Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Haugesund Røde Kors (HRK) imøtekommer ulike behov. Vi opplever at seniorer, som har kommet sent inn i den digitale verden, av ulike årsaker synes det er vanskelig å henge med. Helseinformasjon, svindel, sosial tilknytning, informasjon og nyheter, banktjenester, aktivitet og underholdning er noen grunner til hvorfor det er viktig å lære eldre om det digitale. Digikos som prosjekt, fokuserer på å lære eldre om digitale ferdigheter og kan bidra til å forbedre den generelle helsen og livskvaliteten til eldre, samtidig som det reduserer risikoen for svindel og ensomhet. Det kan også hjelpe dem med å være mer uavhengige og aktive deltakere i samfunnet. Mange i målgruppen opplever at de er avhengige av familiens hjelp for disse oppgavene, men de ønsker ikke å belaste sine pårørende. Her kan vårt prosjekt Digikos fungere som en nøytral plattform hvor de kan få den nødvendige assistansen. Vi ser en variert skala av kunnskapsnivå og utfordringer, og ønsker å tilby hjelp der behovet er. Vi vil gi hver enkelt hjelp der de trenger det, på deres egen digitale enhet. Vårt mål er å vise at det digitale universet kan være en givende opplevelse, samtidig som vi ønsker å fjerne frykten for å trykke på skjermen. Dette skal også være en sosial møteplass hvor man kan treffe andre og dele erfaringer.
Aktivitet/tiltak/metode
HRK har som mål å etablere en digital drop-in kafe. Vi ønsker å samarbeide med lokale institusjoner som biblioteker, seniorsentre, samt våre egne etablerte lokaler som Røde Kors-huset i Haugesund og Nærmiljøsentral i Tysvær. Her vil deltakerne møte frivillige verter som kan hjelpe dem med deres digitale utfordringer, som å finne bilder, koble til høyttalere, lage fotobøker, og forstå bruken av sosiale medier, nettsikkerhet. Ved å tilby en åpen digital møteplass, gir vi dem muligheten til å få hjelp, delta i hyggelig samvær og nyte enkel servering. Vi har også planer om å tilby kurs om temaer som nettsvindel, bruk av BankID, hvordan lage sikre passord og lagring av disse. Dette vil bli tilpasset basert på behovene og ønskene til deltakerne og frivillige. Målgruppen for dette initiativet er eldre personer i Haugesund og Tysvær som kjenner på digitalt utenforskap og har begrensede digitale ferdigheter. Vi ønsker imidlertid ikke å ekskludere yngre personer da digitalt utenforskap kan påvirke en bred aldersgruppe. Å være ekskludert fra den digitale verden begrenser samfunnsdeltakelse og kan føre til ensomhet. Spesielt utsatt er de med lav inntekt, høy alder og de som ikke er i arbeid. Vi vil registrere antall deltagere hver gang for å sikre måloppnåelse. Vi vil ikke lagre deltakernes personlig informasjon. Frivillige vil få klare retningslinjer om hva de kan hjelpe med. Vi har mange frivillige med digitale ferdigheter, men vil også aktivt rekruttere flere. Utfordringer kan være kontinuitet i frivilligheten, gode frivillige som kan bidra ukentlig over tid. Dette kan løses ved at vi har ansatte som kan steppe inn de dagene frivilligheten ikke strekker til. En annen utfordring er at mange ønsker hjelp med BankID, noe vi ikke kan hjelpe med pga personvern. Men vi kan vise nettsider som er laget for øvelse og hvordan man går fram. For å sikre deltakernes trygghet og kunnskap, vil vi samarbeide med lokale banker som kan gi veiledning og trygghet i bruk av slike tjenester.
Antall deltakere
250
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Hensikten er å forebygge og redusere ensomhet og bidra til bedre helse og livskvalitet. Vi forventer at deltakerne vil føle seg mindre isolerte både sosialt og digitalt. Vi håper at de vil utvikle digitale kommunikasjonsferdigheter og få økt kontakt også med yngre generasjoner. Dette vil hjelpe dem med å innse hvor nyttige digitale verktøy kan være og redusere frykten for å bruke dem. Samtidig forventer vi å skape møteplasser og nettverk der læring kan florere. Ved å delta i den digitale kafeen, vil deltakerne kunne bygge trygge nettverk og muligens bli ressurser for andre. Å oppnå digital kompetanse i hverdagen ved å holde seg oppdatert og lære nye ferdigheter vil bidra til å forhindre kognitiv svekkelse. Deltakerne vil også oppleve en psykisk helsegevinst ved å tilegne seg ny kunnskap og selvtillit. Å mestre nye ferdigheter bidrar til økt egenverd og styrker identiteten deres. Dette igjen fører til at deltakerne føler seg mer som verdifulle ressurser. Gjennom å tilrettelegge for et fleksibelt læringsmiljø med en-til-en-veiledning fra frivillige, kan de mestre å bruke sine egen telefon, nettbrett eller PC. Dette vil gi deltakerne mestring som gir dem energi til å takle de daglige utfordringene. Det underbygger ideen om at «mennesker trenger mennesker» og at viktige begrep for læring i voksen alder er: Sakte – tydelig – repetisjon. Vi forventer at deltakerne vil oppleve mestring og personlig utvikling samtidig som de knytter nye relasjoner og finner sosial støtte hos hverandre. Gjennom dette prosjektet ønsker vi å gjøre en positiv forskjell for deltakerne, samtidig som de frivillige som bidrar får en meningsfull hverdag som styrker deres selvtillit. Vi ser det forebyggende perspektivet; som en måte å hindre ensomhet, og redusere behovet for omsorgstjenester.
Plan for gjennomføring
Vi vil starte med rekrutteringen av frivillige ved å utnytte våre eksisterende systemer, publisere annonser på frivillig.no, lokale aviser og sosiale medier. Samtidig vil vi ta kontakt med bibliotekene i både Tysvær og Haugesund for å diskutere muligheten for å etablere en digital kafe der. Vi har også planer om å annonsere oppstartsdatoen på flyers som blir delt ut i postkasser i områder der målgruppen bor, i avisene og på sosiale medier. Vi har til hensikt å arrangere en ukentlig digital kafe fra februar til midten av juni, og deretter starte opp igjen fra september til midten av desember, både i Tysvær og Haugesund. I løpet av året vil vi tilby minst 6 foredrag og kurs. På hver uke vil vi sørge for at det er kaffe tilgjengelig, samt noe å bite i for deltakerne. Det vil også alltid være tilstrekkelig med frivillige tilstede, og prosjektlederen vil kunne trå til ved behov. De frivillige vil ha en dobbel rolle, både som tekniske hjelpere og som medmennesker som er der for å prate og støtte deltakerne. 2024: – Jan-feb: Rekruttere frivillige og deltagere, samt avtale hvor digital kafe skal være. – Mars-juni: Oppstart av 2 digitale kafeer, en i Haugesund og en i Tysvær. Samt evaluere underveis hva som fungerer og hvilke endringer vi evt. skal gjøre til høsten. – Juni-august: Ferieavvikling – August: annonsere oppstart til digitale kaffer og se at vi har nok frivillige. – September-desember: Digital kafe i Tysvær og Haugesund – Desember: Avslutte prosjekt og rapportere. Vi antar at vi vil kunne nå minst 200 unike deltagere i løpet av perioden, både i kafe og kurs. Det vil være ønskelig å rekruttere 20 frivillige. Vi vil også prøve å knytte til oss ungdomsskoleelever da de har mye digital kompetanse.