.2024
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring