Den digitale hud(senior)pasienten

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Medlemmene våre består i stor grad av seniorer, og mange rapporterer om et behov for opplæring i bruken av digitale verktøy for å håndtere sin kroniske sykdom i dagens digitaliserte samfunn. Viktige tjenester som Helsenorge, NAV/Helfo/Altinn (§ 5.22 og støtteordninger),bank-ID krever digital kompetanse. Tilbakemeldinger fra våre medlemmer er at de opplever usikkerhet rundt disse verktøyene, som kan føre til utfordringer som manglende mestring, frustrasjon og i verste fall utrygghet ved risiko for digitale svindler. Dette prosjektet søker å styrke den digitale kompetansen blant våre medlemmer,slik at de trygt og selvstendig kan benytte seg av nødvendige helserelaterte tjenester.På denne måten kan de opprettholde sin egen helse og utnytte rettigheter i helse- og omsorgsystemet på en sikker måte. Hovedmål: Å øke den digitale kompetansen til seniorene i PEF for å sikre trygg og selvstendig bruk av nødvendige helserelaterte og økonomiske digitale tjenester. Delmål(1)Gi seniorene forståelse og trygghet i bruken av helserelaterte digitale tjenester som Helsenorge, NAV.., og Bank-ID (2) Styrke tryggheten rundt digital identitet, personvern og svindelforebygging(3)Tilby relevante, praktiske opplæringer som når flest mulig medlemmer i hele landet via fysiske workshops & digitale webinarer.

Aktivitet/tiltak/metode

For å oppnå målene, vil vi gjennomføre følgende aktiviteter: 1. Fysiske workshops hos lokallag Vi reiser til lokallag i utvalgte fylker og gjennomfører praktiske workshops ledet av en ekspert på digitale verktøy og en fra PEF. • Metode: Workshopene vil være praktisk orienterte, hvor deltakerne oppfordres til å ta med egen PC, mobil eller nettbrett. • Innhold: Opplæring i hvordan man trygt bruker Helsenorge, Bank-ID, refusjonsskjemaer, avtalegiro, og andre relevante tjenester. • Opplæring i sikkerhet: Fokus på svindelforebygging og grunnleggende digital sikkerhet. • Mål: Hvert lokallag får minimum én workshop hvor seniorer får tilpasset opplæring og mulighet til spørsmål. 2. Digitale webinarer som supplering For å nå ut til flere vil vi produsere en serie med korte webinarer som dekker sentrale temaer. Disse legges ut på PEFs nettsider og kan sees både live og i opptak. • Temaer i webinarserien: Bruk av Helsenorge, NAV, HELFO, trygg netthandel, samt svindelbeskyttelse og digital sikkerhet. • Formidling og tilgjengeliggjøring: Webinarene legges ut i en lett tilgjengelig form slik at de kan brukes av lokallag og enkeltpersoner også etter prosjektslutt. Lokallag og fylkeslag oppfordres til å arrangere egne temakvelder med visning av webinarene Målgruppe: Seniorer over 60 år, medlemmer av PEF som trenger støtte i bruken av digitale helserelaterte verktøy og tjenester. Men vi vil også invitere de yngre, både de som trenger hjelp selv, men også de som ønsker å hjelpe sine foreldre/besteforeldre. Utfordringer: i og med at vi ønsker å nå ut til den eldre befolkningen, og derav den mindre mobile, kan det blir en utfordring at målgruppen ikke er i god nok fysisk form til å reise til et lokale. Vi vil derfor oppfordre familiemedlemmer til å være følge, og prøve å finne en lokale som er sentralt i lokallaget og lett å komme seg til kollektivt eller med bil/taxi, samt er universelt utformet.

Antall deltakere

900

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Prosjektet vil bidra til å øke den digitale mestringen blant eldre medlemmene av PEF, som i sin tur: • Øker helsekompetansen gjennom tryggere tilgang til helsetjenester. • Gir seniorene trygghet ved at de selv kan administrere egne helseopplysninger, refusjoner og avtaler på en sikker måte. Her er § 5.22 og stønadsordninger slik som grunnstønad og hjelpestønad svært sentrale for våre pasientgrupper. • Styrker digital sikkerhetsforståelse og motvirker svindel som mange eldre er sårbare for i digitale kanaler. Målet er å nå minimum 50% av PEFs eldre medlemmer (over 60 år) gjennom en kombinasjon av fysiske workshops, lettleste informasjonsark om hver enkelt digitale tjeneste med illustrasjoner og enkelt språk, og webinarer.

Plan for gjennomføring

1. Kartlegging og planlegging: Markedsføring av tilbud, Identifisere lokallag, fastsette turnéplan, planlegge innholdet i workshoppene. Her vil prosjektleder jobbe tett sammen med Maren (digital ekspert). Prosjektleder vil ha ansvaret for det praktiske, mens Maren vil ha ansvaret for selve innholdet på workshop/webinar. Vi står for markedsføringen ut til lokallagene, mens lokallagene står ansvarlig for markedsføring ut til sine medlemmer (men vil vil også bistå her). Lokallagene finner et egnet sted vi kan gjennomføre workshopen på. 2. Gjennomføring av fysiske workshops: Besøke lokallagene/fylkeslag og gjennomføre workshops, fra vår til høst 2025. For hvert sted vi besøker vil vil bruke evalueringen til videre markedsføring av tilbudet til andre lokallag, og forbedring av innholdet. Prosjektleder og Maren reiser ut til lokallagene. 3. Webinarproduksjon og lansering: Teknisk forberedelse for webinarproduksjon. Opptak og publisering av webinarer sommer/høst 2025. Alle tilbakemeldingene fra de fysiske workshoppene vil tas med inn i produksjonen av webinarene. Maren vil stå foran kamera, prosjektleder vil stå for det praktiske. 4. Avslutning og evaluering: Innlede evaluering av brukertilfredshet, lære av tilbakemeldinger og vurdere effekter gjennom spørreundersøkelser til deltakerne.

Prosjektleder

Sanna Grydeland

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Den digitale hud(senior)pasienten
Organisasjon
Psoriasis- og eksemforbundet
Beløp Bevilget
2025: kr 255 000
Startdato
13.01.2025
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring