Brukermedvirkning, -arena for frivillige

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Brukermedvirkning er et demokratisk prinsipp og et virkemiddel for å forbedre og kvalitetssikre tjenestene. Medbestemmelse er et viktig etisk prinsipp i helse- og omsorgssektoren. Krav om brukermedvirkning i forvaltningen og i tjenesteapparatet er nedfelt i en rekke lover, forskrifter og regler. (Helseforetak, NAV, fylkeskom-/kommunale råd..) FFO får henvendelser med ønsker om brukerrepresentanter i fra alle instanser innenfor forvaltningen og tjenesteapparatet. I fra FFO trengs ca. 3000 brukerrepresentanter for å fylle behovet. Kompetansekrav sammen med rekrutteringsutfordringene er store.

Målsetting for prosjektet

Et program for opplæring, oppfølging og evaluering av brukermedvirkere til faglige råd og utvalg innen helse, velferdstjenester og forskning. Etablere et samarbeid med våre medlemsorganisasjoner både lokalt og på landsbasis for å styrke frivilligheten og rekrutteringen til brukerrollen.

Målgruppe

Personer med funksjonshemming og kronisk sykdom som er eller skal bli brukermedvirkere i råd/utvalg tilknyttet helse- og velferdssektoren.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

3000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

For å møte behovet for kvalifiserte brukermedvirkere i alle fora og utvalg som, etter pålegg etter loven krever eller ønsker brukermedvirkning, skal FFO sørge for et apparat som ivaretar behov for rekruttering, opplæring og oppfølging av brukermedvirkere. Allerede eksisterende kontakter i fagmiljøer som etterspør brukermedvirkning, vil bli involvert i arbeidet for å kvalitetssikre programmet. Gjennom en stor satsing som tar sikte på å mobilisere FFOs 82 medlemsorganisasjoner og fylkesledd, skal vi gjennomføre et program for opplæring og oppfølging av eksisterende brukerrepresentanter. I tillegg skal det rekrutteres ca 1 500 – 2 000 nye brukermedvirkere ved å fokusere på verdien av frivillig innsats overfor våre organisasjoners 340 000 medlemmer. Disse skal få grunnopplæringopplæring og bli ivaretatt gjennom oppfølging lokalt eller via nettbaserte tjenester som f.eks Skype. Det skal opprettes en nasjonal database som kan benyttes av alle fylkessekretærene og andre som har ansvar for å rekruttere og følge opp frivillige til brukermedvirkningsoppgaver. Det skal etableres forum for kompetanseutveksling mellom fylkessekretærer og andre i lokalmiljøene som er involvert i arbeide med å følge opp brukermedvirkere.

Fremdriftsplan for prosjektet

1. halvår: Utarbeide prosjektplan og informasjonsplan Kartlegge initiativ og aktivitet hos andre aktører/premissleverandører, etablere samarbeid Igangsette utvikling av database Etablere forum for samarbeid med fylkessekretærene 2. halvår: Vurdere opprettelse av egne utvalg for arbeide med brukermedvirkning lokalt Program for oppfølging av brukerrepresentantene Opplæringspakker innen spesialiserte områder Se vedlegg for de neste to år.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Brukermedvirkning er et viktig bidrag i arbeidet for økt likestilling og deltakelse. Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) har med prosjektet hatt en helhetlig satsing på brukermedvirkning. Den overordnede målsetningen har vært, å etablere et system for organisering av arbeidet med brukermedvirkning. Primærmålgruppene har vært medlemmene i våre medlemsorganisasjoner som kan tenke seg å bidra inn i det frivillige arbeidet, men også FFOs fylkessekretærer som administrerer brukermedvirkningsarbeidet lokalt. Sekundærmålgruppene er ansatte i tjenesteapparatet som er mottakere og skal samarbeide med brukerrepresentantene fra FFO. Den store etterspørselen etter brukermedvirkere og forventingene til våre brukermedvirkere er bakgrunnen for prosjektet. Det er ikke tilstrekkelige ressurser for at vi, FFO og våre medlemsorganisasjoner, kan levere gode brukermedvirkere som svarer til forventingene. Vi vil bruke erfaringene i prosjektet i arbeidet med å øke ressursene til brukermedvirkning.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det er utarbeidet en rutine for utvelgelse av brukerrepresentanter som skal brukes av alle i FFO, nasjonalt eller lokalt. Rutinen bidrar også til den representative brukermedvirkningen. Databasen som er etablert nasjonalt og lokalt brukes aktivt, har blitt et viktig verktøy for å holde oversikt over brukerrepresentantene, og til oppfølging av disse. Det er per september 2021 registret over 1000 personer i databasen. Det er utarbeidet to temahefter som brukes i opplæring av brukere og fagfolk, som har gitt økt fokus på og forståelse av viktigheten med god brukermedvirkning. Ressurssiden på FFOs web inneholder blant annet en omtale av brukermedvirkning og brukermedvirkningsprosjektet, samt relevante lenker. Prosjektet har nådd bredt ut, via FFOs egne fora til fylker og medlemsorganisasjoner, men også til andre interessenter og samarbeidspartnere. Både gjennom foredrag og presentasjoner, men også til politikere og myndigheter via blant annet jubileumsseminaret i 2020.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

2700

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet har hatt både en styrings- og prosjektgruppe. Styringsgruppen fulgte prosjektet ved å prioritere oppgaver, retning og rekkefølge i prosjektet. Prosjektgruppen ble brukt i forbindelse med nødvendige diskusjoner og avklaringer løpende i prosjektet. FFOs fylkessekretærer ble tidlig involvert i arbeidet med databasen, først i form av kartlegginger, senere i utviklingen av den. Det har vært workshops i forbindelse med utrullingen. De var også involvert i utviklingen av brukermedvirkningsfeltet, og utarbeidelse av rutinen for utvelgelse av brukerrepresentanter. Temaheftene er skrevet i samarbeid med eksterne samarbeidspartnere og medlemsorganisasjonene. Det ble etablert egne arbeidsgrupper til hvert av heftene. For å nå flest mulig med prosjektet, ble det tidlig utarbeidet en kommunikasjonsstrategi. Den inkluderer både FFOs web og sosiale medier. Store og viktige arrangementer ble strømmet. Det ble også tatt initiativ til et større seminar med søkelys på brukermedvirkning. Her var det bred deltakelse fra hele brukermedvirkningsfeltet, som helse, NAV, og fylkes- og kommunale råd.

Resultater og resultatvurdering

FFO, våre medlemsorganisasjoner og samarbeidspartner har oppnådd en mer helhetlig satsing på brukermedvirkningsfeltet de siste tre år, som var det vi tok sikte på å gjennomføre. Vi har lykkes med å systematisere brukermedvirkningsarbeidet ved å blant annet, innføre en rutine for utvelgelse av brukerrepresentanter. Denne bidrar også til den representative brukermedvirkningen ved at våre medlemsorganisasjoner har en sentral rolle i å foreslå nye brukerrepresentanter. Vi har etablert en database med oversikt over aktive brukerrepresentanter. Det er utarbeidet temahefter til bruk i opplæring av brukerrepresentanter. Vi har etablert gode samarbeid med representanter for sekundærmålgruppene. Prosjektet er formidlet både internt i FFO og eksternt ved deltakelse og presentasjoner på seminarer og konferanser. Det er etablert samarbeid med utdanningsinstitusjoner slik at det undervises om brukermedvirkning til både master og PhD. studenter.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet har vært viktig for å systematisere og sette søkelys på brukermedvirkningsarbeidet. Vi vil følge opp og drifte databasen fremover. Det er som følge av funn og erfaringer i prosjektet gitt støtte til et nytt prosjekt av Stiftelsen Dam, «Gode råd – kunnskap for likestilling», som vil ta for seg oppæring i kommunale råd for personer med nedsatt funksjonsevne. Her vil det blant annet bli utarbeidet et temahefte, basert på de erfaringene vi har med temahefter i dette prosjektet. Innsatsen FFO har hatt på brukermedvirkningsfeltet i prosjektperioden tar vi med oss videre.

Prosjektleder

Andreas Habberstad

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Brukermedvirkning, -arena for frivillige
Organisasjon
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Beløp Bevilget
2017: kr 662 000, 2018: kr 768 000, 2019: kr 849 000
Startdato
30.11.2017
Sluttdato
29.06.2021
Status
Avsluttet