Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Svært få utviklingshemmede oppfyller de nordiske anbefalingene innen fysisk aktivitet og har utfordringer med å regulere matinntaket. Samtidig viser forskning at 8 av 10 utviklingshemmede er overvektige. Det hevdes også at en inaktiv livsstil for mennesker med utviklingshemming kan få enda større konsekvens enn for befolkningen ellers. Å øke fysisk aktivitet i hverdagen er dermed viktig. Mye tilsier at dette ikke er en enkel målgruppe å mobilisere, men derfor desto viktigere å sette søkelyset ved. BRAVO, er treningsappen tilrettelagt for mennesker med utviklingshemming, som skal være brukervennlig, motiverende og morsom. I tillegg ønsker vi å arbeide for at den skal bidra til en følelse av felleskap. Appen skal inspirere til, eller være en inngangsport til organisert idrett. Appen er forankret i brukerne selv, og fagpersoner knyttet til bl.a. fysiske, psykiske og sosiale utfordringer hos målgruppen. En fokusgruppe på 7 ble plukket ut for å representere målgruppen, hvor alder, kjønn og ulik grad av utviklingshemming varierte. De har i stor grad påvirket appens utseende, innhold og brukervennlighet. Skjerm og SoMe opptar mye av tiden vår, derfor ønsket vi å følge utviklingen og teknologien, tenke innovativt. Det som skiller denne appen fra andre treningsapper, er at den baserer seg på ytre motivasjon. I mangel på indre motivasjon er det tilført et belønningssystem. Belønningen kommer i form av oppsamling av visuelle klistremerker, og videoer der kjente profiler fra kultur/idrett gir positiv tilbakemelding. Derav appens navn BRAVO, bra jobba! Appen ønsker å gi en følelse av gamification og har implementert ulike elementer fra spill verden. Hele prosessen er blitt filmet som en tv-serie «Mats lager treningsapp», en serie der vi følger treningsnarkomanen, Mats Sollid. Han er frontfiguren i appen og allerede en kjent tv-profil, som selv er utviklingshemmet. Vi følger han i møte med ulike personer deriblant Pål Anders Ullevålseter og Karsten Warholm i jakten på den ultimate appen. Ved siden av god markedsføringsverdi, vil serien gi en introduksjon og følelse av tidlig eierskap. Vi ønsker å satse tungt på markedsføring, hvor det er viktig å etablere navnet Bravo. På hjemmeside og Instagram konto vil brukere kunne dele sine opplevelser. På den måten legger vi til rette for en felles plattform som innebærer fysisk aktivitet. Vi vil bruke ulik form for presse og gi sterk tilstedeværelse, dvs. turnere med app på vekstbedrifter, holde foredrag og delta på store idrettsarrangementer. Dette er et ja-prosjekt med en enorm dugnadsånd. Dette er en viktig faktor og står i tråd med at appen skal være gratis for alle privatpersoner. Tilbakemeldinger vi har fått har vært utelukkende positive. I mangel på den indre motivasjonen har vi nå skapt et tilbud som er innovativ, gøyal og spesifikt tilrettelagt for målgruppen. Med appen vil vi bidra til økt livskvalitet i form av bedre helse, økt aktivitetsnivå og en felles arena.