Arbeidskapasiteten permitteres ikke

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Koronaepidemien har ført til store omveltninger i arbeidslivet for mange, med permitteringer og oppsigelser på ubestemt tid. Opplevelse av å ikke lenger kunne bidra i arbeidslivet og være samfunnsnyttig, er et alvorlig tap, og for mange både dramatisk og traumatisk. Pågangen til krisetjenesten har økt i koronatiden og alvorligheten i samtalene likeså. Kirkens SOS trenger frivillige, permitterte og nye pensjonister med livserfaring mer enn noen gang. Likepersonsarbeidet i Kirkens SOS gir mestring og livskvalitet, en meningsfull tjeneste der medmennesker hjelper hverandre.

Målsetting for prosjektet

Rekruttere ledig arbeidskapasitet hos personer permittert på grunn av koronapandemien, og nye pensjonister. Derigjennom være med å bidra til fortsatt mestring, livskvalitet og sosial deltakelse hos disse. Når de er rekruttert er det kursing og ivaretakelse gjennom veiledning og faglige samlinger.

Målgruppe

Permitterte arbeidstakere og nye pensjonister. Koronakrisen har ført til mye ledig arbeidskapasitet

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

30

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Denne frivilligheten er meningsfylt og gir livskvalitet. Det kan vi formidle til personer som i en bedrift har mistet arbeidet for en tid. Også arbeidstakere som har mistet sin sosiale tilhørighet, men ønsker å bidra for andre. Det er nødvendig å ta kontakt for å kunne gi noen utfordring om å bli frivillig. Det å få dette gjennom lagte rammer og gjennomprøvd system som både gir anonymitet og nytteverdi for både frivillige og de som henvender seg til krisetelefonen. Det må mange forberedelser og kontakter før samlinger kan gjennomføres. Koronarestriksjonene gir sine begrensninger, men vi vil gjennomføre så langt som mulig. Nettsider og facebook er aktive hjelpemidler som brukes allerede, og det vil fortsette og om mulig videreutvikles. Aktiviteten etter rekrutterte frivillige vil nødvendigvis ta mer ressurser. Kursing og nødvendig tilrettelegging med prøvevakter er enten gjennomført på to ulike kontorer som senteret har, eller digital tilrettelegging for vakter hjemme. Veiledning og personlig oppfølging gjennomføres med samlinger og eller digitalt ut fra situasjonen. Tilrettelegging må gjøres på dette feltet. Vi ønsker å ivareta nye frivillige slik at de vil bli frivillige minst 2 år etter prosjektslutt.

Fremdriftsplan for prosjektet

Oppstart med rekruttering skjer allerede nå i høst. Ønsker kursing av nye på første vårkurs. Dette går parallelt med fortsatt rekruttering. Prøvevakter og veiledning følger etter gjennomført kurs. Fagsamlinger for faglig påfyll skjer gjennom hele prosjektperioden og etterpå. Personlig oppfølging begynner ved rekrutteringsprosessen og følger hele perioden som frivillig

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Det var koronatiden, med informasjon om at flere ble permittert. Vi ønsket å arbeide med å få rekruttert nye frivillige til vår tjeneste. Det fikk vi. Det var både permitterte og nye pensjonister som var målgruppen. Permitterte som var interessert, ble fort for travle til å være frivillige når de fikk ny jobb. Vår erfaring med nye pensjonister, er at de ofte er motivert for meningsfull tjeneste som krever noe. Noen ville gå inn i frivillig tjeneste fordi samfunnet ellers hadde liten aktivitet. Det var akkurat det vi ville: Få folk aktive som ellers hadde forblitt i sin egen uforutsigbare livsutfoldelse. Pandemien begrenset og utvidet. Vi trodde ikke at pandemien skulle sette så store begrensninger i så lang tid. Våre målsettinger med prosjektet måtte derfor delvis endres underveis.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Målet var 30 nye frivillige. Vi har registrert 26 nye søkere i 2021. Dette er 7 pensjonister (over 62 år) og 19 fra 22-58 år. Her er også diakonene medregnet. Det er 11 som ikke kom i aktiv tjeneste som telefonvakter(10 diakoner, en pensjonist). 15 ble aktiv i tjenesten og har vært det i ett år allerede. Det er mindre antall nypensjonister som ble rekruttert enn målsettingen. Det tilskrives begrensningene pandemien gav.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

26

Prosjektgjennomføring/Metode

Det er mer utfordrende enn først tenkt å nå personer som kan være aktuelle for tjeneste hos oss. Vi var en del av den nasjonale rekrutteringskampanjen (se plakat) og aktiv Facebook annonse. Det beste er likevel menneskemøter når frivillige i krisetjenesten skal rekrutteres. Da var det flere som tok kontakt etter oppfordring på sosiale medier, eller annonsekampanje. Noen har også sluttet i tjenesten, etter kort tid. Når vi ikke kunne kontakte pensjonistforeninger og møte dem, knyttet vi kontakt med diakoner i vårt distrikt. Deres oppdrag ble derfor å være ambassadører i front for å finne nye frivillige for oss i målgruppen her. En videreføring med oppdatert informasjon og oppfordring til å rekruttere til Kirkens SOS, ble holdt 9. nov med over ca 40 tilstede, fra hele Borg distrikt. Veiledning ble gjennomført stort sett digitalt. Dette på grunn av koronarestriksjoner. Noen tok kontakt pr telefon når det var noe de ønsket å lufte. Fagsamling fikk vi gjennomført den 1. november. Da var det 40 personer samlet, også flere av de ny-rekrutterte frivillige.

Resultater og resultatvurdering

Det er blitt noen frivillige med aktiv tjeneste. 15 i tallet. Men langt fra så mange vi hadde satt som mål. Det største hinderet i prosjektet vårt, var det uforutsette med koronarestriksjoner. Vi har statistikk på søkere og hvor mange som er blitt ferdig til aktiv tjeneste, samt de som har sluttet. Det er 12 som fortsatt er i aktiv tjeneste av de som startet i 2021. De som er mest utholdende er de som ikke har mange omsorgsoppgaver hjemme, ekstra studier, eller full jobb. I et samfunn med pandemi, gir det tydelig virkning at egen sykdom og smitte er en del av det hele. Noen er mer restriktive enn andre. Det ble tydelig spesielt i fasen der vi igjen åpnet for å ha vakter på vaktrom. Permitterte var fort tilbake i arbeid igjen, og ble ikke en gruppe som ble fanget inn i vår frivilligtjeneste i særlig grad. Det var kun kontakt med 2-3 personer som ville ha informasjon, men det kom aldri til søknad og kurs

Oppsummering og videre planer

Det er mange pensjonister som nå er aktuell målgruppe. Men pandemien har gitt en opplevelse av trøtthet. Når frivilligheten blir digital, og kun det, så er det noen som går trøtt i den vedvarende tjenesten. De som håndterer digitale kurs, håndterer også teknisk den telefontjeneste i vårt digitale tjenesteverktøy. Vi har erfart at personlig møte og gjentatte oppfordringer til å bli frivillig er det viktigste ved rekruttering. Dette kommer som oftest i forlengelse av påminnelse i media og sosiale mediaplattformer. Vi planlegger videre møtepunkter med aktuelle nye frivillige.

Prosjektleder

Hilde Aarthun Hasselgård

Detaljer
Program
Helse høst (2020)
Prosjektnavn
Arbeidskapasiteten permitteres ikke
Organisasjon
Kirkens SOS Norge
Beløp Bevilget
2021: kr 200 000
Startdato
01.01.2021
Sluttdato
01.12.2022
Status
Avsluttet